Bukefalos 28 år!

Hemgångsråd kastrering

Zewz

Trådstartare
I höstas fick vi två goa ungkatter av en granne. De hade lite för många och vi behövde hålla ner mus-beståndet på gården :D
En hane och en hona, och de båda ska kastreras nästa vecka. Hur brukar hemgångsråden lyda efter sådana ingrepp? Hanen förstår jag ju att det blir mindre åverkan på, men är orolig för honan. De bor i stallet i vanliga fall, och trivs med det, och de kan tyvärr inte vara inne hos oss pga hunden som inte accepterat dom än.
Jag räknar väl med att få råd av vet. hur de ska skötas, men fram tills dess vill jag ju kunna ordna lite åt dom. Funderar på att göra i ordning med liggplats och låda i pannrummet, det håller 15-16 grader, så de kan vara där några dagar tills de är piggare.

Några tips och goda råd? :)
 
Sv: Hemgångsråd kastrering

Hanen är det som sagt inte mycket att tänka på. Är han pigg och såret ser fint ut kan han leva livet som vanligt.

Honan får dock inte komma åt stygnen så hon kan behöva tratt eller krage och då kan hon såklart inte springa lös i stallet. Jag skulle råda dig att köpa en ProCollar till honan.

p-27435-44796-cat.jpg


Synfältet störs inte och den är nog bekvämare än en krage. De kattar jag använt ProCollar på har inte brytt sig om den alls.

Att göra iordning pannrummet låter som en bra idé. Du får dock tänka på att även hanen kan komma åt honans stygn så eventuellt bör du sära dem åt. Verkar han helt ointresserad är det väl ingen fara att ha dem ihop men är han där och tvättar är det bästa att sära på dem.
 
Sv: Hemgångsråd kastrering

Tack för tipsen!
Den där mini-kragen såg ju betydligt trevligare ut än en vanlig tratt :)

Ska jag försöka hålla dom från mat förmiddagen innan ingreppen med? I så fall får jag nog stänga in dom nånstans, för möss verkar det finnas gott om. (Ganska runda katter... :rofl: )
 
Sv: Hemgångsråd kastrering

21832_303069374501_728754501_4712234_5863234_n.jpg


Små gosegrisar :)
Jag trodde inte jag skulle fästa mig vid katteländena, men de är så himla sociala och goa så det sket sig, jag trillade dit ordentligt :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Hemgångsråd kastrering

De brukar väl ska fasta 12 timmar innan ingreppet så du kanske får låsa in dem.

Kattskrällen brukar vara duktiga på att ta sig innanför skinnet på en.;)
 
Sv: Hemgångsråd kastrering

Hankatten kommer inte att behöva någon särskild vård, men du ska förstås ha lite koll dagarna efter operationen så att såret inte ser fult ut. Man brukar rekommendera att hålla den nykasterade hankatten inne några dagar iallafall.

Honkatten kommer sannolikt att sys med stål eller intrakutana stygn (= stygn som inte syns på utsidan). De brukar mkt sälla behöva krage, annat än i de fall de slickar intensivt (då brukar de bero på en sårinfektion). Du ska inte ha krage på katten om den vistas utomhus eller i stallet, då måste du ha henne instängd. Hon kommer inte att ha någon chans att försvara sig mot andra katter och kan också ha svårt att parera hästar osv. Honkatten ska inte ut och klättra och fara på loftet den första veckan då hopp och andra aktiviteter ökar risken för bukbråck (stygnen tål mkt, men inte vilken akrobatik som helst!). Hon ska alltså hållas inomhus eller instängd.
 
Sv: Hemgångsråd kastrering

Tack för mycket bra information. De får bo i pannrummet en vecka båda två, tror jag. Får säkert med mig råd från vet. också som sagt, men nu har jag lite kött på benen.
Är van vid hästar och hundar, men katter är nytt för mig :)
 
Sv: Hemgångsråd kastrering

Tack alla för tipsen.
Kissarna ordnades i tisdags, himla smidiga ingrepp, jag fick vara med och assistera :D
Den enda som dock fick utanpåliggande stygn var hannen, då den ena testikeln inte satt där den skulle, så den fick veterinären leta upp i ljumsken ungefär. De fick vara instängda i pallen ett dygn, med galler över, men redan samma kväll när jag var ute hos dom började dom klättra och skulle leka.

Nu har de varit lösa i pannrummet sen igår, och de verkar trivas med det. Några dagar till får de nog vara där inne, så jag ser att de börjar läka som de ska, men sen åker de nog ut :)
 
Sv: Hemgångsråd kastrering

Tack alla för tipsen.
Kissarna ordnades i tisdags, himla smidiga ingrepp, jag fick vara med och assistera :D
Den enda som dock fick utanpåliggande stygn var hannen, då den ena testikeln inte satt där den skulle, så den fick veterinären leta upp i ljumsken ungefär. De fick vara instängda i pallen ett dygn, med galler över, men redan samma kväll när jag var ute hos dom började dom klättra och skulle leka.

Nu har de varit lösa i pannrummet sen igår, och de verkar trivas med det. Några dagar till får de nog vara där inne, så jag ser att de börjar läka som de ska, men sen åker de nog ut :)

haha nää vad jobbit ..lät lite skoj=);)
 

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Vi har en kastrerad hane på 2.5 år och en hona på 2. De har bott i hop i ett år snart och trivs fint och mår bra. Jag är lite velig...
Svar
7
· Visningar
2 169
Senast: Twister2007
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 016
Senast: LelleLilla
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 105
Senast: Asko
·
Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 224
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp