Bukefalos 28 år!

Helvetesmåndagen....

LilaTiger

Trådstartare
Fick samtal ifrån Tezzan i stallet igår att min älskade lille Loke fått en spark på vänsterbakhas som nu var kraftigt svullen och han stödde inte på benet, det var dessutom en liten rispa över hasen...
Släppte allt på jobbet och ringde min man som fick komma hem och byta bil eftersom jag behövde bilen med dragkrok… kommer iväg till stallet, mockar åt Achilles samtidigt som jag väntar på att Tezzan ska komma tillbaka från sin lektion så att vi kan komma iväg till kliniken….då kommer en annan tjej till stallet och jag ska visa henne en bild på mobilen, så jag går ut i bilen för att hämta den (som jag trodde låg i väskan) och inser att min väska är kvar hemma!!!!

Var ju bara att slänga sig i bilen och åka hem igen, och på vägen hem inser jag att jag ju faktiskt inte kommer in hemma eftersom nycklarna även dom ligger i väskan….som hänger i hallen…så det var ju bara att ringa maken igen igen, som fick åka tillbaka från Sumpan en gång till….slutade med att han stannade hemma sen och dottern fick sova hos farmor…

Kommer i alla fall in i huset, tar väskan och vänder tillbaka till stallet. Får ut Loke på gången, och ja, vi tog rätt beslut att åka in. Vi lindar in benet och får på transporten på bilen…jag ska köra iväg – och kommer ingenstans! Bilen bara spinner på plats…visade sig först att handbromsen på släpet var i och sen hade jag svårt att komma loss eftersom jag redan spunnit lite…efter lite skyfflande med spade etc så kommer vi i alla fall loss, och jag kan köra runt så att vi kan lasta på Loke.

När vi kommer iväg så märker vi under tiden vi åker upp till Ulltuna att det börjar frysa på…det var +2 grader när vi åkte hemifrån och -3 när vi kom fram….

Skriver in honom och sen fick han en box, efter några minuter fick vi komma ut från väntrummet och ta in honom i en undersökningsspilta..de rakade hasen och när veterinären sen kom så fick vi först gå med honom två meter och sen ville han spruta rent….var ett litet ytligt sår som en rispa över hela hasen om man säger. Visar sig sen att buschan (som de kallar det, antar att det är som en kudde som finns runt has etc) är trasig och det finns ingen vätska kvar, det bådade väl inte gott som jag förstår det. Han spolar i alla fall rent men får inte det genomflödet han vill ha – så Loke fick stå kvar där i natt. Idag ska han röntgas och troligen spolas rent en gång till…har jag tur får jag hem honom imorgon….

Veterinären tyckte i alla fall att vi hade gjort rätt i som åkt in.



Så idag ska jag sitta som på nålar och vänta på samtal från kliniken….och har jag inte hört något vid lunch ska jag ringa själv….

Tur han är försäkrad men det kommer nog ändå bli dyrt… :cry: Det enda jag vill är ju att han ska bli bra och får komma hem...

Vet inte vad jag ville med inlägget mer än att skriva av mig lite...
 
Sv: Helvetesmåndagen....

En kort uppdatering. Veterinären har nu ringt, de har ultraljudat, röntgat etc och det finns små flisor i en av bursorna så nu ska han opereras och spolas rent ordentligt och de ska höra av sig när han vaknar upp igen.
Han beräknas bli kvar över helgen och förhoppningsvis tillkommer inga komplikationer...

Min lille skrutt....
 
Sv: Helvetesmåndagen....

*uppdatering igen*
Han har vaknat upp ur narkosen och verkarde pigg och glad och stod och åt nu.
Jag har inte pratat med veterinären som opererat ännu för hon stod och opererade en annan häst när jag ringde. (hade inte hört något på flera timmar och ville bara veta att han levde).

Min älskade lilla prins....vill ju bara ha hem honom....
 
Sv: Helvetesmåndagen....

Men då är det ju ett steg i rätt riktning :) Har du fått höra något mer?
 
Sv: Helvetesmåndagen....

Jag pratade med opererande veterinär igår kväll vid halv sex och allt hade gått bra, hon hade fått ut flisorna. Positivt också var att timglasbursan var intakt så det är "bara" piphasbursan som gått sönder.
Så nu gäller det bara att hålla tummarna att det inte blir infekterat utan att han får bli bra och komma hem i början på nästa vecka.
 
Sv: Helvetesmåndagen....

Förstår att du längtar efter att få hem honom, men samtidigt skönt att han står under uppsikt :laugh:
 
Sv: Helvetesmåndagen....

Ja, det känns ju samtidigt också väldigt bra att jag faktiskt åkte in på en gång och inte avvaktade, för då hade ju säkert bursan dessutom blivit inflammerad innan de ens kunnat påbörja behandlingen.
Vad jag förstod det nu så var det inte infekterat men att de ville ta ut flisorna just för att det inte skulle bli infekterat också.
 
Sv: Helvetesmåndagen....

En god vän fick nyligen ta bort en häst efter en spark i hasen som i sin tur ledde till inflammation, så du gjorde nog helt rätt.
 
Sv: Helvetesmåndagen....

Ja, veterinären som behandlade i måndags kväll när vi kom in sa att vi gjort ett bra val som åkt in. Han sprutade då även in antibiotika direkt in i bursan på kvällen efter att de sköljt den första gången.
 
Sv: Helvetesmåndagen....

Nu har det gått ett dygn sen operation och ännu har de inte hört av sig angående komplikationer...försöker hålla mig positiv... :crazy:
 
Sv: Helvetesmåndagen....

håller tummarna!

Min förra häst, remmis, fick en liknade skada. som resulterade i en inflamtation i börsan och stod p åströmsholm i 1 månad. sen boxvila 1 månad. han vart i allfall helt frisk till slut. dock fick han gå i pension efter det.
Hans gång blev inte påverkad.
 
Sv: Helvetesmåndagen....

En uppdatering, Loke står fortfarande kvar på Ultuna men allt ser bra ut och imorgon ska det tas beslut om när han får komma hem.
Han tappade lite matlust första dygnet efter operationen men nu var allt jättebra.
Hoppas på att få hem honom så fort som möjligt.
 
Sv: Helvetesmåndagen....

Ja, det känns jättebra och jag kan ju känna att jag kanske trots allt har haft lite tur i oturen. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Roheryn
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 295
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 976
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp