Heltidsresan forts

strawberrysylt

Trådstartare
Ni som berörs av heltidsresan/11-timmars dygnsvila, hur går det för er såhär en bit in?

Jag hörde att någon kommun fått dispens från 11- timmars...?
Någon som fått gå ner i tid igen efter att ha gått upp?
 
Ja jag fick gå ner pratade med chefen o lämnade in en ansökan el vad det heter. Jobbade 92 från början jobbar 75 nu.

Okej!
Vi har fått till oss att vi inte får gå ner i tid, utan då är det tack och adjöss. Super-suspekt resomang om någon frågat mig.
Men tänkte fråga hur det funkar med om man kan bli sjukskriven 25% kanske. Men hur skulle det isf påverka mig då tro.
 
Åt helvete.
Min arbetsplats har gått från en av Västra Götalandsregionens friskaste till en av de sjukaste. Vi har otroligt mycket sjukskrivningar och då är det ffa psykiskt men även ryggar som gett upp.
”Verksamhetes behov” och kommunens katastrofala ekonomi gör att vi maxas i schemat och återhämtningen räcker inte till. Vi är helt överens att det påverkar våra privatliv och vår privata tid.
Vi har uppsägningar varje månad. Denna månad har två till sagt upp sig.
Läget kommer vara katastrof om 6 månader.
 
Bedrövligt, tror inte någon på jobbet är nöjda med sina schema nu förtiden, tycker det är fruktansvärt tungt. Ofta vi får gå mindre personal för att det inte finns folk. Jag som inte gillar kvällsjobb blir väldigt trött av 3 kvällar i rad.

Önskar vi kunde gå tillbaka till gamla med 10 timmars nätter istället!
 
En skitgrej med 11-timmarsvilan är att vi nästan alltid jobbar Fredag kväll inför ledig helg. Det innebär att jag är hemma 22:30.
Att åka iväg en helg när man är ledig orkar man inte längre.
Tredagarsledigheter är sällsynta.
Så nu bränner personalen semesterdagar för att få ihop en ledig helg för att kunna vara sociala med sin familj/vänner.
Man har helt berövat oss vår fritid.
 
Flera uppsägningar. Nu är vi bara 6 stycken fasta anställda kvar i dag/kväll personal. På en dag+kväll går det 8 personal. Så redan där går vi 2 back varje dag. Och vi behöver ju vara lediga då och då också. Om vi har tur är vi två ordinarie och två vikarier, men det har hänt att det är fyra vikarier också, som saknar delegering, kunskap, och erfarenhet.
 
Vi har alltid tillämpat minst 11 timmars dygnsvila på mitt jobb, och det fungerar bra även om vissa pass är lite jobbigare än andra.
Så varför fungerar det inte i vården? Dålig schemaplanering?

Behovet av personen är ganska ojämt fördelat under dygnet för personal inom omsorgen, ex behöver många hjälp morgon och kväll men då mitt på dagen, vilket gör att passen blir knepigare. Jag gissar att det inte är så inom djursjukvården och att det då är lättare att få ihop pass.
 
Utav alla korkade grejor som kommer från EU, är nu det här det mest korkade.

Och, om jag förstår problematiken rätt, så är det allra mest korkade att fack och arbetsgivare valt att tolka påbudet till sämsta möjliga för arbetstagaren och dennes privatliv, då tanken egentligen är att påbudet ska värna om arbetstagaren.
 
Vi har alltid tillämpat minst 11 timmars dygnsvila på mitt jobb, och det fungerar bra även om vissa pass är lite jobbigare än andra.
Så varför fungerar det inte i vården? Dålig schemaplanering?
I hemtjänsten så har vi extremtoppar från 7:00- 10:30 och sen från 18:00-22:00.
Hos oss så har vi 15-17 personal på morgonen som jobbar i en supertajt planering. Ett larm (som vi måste åka två på) eller en sjukskrivning eller två på morgonen utgör totalt kaos för det finns verkligen inget utrymme.

Mitt på dagen handlas, städas, promenader, mindre insatser. De flesta behöver inga insatser på dagen. Men för detta klarar vi oss med 6 personal.
Så då sitter heltidarna och dräller. Gör genomförandeplaner mm.

På kvällen har vi ca 10 personal igen som precis på morgonen jobbar med en jättetajt planering. På kvällen är det mest larm. Men de kan inte sätta in mer personal för då räcker inte personalen till nästa morgon och resten ska hinna ha ledigt.

En lösning hade varit mer personal men det finns varken personal att anställa eller pengar till det.
 
I hemtjänsten så har vi extremtoppar från 7:00- 10:30 och sen från 18:00-22:00.
Hos oss så har vi 15-17 personal på morgonen som jobbar i en supertajt planering. Ett larm (som vi måste åka två på) eller en sjukskrivning eller två på morgonen utgör totalt kaos för det finns verkligen inget utrymme.

Mitt på dagen handlas, städas, promenader, mindre insatser. De flesta behöver inga insatser på dagen. Men för detta klarar vi oss med 6 personal.
Så då sitter heltidarna och dräller. Gör genomförandeplaner mm.

På kvällen har vi ca 10 personal igen som precis på morgonen jobbar med en jättetajt planering. På kvällen är det mest larm. Men de kan inte sätta in mer personal för då räcker inte personalen till nästa morgon och resten ska hinna ha ledigt.

En lösning hade varit mer personal men det finns varken personal att anställa eller pengar till det.
Okej tack för utförlig förklaring!
Då förstår jag. Sjukt tråkigt att ni ska bli drabbade så negativt, känns omöjligt att få ihop utan mer personal.
Ett alternativ kan väl vara att dra ned på heltid till exempelvis 30 timmar i veckan istället för 40 timmar, så att fler lockas till yrket.
 
Vi blev av med våra 3 dagars helger och ibland slutar jag 21 på en fre och sen går på 07 mån morgon. Blir ju ingen helg att tala om direkt 🙄

Önskar verkligen jag fick jobba längre pass men färre dagar, hade mått så mkt bättre av det.
Tror jag ska hitta ett nattjobb igen i år för detta kommer inte hålla för mig i längden.
 
Vi har alltid tillämpat minst 11 timmars dygnsvila på mitt jobb, och det fungerar bra även om vissa pass är lite jobbigare än andra.
Så varför fungerar det inte i vården? Dålig schemaplanering?

Jag jobbar (extra) som personlig assistent. Det har alltid varit svårt att få nog med personal men nu är det helt löjligt svårt.

Här i Norrbotten är en del av problemet att det finns många fler jobb än det finns folk, och de som vill jobba heltid söker sig till de stora företagen som kan ge (relativt) höga löner, dagtid, för liten insats. Och de som vill jobba extra/deltid kan välja och vraka. Långa pass men färre dagar var faktiskt en fördel som vårdjobben hade innan detta. Det lockade en del folk som hellre jobbade så.

Själv orkar jag inte mer än 2-4 pass per månad oavsett eftersom jag pluggar heltid och är lite känslig av mig. Min arbetsplats skulle behöva typ 5 till som jag. Men var finns dom?
 
Vi blev av med våra 3 dagars helger och ibland slutar jag 21 på en fre och sen går på 07 mån morgon. Blir ju ingen helg att tala om direkt 🙄

Önskar verkligen jag fick jobba längre pass men färre dagar, hade mått så mkt bättre av det.
Tror jag ska hitta ett nattjobb igen i år för detta kommer inte hålla för mig i längden.
Sitter i precis samma sits.
Jag jobbar hslvtid och jobbade innan 12 pass på 4 v.
Nu gör jag 16-17 pass på 4v. Och då ligger passen tidigt eller sen kväll när det är som absolut mest att göra.
Så jag jobbar en dag mer i veckan, har mycket tuffare pass och mindre återhämtingsdagar.
Självklart blir man sjuk av det.
Jag har tom haft med mig facket, försäkringskassan och lämnat in läkarintyg för att få till ett bättre schema.
Lönlöst.
 
Okej tack för utförlig förklaring!
Då förstår jag. Sjukt tråkigt att ni ska bli drabbade så negativt, känns omöjligt att få ihop utan mer personal.
Ett alternativ kan väl vara att dra ned på heltid till exempelvis 30 timmar i veckan istället för 40 timmar, så att fler lockas till yrket.
Ja färre heltidare och fler deltidare hade sparat pengar som hade genererat till att fler kunnat anställas.

Heltidsresan kom med en utpressning.
Alla skulle jobba lika många pass. 19 på 4 v. Även om man bara jobbade halvtid. Och bara heltid erbjuds vid nyanställningar.
Det gjorde att de flesta som jobbade deltid kände att var de ändå tvungna att pendla så ofta till jobbet (pendling kostar) och man ändå förlorat sin ”lediga dag” så kunde man lika gärna jobba fullt ut. Så nästan alla tog heltid. Fast de inte ville.

Det heter att det var ett erbjudande om heltid och frivilligt men absolut ingen uppfattade det så på min arbetsplats. De som ville jobba 100% fick det.
Deltidarna som jobbade under de tuffare delarna av dygnet kompenserades i schemat. Vi mådde jättebra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
IT & mobiler Inte alla wifi. Vårt hemma funkar fint. Men kommunens funkar bara på 24-timmars-åtkomst. Att logga in med mitt jobbkonto funkar inte...
Svar
0
· Visningar
343
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
596
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp