Hemgångskontroll

Sv: Hemgångskontroll

Det kan tydligen förekomma hos oss, men ej varit med om det ännu.
På mitt tidigare jobb var det regelbundna hemgångskontroller.
 
Sv: Hemgångskontroll

Har ni det på jobbet?
Jag är nyfiken på om det är andra än butiker som har det.
När jag sommarjobbade på Pripps för några decennier sedan förekom det, sedan dess har jag inte varit med om det. Samtidigt som jag är medveten om att det finns verksamheter där det bevisligen är motiverat så känner jag att jag själv nog skulle ha svårt att känna mig bekväm i ett sådant sammanhang. Har inte en arbetsgivare större förtroende för mig än så, då saknas viktiga förutsättningar för att jag skall gå in med engagemang och lojalitet i min yrkesroll. :crazy:
 
Sv: Hemgångskontroll

Jepp, jobbar inte i butik nu men när jag gjorde det förekom hemgångskontroller och jag blev kontrollerad en gång. Det var ingen big deal alls. Trevliga grabbar som stämde av kvitto mot varor och sedan var det hejdå.
 
Sv: Hemgångskontroll

Har inte en arbetsgivare större förtroende för mig än så, då saknas viktiga förutsättningar för att jag skall gå in med engagemang och lojalitet i min yrkesroll. :crazy:

Fast det är just det, inom större koncerner blir de blåsta på hundratusentals kronor varje år pga. att anställda utnyttjar det förtroende de fått. En hemgångskontroll riktas ju inte mot dig som person, de sker slumpmässigt (ska ske slumpmässigt iaf) så jag förstår inte varför det skulle uppstå någon slags förtroendekris där. Det är ju dessutom inte butiksägaren som beordrar hemgångskontroll utan det kommer ju "ovanifrån".
 
Sv: Hemgångskontroll

Jag har blivit kontrollerad en gång när jag jobbade på 7-eleven. Då hade jag 15000kr i kontanter på mig. :rofl:

Skulle åka iväg och köpa en häst, som tur var så var kontanterna dels i tusenlappar (rätt orimligt att vi skulle fått in så många på en kväll) och så stod brorsan utanför butiken med påkopplad släp och väntade. :o
 
Sv: Hemgångskontroll

Mmm, det snackas ju mycket så. Arbetsgivarna inom handeln pekar mycket tydligt ut sina anställda som tjuvaktiga.Enda bevis för det som jag har sett är uppskattningar som handlarna kommer med. Varför gör de inte då hemgångskontroll av kunderna?
Jag har lite svårt att se att vi som yrkesgrupp skulle vara kriminellare än andra?
 
Sv: Hemgångskontroll

Att en väktare står utanför arbetsplatsens dörr och kontrollerar i dina väskor och påsar att du inte stulit något med dig hem.
 
Sv: Hemgångskontroll

Väktare har dock ingen laglig rätt att visitera vare sig dig eller din väska. Så det måste ske på ditt medgivande. Men underförstått så påtalar arbetsgivaren ofta att ett nekades ses som mycket misstänkt.

En juridisk fråga jag undrar över är: Om man nekar att visa sin väska och polis tillkallas. Är själva nekandet juridisk orsak nog för polis att ingripa och genomföra en visitering?
 
Sv: Hemgångskontroll

Svar nej. Det måste finnas en misstanke av någon grad för att motivera kroppsvisitering.
 
Sv: Hemgångskontroll

När jag jobbade i (stoor) butik hade vi hemgångskontroller på hyfsat regelbunden basis. Tyvärr var det på förekommen anledning.. De som åkte fast (vi pratar om några stycken under de 10 år jag arbetade där så jättevanligt var det knappast) var i regel extraarbetande ungdomar som inte jobbat särskilt länge i butiken och kanske inte visat sig vara de mest fantastiska medarbetarna i övrigt heller.

I en stor butik med stor personalomsättning och många extraanställda kan jag absolut förstå behovet av hemgångskontroller.

Hemgångskontroll av kunderna gör ju konstant i kassan..
 
Sv: Hemgångskontroll

När jag jobbade på lager var det vanligt förekommande. Ingen big deal, när man går förbi vakten öppnar man väskan. Jag förstår att man har det, det var omfattande problem med stölder ett tag, och med små, dyra varor som har en stor andrahandsmarknad är det alltid nån som blir lockad om det är för riskfritt...
 
Sv: Hemgångskontroll

Mmm, det snackas ju mycket så. Arbetsgivarna inom handeln pekar mycket tydligt ut sina anställda som tjuvaktiga.Enda bevis för det som jag har sett är uppskattningar som handlarna kommer med. Varför gör de inte då hemgångskontroll av kunderna?
Jag har lite svårt att se att vi som yrkesgrupp skulle vara kriminellare än andra?

Det är väl snarare så att tillfället gör tjuven, inom handel så är det ändå i teorin relativt enkelt att plocka med sig något hem. För mig som jobbar på kontor så finns liksom inte de möjligheterna, å andra sidan så övervakas all min hantering av företagets pengar på internetbank och bokföring och det ska dokumenteras noggrant. Men jag ser inget konstigt i det...
Och när jag jobbade som hästskötare så var det rätt svårt att plocka med sig en häst hem utan att det upptäcktes.
Så jag tror inte att det handlar om att ni som yrkesgrupp är mer kriminella, utan snarare att yrkesgruppen har större möjligheter att vara kriminella.
 
Sv: Hemgångskontroll

kl
på mitt tidigare jobb hade vi hemgångskontroll. vi tryckte på en knapp varje gång vi gick hem och tändes en röd lampa skulle vi visa upp vår väska för vakten. vet inte om det var någon som åkte dit under min tid men jag tror inte det. det var inte en butik, utan en förpackningsindustri.
 
Sv: Hemgångskontroll

Jag har aldrig råkat ut för det, men vet att ett par butiker där jag arbetat gjorde stickprovskontroller från "huvudkontorsnivå". I båda dessa butiker (olika kedjor och olika varuslag) krävdes signerade kvitton också ifall man handlat varor i butiken som skulle tas med hem.
 
Sv: Hemgångskontroll

Mmm, det snackas ju mycket så. Arbetsgivarna inom handeln pekar mycket tydligt ut sina anställda som tjuvaktiga.Enda bevis för det som jag har sett är uppskattningar som handlarna kommer med. Varför gör de inte då hemgångskontroll av kunderna?
Jag har lite svårt att se att vi som yrkesgrupp skulle vara kriminellare än andra?

Jag uppfattar det inte alls så att arbetsgivarna inom handels pekar ut sina anställda som tjuvaktiga.

Och kontroll av kunder sker, dels när misstanke finns för att de har plockat på sig men mer vanligt: kunder ombes visa upp sina väskor när de går. Har jag med mig någon annan väska än en handväska visar jag alltid lite snabbt upp att jag inte stoppat ner saker där.

Och skulle de som arbetar i butik vara mer kriminella? Nej, inte sådär generellt men som påpekats tidigare så ger tillfället tjuven. Hanterar man ofta kontanter eller saker värda pengar kan en del falla för frestelsen. Likaså kanske det ibland är så att vissa söker sig till sådana jobb pga. tillfällena.

Att förebygga och avslöja stölder från både kunder och anställda tycker jag är en självklarhet inom områden där den risken finns.
 
Sv: Hemgångskontroll

Har inte jobbat i butik men sommarjobbat en gång på ett lager för ett dyrt varuhus. Då hade vi kontroller.
 

Liknande trådar

Hemmet Har den ändrats det senaste? Jag har en massa ”gamla” påslakan som är 140 cm breda, de senaste inköpta för mindre än tre år sen. I...
Svar
15
· Visningar
535
Senast: starcraft
·
Tjatter Jag vill köpa en vara från Hööks, men den finns bara i Skellefteå och Hööks vill inte skicka från butik. Är det någon här på Buke som...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Houdinie
·
Juridik & Ekonomi Jag har köpt anammas färs igen som jag brukar men nu har de ändrat receptet och färsen är oätlig. Kan jag be att få pengarna tillbaka...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: sweep
·
Kläder & Bli fin Ser att det finns folk som kan klippa sitt hår själva? Hur lyckas man klippa i nacken? Luggen går ju, men resten? Uppriktigt nyfiken.
2
Svar
25
· Visningar
1 246
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp