Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har det gått tre månader sedan min häst fick en konstaterad akut senskidesinflammation efter att ha snubblat till under ett ridpass. Hon har sprutats med kortison två gånger under den tiden. Tidigare promenerades hon upp till totalt 35 minuter om dagen, men nu har hon bara gått i hagen i några veckor i hopp om att det skulle hjälpa.

Det har det inte gjort.

Nu har gallan i benet hårdnat och hon ska sprutas en tredje gång på tisdag. Veterinären uttryckte det som att det "inte är så bra".

Mitt hjärta brister och jag är så jävla ledsen, rent ut sagt.
 

En av mina hästar i stallet ( som inte jag red) fick det också på samma sätt, vilade helt i 2 år och blev sedan helt bra.:)

Men (jag och) veterinär tror att det var tvärtom, hon snubblade för att det redan fanns en påbörjan till något och det kan förkorta ligament/ sena så de lättare snubblar.
 
När min häst hade samma problem så fanns operation som ett alternativ, det passade dock inte oss, han var lite för gammal. Skulle det vara ett alternativ för er?
 
En av mina hästar i stallet ( som inte jag red) fick det också på samma sätt, vilade helt i 2 år och blev sedan helt bra.:)

Men (jag och) veterinär tror att det var tvärtom, hon snubblade för att det redan fanns en påbörjan till något och det kan förkorta ligament/ sena så de lättare snubblar.

Förhoppningsvis ger det sig med ytterligare en spruta och vila. Grejen är den att hon inte har någon skada på själva senan - det är "bara" inflammationen som inte går ner (eller ja, så var det senaste gången som de ultraljudade i alla fall).

Kan säkert ha funnits något i historien hos hästen, hon kom till Sverige som okänd import i början av september förra året. Hon var lite tunn och hade lite halvkassa hovar när hon kom, så vem vet egentligen? Veterinären har varit lite inne på att det kan ha funnits något längre bak, men det är ju svårt att veta. Hon har inte någon klassisk "nötningsskada", men tja ... vem vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
  • Artikel
Dagbok Jag vet knappt vad jag ska ta mig till för ångesten sliter mig i stycken. Allting bara snurrrar och snurrar och snurrar så fort att det...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 108
Senast: startpompe
·
  • Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
4 963
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp