Det finns jättemycket bär hos föräldrarna, och alla frysar är fulla. Så nu försöker jag mig på att göra björnbärssylt samt att torka blåbär i ugnen. Det funkar ju med äppelskivor, så blåbären borde inte vara helt omöjliga även om de för tillfället verkar lite motvilliga..:cautious:

Någon som har fler tips på vad man kan göra som inte kräver frys? Jag har redan plockat ut hjortron och svarta vinbär som står i skafferiet och håller på att bli likör. Både sylt och likör är ju sådant det inte går åt enorma mängder av, men det är ju samtidigt synd att låta bären förfaras. :)
 
Det finns jättemycket bär hos föräldrarna, och alla frysar är fulla. Så nu försöker jag mig på att göra björnbärssylt samt att torka blåbär i ugnen. Det funkar ju med äppelskivor, så blåbären borde inte vara helt omöjliga även om de för tillfället verkar lite motvilliga..:cautious:

Någon som har fler tips på vad man kan göra som inte kräver frys? Jag har redan plockat ut hjortron och svarta vinbär som står i skafferiet och håller på att bli likör. Både sylt och likör är ju sådant det inte går åt enorma mängder av, men det är ju samtidigt synd att låta bären förfaras. :)

Saft och marmelad (men det är ju i princip samma sak som sylt förstås). Om man har en konserveringsapparat så kan man konservera bären utan en massa socker och ha till diverse bakverk etc senare.
 
Jag gjorde en fantastisk syrenlikör förra året och i år ska jag testa att göra syrenmarmelad. Jag är inte så mycket för saft så det ger jag mig inte på.

Sedan gör jag alltid enorma mängder rabarbermarmelad för det är den enda marmeladen jag och särbon tycker är riktigt god.

Särbon gör mycket likörer, jag tror han testat att göra på det mesta :D Hjortronlikören blir gudomlig, det är verkligen flytande guld :d den ska stå och mogna rätt länge dock.
Vad använder ni rabarbermarmeladen till?
 
romtopf.jpg
img_7876_1189369345.jpg
romtopf2.jpg


:d:d:d
Men GUD vilka fina bilder!
 
Blev 2 sorters plommonsylt idag och en sats lingonsylt så nu klarar jag mig till nästa år. I morgon blir det trollmos och äppelgele, den som glömmer köpa socker kan inte koka allt på en dag:down:
 
Blev 2 sorters plommonsylt idag och en sats lingonsylt så nu klarar jag mig till nästa år. I morgon blir det trollmos och äppelgele, den som glömmer köpa socker kan inte koka allt på en dag:down:

Vad är trollmos?

Min man var och plockade äpplen i veckan, så vi har gjort massor av äppeldricka och äppelmos. Dessutom kokat ganska mycket tomatsås. Mitt lilla hamsterhjärta glädjs när hyllorna i matkällaren fylls med egenodlat och hemgjort. Fast allt är inte hemodlat. Äpplena kommer från "fadderträd" - en kommun i närheten ger skörderätter till sina äppelträd om man bara mejlar och frågar. Vi fick 8 äppelträd tilldelade i år! Helt gratis och utan förpliktelser. Tomaterna var egna plus en del från grannen. Fick även ett par pumpor från honom, samt en stor skål bönor. Bra, för det glömde jag att så i år.
 
Saft och marmelad (men det är ju i princip samma sak som sylt förstås). Om man har en konserveringsapparat så kan man konservera bären utan en massa socker och ha till diverse bakverk etc senare.
Åh så smart! En sån måste jag titta närmare på :up:
Har du en? Isåfall får du gärna tala om hur den fungerar i praktiken :)

Jag såg att dom fanns på MediaMarkt i Tyskland och då borde ju dom kunna trolla hem en till Sverige också... ;)
 
Åh så smart! En sån måste jag titta närmare på :up:
Har du en? Isåfall får du gärna tala om hur den fungerar i praktiken :)

Jag såg att dom fanns på MediaMarkt i Tyskland och då borde ju dom kunna trolla hem en till Sverige också... ;)

Jag har en och vi använder den mycket (på sommaren och hösten alltså). Man fyller speciella glas (vi har bara Weck) med vad man nu vill konservera, staplar dem i mojängen, fyller i vatten till glasen är nästan täckta, och startar den. Vi köpte en handbok där temperatur och tid för i princip alla tänkbara ingredienser står (tex tomatsås och äppelmos: 30 minuter i 90 grader). När det är klart tappar man ur vattnet - jag rekommenderar en modell med tappkran - låter glasen svalna helt och tar sedan bort klammrarna. Har vakum bildats ligger locken kvar, alltså ser man direkt om något glas inte blivit tätt, eller om de skulle bli dåliga senare, då lossnar locket.

Håller nästan hur länge som helst. Jag rekommenderar dem varmt, fast det är ju ganska höga startkostnader förstås med apparat och glas osv... VI har nog lagt ett par-tre tusen hittills (men vi har många glas och flaskor och har samlat under flera år!), men grejorna håller ju nästan evigt. Bara gummiringarna som måste bytas ut emellanåt.
 
Kände mig huslig idag och fick en stor bunke med victoriaplommon av mamma :love: Det resulterade i två påsar med styckefrysta plommonhalvor, en burk hela plommon i sockerlag och en burk med halva plommon i sockerlag :d

Det kommer att bli en GOD vinter... :angel:
 
Har lagt in tre påsar sockrade äppelklyftor, två små burkar sockrade äppelbitar och en burk sockrade äppelskivor i frysen. Blev även fyra påsar äppelmos, men bara två i frysen. En har jag nämligen lovat till mamma och en lämnade jag i kylskåpet att ha som frukost med mjölk :d
 
Har lagt in tre påsar sockrade äppelklyftor, två små burkar sockrade äppelbitar och en burk sockrade äppelskivor i frysen. Blev även fyra påsar äppelmos, men bara två i frysen. En har jag nämligen lovat till mamma och en lämnade jag i kylskåpet att ha som frukost med mjölk :d
Vad använder du de sockrade äpplena till sen?
Är det bara att skiva, klyfta eller hacka och varva med socker?
 
Vad använder du de sockrade äpplena till sen?
Är det bara att skiva, klyfta eller hacka och varva med socker?
Brukar slänga i äppelbitar rörda i lite kanel i sockerkakssmeten ibland. Likaså ibland lägga skivor uppepå innan kakan åker in i ugnen. Har bara på lite socker uppepå allt och blandar runt.
 
Brukar slänga i äppelbitar rörda i lite kanel i sockerkakssmeten ibland. Likaså ibland lägga skivor uppepå innan kakan åker in i ugnen. Har bara på lite socker uppepå allt och blandar runt.
Låter mumsigt :d
Bara för att vara tydlig - du tar alltså färska äpplen? Skalar du dom också? Delar i bitar, blandar med socker och fryser?
Det låter för enkelt för att vara sant... :cautious:
 
Låter mumsigt :d
Bara för att vara tydlig - du tar alltså färska äpplen? Skalar du dom också? Delar i bitar, blandar med socker och fryser?
Det låter för enkelt för att vara sant... :cautious:
Skalade inte dessa för de har så fint tunnt skal. Men ja, precis så enkelt som det låter :)
 
Nytt experiment: fläderbärschutney. Jag var lite för nyfiken på att testa, den ska väl få stå till sig lite för att bli som bäst, men den var trevlig redan nu. Avnjöts till porterstek på älgkött, känns som att det funkar bra till vilt eller nötkött i olika former som alternativ till gelé.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp