Hemkonservering av livsmedel.

A

avslutat medlemskap

Ja hur har vi det med detta nuförtiden? Jag har ju alltid fryst in livsmedel men det känns så bakvänt att ha en frys stå och dra ström i "onödan" när det finns andra och precis lika bra lösningar så jag beställde konserveringsapparaternas Rolls Royce, en All American Canner från just Amerika eftersom den inte finns i EU och inte är EU-godkänd. En gedigen tung pjäs är det iallafall och kan köras upp till 121 grader dvs. tom. botulinumsporerna förstörs i den.

Igår kväll blev det invigning av den då äpplena börjar vara fallmogna så nu står 5 liter äpplemos på bänken i burkar med högvacuum i burkarna och klarar sig hur länge som helst i rumstemperatur utan att förfaras. Detta är bara början för jag kommer att fasa ut frysen tids nog.

Största problemet är att få tag på gummiringar till burkar man får tag på men firman Jordklok har lösa till tyska Weck som kan passa flera märken, och till Ikeas serie Korken finns lösa ringar också. Nu gäller det bara att få tag på mera burkar för framtida behov.


Visa bifogad fil 18637
 
@ameo Var det inte du som letade efter ett sätt att konservera tomater? Kanske något för dig :) ?
Jag har testat att konservera på samma sätt som när jag konserverar svamp. Jag har åtminstone vacuum i burkarna.

Finns ju enklare och mindre bökiga sätt att konservera just tomater än att köpa på sig en dylik mackapär, såvida man inte tänker sig konservera ohemula mängder ;)
instämmer...
 
Finns ju enklare och mindre bökiga sätt att konservera just tomater än att köpa på sig en dylik mackapär, såvida man inte tänker sig konservera ohemula mängder ;)
Ja, men räknar man med att konservera det mesta istället för att frysa in och lägga upp ett lager att ta av så är en sån här "dylik mackapär" en bra investering och några "ohemula mängder" behöver man inte köra för att den ska löna sig på sikt. Efter andra körningen ikväll med årets äpplemos konstaterar jag bara att den är värd vartenda öre och det ska nog f*n till om moset ska mögla när det är upphettat till 115 grader och sen befinner sig under vacuum i lagret. Jag har fått nog av möglig sylt och saft i min ungdom och sen med, jag fick slänga tom. lingonsylt som möglade som f*n. :yuck: Ska man bara konservera några burkar svamp och lite sylt så blir det dyr sylt och svamp, den kostar nästan 3,500:- inkl. frakt och tull från staterna. Jag ser det som en livstidsinvestering. :up:
 
Ja, men räknar man med att konservera det mesta istället för att frysa in och lägga upp ett lager att ta av så är en sån här "dylik mackapär" en bra investering och några "ohemula mängder" behöver man inte köra för att den ska löna sig på sikt. Efter andra körningen ikväll med årets äpplemos konstaterar jag bara att den är värd vartenda öre och det ska nog f*n till om moset ska mögla när det är upphettat till 115 grader och sen befinner sig under vacuum i lagret. Jag har fått nog av möglig sylt och saft i min ungdom och sen med, jag fick slänga tom. lingonsylt som möglade som f*n. :yuck: Ska man bara konservera några burkar svamp och lite sylt så blir det dyr sylt och svamp, den kostar nästan 3,500:- inkl. frakt och tull från staterna. Jag ser det som en livstidsinvestering. :up:

Jag föredrar färska livsmedel, så jag konserverar typ inget. Jag picklar lök, gör pressgurka och lite sylt och saft, men det ska bara räcka till nån måltid eller så. Sylt över vintern men har aldrig haft problem med mögel, är noga med hygienen och lägger paraffinlock så behövs knappt socker.
 
Du hänger alltså inte på MSBs "72-timmars-tåg"? Jag satsar faktiskt liten aning högre men bara att kunna klara mig och mitt 72 veckor om det skulle bli lite kris i landet och omvärlden. :D

Ang. mögel så var det ju så hemma att vi hade egen trädgård som odlades, massa fruktträd och bärbuskar och en källare som både var för varm och fuktig samt farsans mantra "en ska äta upp det äldsta först" som kunde vara både 8 och 10 år gammalt och om möglet hette det "äh det fastnar inte i arslet, ät och tig", sån uppväxt hade jag och min snälla nertryckta mamma orkade inte ifrågasätta honom.
 
Jag gör kanske av med 12-15 burkar egen sylt och marmelad per år. Jag duttar helt enkel i lite konserveringsmedel innan jag häller upp det kokvarmt i rena burkar. Det brukar aldrig mögla.

Konservera stora mängder ser jag ingen poäng med. Det blir ju snart sommar igen.
 
Ja sommar hoppas vi ju alla på, och rejält med frukt men förr-förra året fanns knappt några äpplen och mitt träd var tomt, förra året fick jag så det räckte till en äpplekaka bara så det finns inga garantier för att det finns frukt och inhemska bär varje år av alla sorter, dessutom har jag inte råd att köpa sylt och saft mm. i den utsträckning jag vill för jag använder faktiskt en hel del både sylt, gelé och saft. När råvaran är gratis och bara sockret behöver inhandlas (köps billigt i 25-kilossäckar) tycker jag det är vansinnigt att inte passa på när det finns. :)

Här är årets blomning och trädet är nu smockfullt med äpplen. :)

Visa bifogad fil 18674
 
Jag föredrar färska livsmedel, så jag konserverar typ inget. Jag picklar lök, gör pressgurka och lite sylt och saft, men det ska bara räcka till nån måltid eller så. Sylt över vintern men har aldrig haft problem med mögel, är noga med hygienen och lägger paraffinlock så behövs knappt socker.
Nu äter jag ju inte sockrade livsmedel men förstår helt klart tanken.

Har man en trädgård som dignar av frukt och bär så är det en lockande tanke att kunna spara en del av det till vintern. I dagsläget fryser jag in det som går att frysa av bär och grönsaker. Men visst vore konservring lockande även till grönsakerna.

I min barndom hade vi en källare full av konserverad svamp, efter att mina föräldrar under en minnesvärd sommar plockat bakluckan full.
 
Efter andra körningen ikväll med årets äpplemos konstaterar jag bara att den är värd vartenda öre och det ska nog f*n till om moset ska mögla när det är upphettat till 115 grader och sen befinner sig under vacuum i lagret. Jag har fått nog av möglig sylt och saft i min ungdom och sen med, jag fick slänga tom. lingonsylt som möglade som f*n. :yuck:

Jag gör årsförråd (och har så gjort i många år) av sylt, saft, inlagd gurka, bostongurka, inkokta tomater, tomatsås, rödbetor, vinbärsgelé och har vakuum i alla burkar/flaskor och har aldrig haft något som möglar. Möglar det eller inte blir vakuum, så finns det brister i tillredning/hantering av råvara eller burkar.

Fryser in väldigt lite av bär/frukt och skulle aldrig i livet konservera kött/fisk/svamp :wtf::yuck:. Bär i frysen är lite lagom, så det finns till att göra kräm/paj/rårörda lingon av under vintern. Svamp/örter/en del tomater torkar jag och det håller ju i evigheternas evighet om man förvarar det rätt. I frysen finns alltså kött, fisk, lite bär, lite grönsaker (som jag vill ha råa till grytor) och bröd.

Så för mig är inte en sån där värt pengarna, när jag redan har väl fungerande sätt att ta tillvara på det jag behöver.
 
Jag gör årsförråd (och har så gjort i många år) av sylt, saft, inlagd gurka, bostongurka, inkokta tomater, tomatsås, rödbetor, vinbärsgelé och har vakuum i alla burkar/flaskor och har aldrig haft något som möglar. Möglar det eller inte blir vakuum, så finns det brister i tillredning/hantering av råvara eller burkar.

Fryser in väldigt lite av bär/frukt och skulle aldrig i livet konservera kött/fisk/svamp :wtf::yuck:. Bär i frysen är lite lagom, så det finns till att göra kräm/paj/rårörda lingon av under vintern. Svamp/örter/en del tomater torkar jag och det håller ju i evigheternas evighet om man förvarar det rätt. I frysen finns alltså kött, fisk, lite bär, lite grönsaker (som jag vill ha råa till grytor) och bröd.

Så för mig är inte en sån där värt pengarna, när jag redan har väl fungerande sätt att ta tillvara på det jag behöver.
Att det möglade-jäste hemma bestod enbart på undermåliga förvaringskärl, farsan var ju så snål så köpa nya gummiringar eller korkar var för dyrt, "det duger med det som är", men spela på tips mm. var aldrig för dyrt men det smusslade gubben med så inte vi visste om det. (Ja det kommer fram mycket vid en bouppteckning när man ska rensa bostaden.) Förvaringskärlen inkl. korkar var nog i vissa fall från samma år som när Sundsvall brann. :meh:

Jag börjar ju nu från noll och har ingenting från scratch så nu tänker jag bygga upp fungerande förvaring som håller livet ut, jag kan det där med matlagning och förvaring samt råvarornas behandling men tiden har inte funnits tidigare bara, tiden har gått åt till att få tak över huvudet, kunna hålla varmt och överleva och se till så inte råttjävlarna ätit mig ur huset. Råttskit på köksbänkarna varje morgon trots gift och fällor är INTE kul. :arghh: :meh:
 
Nu äter jag ju inte sockrade livsmedel men förstår helt klart tanken.

Har man en trädgård som dignar av frukt och bär så är det en lockande tanke att kunna spara en del av det till vintern. I dagsläget fryser jag in det som går att frysa av bär och grönsaker. Men visst vore konservring lockande även till grönsakerna.

I min barndom hade vi en källare full av konserverad svamp, efter att mina föräldrar under en minnesvärd sommar plockat bakluckan full.
Jag tycker överlag att fruktträd och bärbuskar är lite av stressfaktor, på det viset att mycket mognar ungefär samtidigt och mycket tenderar att vara sådant man vanligen sockrar rätt mycket. Dels pajer och sånt, dels sylt och saft och sånt. Jag har MED MÖDA lärt mig att inte göra alltför mycket mer än som går åt. Detsamma gäller frysta bär.

Hur tänker du när det gäller att konservera grönsaker? Bönor, squash och mangold etc känns inte så kul att konservera?
 
Hur tänker du när det gäller att konservera grönsaker? Bönor, squash och mangold etc känns inte så kul att konservera?
Vaga tankar om att ifall jag skulel ha en familj att utfodra skulle jag kanske syra en massa?

Och eftersom det går att köpa konserverver med bönor och ärtor så kanske det skulle vara vettigt att göra själv?

Nu när jag är ensamhushåll så fryser jag in det jag vill ha under vintern.
 
Vaga tankar om att ifall jag skulel ha en familj att utfodra skulle jag kanske syra en massa?

Och eftersom det går att köpa konserverver med bönor och ärtor så kanske det skulle vara vettigt att göra själv?

Nu när jag är ensamhushåll så fryser jag in det jag vill ha under vintern.
Burkbönor känns ju inte som de godaste?

Jag fryser också det som finns kvar av skörden. Men det känns ju samtidigt osmart att bo i ett rätt kallt land, värma upp en globalt sett jättestor bostad, och sen kyla ner en del av den bostaden för att förvara mat (i frys).

Syra är kul! Det har jag gjort ibland. Det är diabetesvänligt också, själva syrningen/mikrorganismerna är bra på nåt vis, enligt partners läkare.
 
Senast ändrad:
Bönor går jättebra att konservera i lite saltat vatten och då menar jag brytbönor och skärbönor där man använder hela bönskidan till stuvning tex. och dom försämras inte i vare sig smak eller konsistens. Jag rensade ut ett dödsbo där jag fick order om "ta vad du vill ha och släng resten" och där fanns konserver som var 50+ år gamla, bla. bönor, och ingen smakförsämring där inte. Nästa sommar ska här börja odlas lite för nu har jag skaffat jordfräs till minilastaren, när inte kroppen vill så finns det maskiner. :)
 
Konservera stora mängder ser jag ingen poäng med. Det blir ju snart sommar igen.
Men vem vet hur de somrarna kommer att bli? Med tanke på årets, och klimatkrisen så kan vi nog inte räkna med att kunna odla och skörda på samma sätt som tidigare, tror jag.
 
Eller så kollar du https://sarabackmo.se/ och inser att du inte behöver gräva så mycket öht för att kunna odla det du behöver utan kan lösa det mesta med täckodling och slipper även då mycket av ogräsrensandet. :up:
Det ska kollas, tack! Jag måste iallafall köra igenom det som ska bli land en gång med fräsen för det har legat en hel massa år för fäfot men med fräsen på minilastaren är ju det minsta problemet och går i ett nafs men sen blir det täckodling. :up: Jag ska ju gödsla upp landet också för här är det styv lera men jag har ju en hel dynghög att ta av sen jag hade häst så den är ju välbrunnen och fin. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp