emlem

Trådstartare
Jag älskar att gå ut i naturen och plocka lite av varje för att ta hem och safta,sylta, torka etc
Har tidigare gjort förutom de sedvanliga bären och frukterna:
Rosensaft och gele, gul hallonsaft, slånbärssaft,nässelsoppa, syrensaft, gele, kanderade syrenblommor och syrensocker mm. just nu har jag ett par burkar grankottesirap på tillverkning i fönstret och tänker att det måste finnas fler bukare där ute som också gillar att plocka i naturen och göra hemgjorda saker.

Vilka är era bästa tips på växter att plocka/ tillverka av? eller har ni några tips på vad man inte bör testa?

Vi brukar få en hel del vita smultron modell större som har bra smak. Har aldrig förädlat dem, några tips?
 
Jag går och spanar på en fläderbuske i närheten. Om några dagar ska jag plocka blommor tänkte jag, och göra saft på. Men det är ju inte så himla exotiskt förstås.
 
Jag gjorde en fantastisk syrenlikör förra året och i år ska jag testa att göra syrenmarmelad. Jag är inte så mycket för saft så det ger jag mig inte på.

Sedan gör jag alltid enorma mängder rabarbermarmelad för det är den enda marmeladen jag och särbon tycker är riktigt god.

Särbon gör mycket likörer, jag tror han testat att göra på det mesta :D Hjortronlikören blir gudomlig, det är verkligen flytande guld :d den ska stå och mogna rätt länge dock.
 
Jag gjorde en fantastisk syrenlikör förra året och i år ska jag testa att göra syrenmarmelad. Jag är inte så mycket för saft så det ger jag mig inte på.

Sedan gör jag alltid enorma mängder rabarbermarmelad för det är den enda marmeladen jag och särbon tycker är riktigt god.

Särbon gör mycket likörer, jag tror han testat att göra på det mesta :D Hjortronlikören blir gudomlig, det är verkligen flytande guld :d den ska stå och mogna rätt länge dock.
Jag vill ha recepten till syrenlikören och marmeladen jag (y)
 
Jag har mest gjort fläderblomssaft och svampgrunks när jag har hittat trattisar. Numera har gris:devil: bökat upp vartenda ett av mina trattisställen. Sen är jag en hejare på björnbärspaj och rabarberpaj.
 
Jag älskar att gå ut i naturen och plocka lite av varje för att ta hem och safta,sylta, torka etc
Har tidigare gjort förutom de sedvanliga bären och frukterna:
Rosensaft och gele, gul hallonsaft, slånbärssaft,nässelsoppa, syrensaft, gele, kanderade syrenblommor och syrensocker mm. just nu har jag ett par burkar grankottesirap på tillverkning i fönstret och tänker att det måste finnas fler bukare där ute som också gillar att plocka i naturen och göra hemgjorda saker.

Vilka är era bästa tips på växter att plocka/ tillverka av? eller har ni några tips på vad man inte bör testa?

Vi brukar få en hel del vita smultron modell större som har bra smak. Har aldrig förädlat dem, några tips?
Har tyvärr inget att komma med.
Men måste bara fråga, är det gott med nässelsoppa? Hur smakar det? Måste det vara "nya" små nässlor, eller går det bra med större också? Har aldrig provat, men föreställer mig typ som spenat, och det är ju väldigt gott! :) men vet inte om det är värt att ta tag i det där om det smakar illa :o
 
jag vill rekommendera alla att undvika maskrossaft - det smakar väldigt väldigt illa faktiskt (men maskrosmarmelad är fantastiskt gott). Fick även tips av en vän idag på maskroskaka, men där är jag lite skeptisk (och här har ändå de flesta maskrosorna blommat över så det är lite sent).

En annan sak som är så himla gott och rätt enkel sett i arbetsinsats (men tidskrävande) och det är fläderbubbel. Blir den bra finns det få saker som är godare att dricka :love:

Rönnbärssaft kan jag också rekommendera alla att låta bli, det blir mest beskt. Inte odrickbart på något sätt, men inte heller gott.

Såg också något en kunde göra av Daggkåpa som @Paddington hade delat, men nu hittar jag inte det.
 
Jag kokar rabarberchutney och känner mej så rik när jag har hällt upp den i burkar - fast maken säjer att jag ser ut som en häxa när jag rör i min ångande, bubblande gryta.
För många år sedan åt jag stuvade mållor hos min vegetariska farmor (ja ni fattar vad jag menar) och jag vill minnas att det var gott. Men det kanske smakade godare bara för att jag hade plockat mållorna själv.
 
Rabarbersaft, rabarberkräm, äppelmos med äkta vanilj och mannens hemgjorda äppelgele med chili är våra favoriter.

Vill även ge mig på fläderblomssaft, svartvinbärssaft och gelé men jag tror våra buskar måste växa till sig lite först ffa flädern

Likörerna lät ju riktigt goda :d Recept?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp