Hemlös katt ? saknade helt plötsligt öga!?

Elektronen

Trådstartare
Finns en katt jag sett flera ggr när jag brukar promenera, sett den på ungefär samma ställe jämt. Alltid jättekelig och slänger sig framför fötterna. Såg den senast i onsdags och sen nu idag (måndag) och då saknade den ett öga!
Eftersom den är så närgången var det ganska lätt att se att ögat var helt borta :confused:. Inget sår direkt och det såg inte irriterat ut, även om den var där med tassen och kliade/tvättade.

Om den skulle fått ögat bortopererat skulle man väl inte släppa ut den 4 dagar senare ? Eller läker sånt jättefort ? Vill inte tänka på hur ögat annars kan ha försvunnit.

Innan när jag sett den har jag inte misstänkt att den varit hemlös, katter kan ju vara keliga. Den är ganska tunn men har antagit att det är en ung katt. Den har ingen öronmärkning och vad jag misstänker ett fästinghalsband (var iaf plastigt) utan nummer.

Överreagerar jag som tror att den är hemlös? kan inte riktigt släppa det och tänker om det varit min katt.
Sitter iaf i telefonkö till polisen, ifall det är någon som anmält den försvunnen. Katthemmen (i Stockholm) har stängt, bara telefonsvarare. Kan inte lägga ut i någon fb-grupp innan jag blivit godkänd. Tog en bild på katten iaf.
 
Finns en katt jag sett flera ggr när jag brukar promenera, sett den på ungefär samma ställe jämt. Alltid jättekelig och slänger sig framför fötterna. Såg den senast i onsdags och sen nu idag (måndag) och då saknade den ett öga!
Eftersom den är så närgången var det ganska lätt att se att ögat var helt borta :confused:. Inget sår direkt och det såg inte irriterat ut, även om den var där med tassen och kliade/tvättade.

Om den skulle fått ögat bortopererat skulle man väl inte släppa ut den 4 dagar senare ? Eller läker sånt jättefort ? Vill inte tänka på hur ögat annars kan ha försvunnit.

Innan när jag sett den har jag inte misstänkt att den varit hemlös, katter kan ju vara keliga. Den är ganska tunn men har antagit att det är en ung katt. Den har ingen öronmärkning och vad jag misstänker ett fästinghalsband (var iaf plastigt) utan nummer.

Överreagerar jag som tror att den är hemlös? kan inte riktigt släppa det och tänker om det varit min katt.
Sitter iaf i telefonkö till polisen, ifall det är någon som anmält den försvunnen. Katthemmen (i Stockholm) har stängt, bara telefonsvarare. Kan inte lägga ut i någon fb-grupp innan jag blivit godkänd. Tog en bild på katten iaf.


Men jösses då. Jag hade också reagerat om en känd utekatt plötsligt blev av med ett öga... Är det en planerad op så verkar det skumt att ägaren bara släpper ut kisse igen direkt.

Jag har inga konkreta förslag utom att lägga ut den på fejjan, kontakta katthem, och rapportera till polis - och det håller du ju på med själv.

Uppdatera om hur det går!
 
Om ögat vore bortopererat nyligen skulle det vara ordentligt rakat runt omkring och stygnen skulle fortfarande sitta. När såg du den senast? Innan nu alltså.

Annars kan ju ögat ha skadats och börjat läka ihop, eller att det är infekterat och har klibbat igen.
 
Men jösses då. Jag hade också reagerat om en känd utekatt plötsligt blev av med ett öga... Är det en planerad op så verkar det skumt att ägaren bara släpper ut kisse igen direkt.

Jag har inga konkreta förslag utom att lägga ut den på fejjan, kontakta katthem, och rapportera till polis - och det håller du ju på med själv.

Uppdatera om hur det går!
Ja hade den inte helt plötsligt saknat ett öga (iaf det jag tycker det ser ut som), är liksom inget direkt sår i övrigt, hade jag inte misstänkt att den var borttappad.

Polisen hade ingen anmälan på någon liknande katt, även lagt ut på fb, men ingen som känner igen katten än.
 
Om ögat vore bortopererat nyligen skulle det vara ordentligt rakat runt omkring och stygnen skulle fortfarande sitta. När såg du den senast? Innan nu alltså.

Annars kan ju ögat ha skadats och börjat läka ihop, eller att det är infekterat och har klibbat igen.
I onsdags em, så 5 dagar innan idag. Några stygn såg jag inte, inget rakat heller. Såg inte ut att vara skadat kring ögat heller, därför jag tänkte att ögat kanske var bortopererat, även om det känns ganska osannolikt.
Vet inte om jag skulle lyckas få iväg den till veterinär heller, kan ju inte bara ta katten och gå.
 
Jag hade ringt in katten till någon kattorgansisation om katten verkligen bedöms som hemlös . Så får de kolla ev chip/ märkning och kisse Vandrar inte vind för våg. Hade dock knackat runt/kollat med grannar osv innan lite .
 
I onsdags em, så 5 dagar innan idag. Några stygn såg jag inte, inget rakat heller. Såg inte ut att vara skadat kring ögat heller, därför jag tänkte att ögat kanske var bortopererat, även om det känns ganska osannolikt.
Vet inte om jag skulle lyckas få iväg den till veterinär heller, kan ju inte bara ta katten och gå.

Kan vara en infektion med var på insidan som klibbar igen ögat. Kommer antagligen förlora ögat om den inte får hjälp då. Ont gör det också.
 
Ja jag tänker att det är steg 1 i morgon att få tag på något av katthemmen.
En hemlös katt med ett fästinghalsband? Det har jag aldrig träffat på. Katten kan ha försvunnit hemifrån eller så är den bara mycket ute eller kanske övergiven. Tyvärr är det ju inte lag på att katter ska vara märkta och registrerade, men har man tur har den ett chip och är registrerad. Kontakta länsstyrelsen om du tror katten är övergiven. Är katten dessutom skadad ska den ha vård, det ser länsstyrelsen till att den får om den är övergiven och de kan hämta den. Polisen tar ofta inte djur som hittegods, även om de ska det.
 
En hemlös katt med ett fästinghalsband? Det har jag aldrig träffat på. Katten kan ha försvunnit hemifrån eller så är den bara mycket ute eller kanske övergiven. Tyvärr är det ju inte lag på att katter ska vara märkta och registrerade, men har man tur har den ett chip och är registrerad. Kontakta länsstyrelsen om du tror katten är övergiven. Är katten dessutom skadad ska den ha vård, det ser länsstyrelsen till att den får om den är övergiven och de kan hämta den. Polisen tar ofta inte djur som hittegods, även om de ska det.

Håller med.
Men: Det är snabbare att lämna in den till något katthem/organisation än Länstyrelsen ang att hjälpa katten/efterlysa/identifiera ev ägare man inte hittar efter att ha kollat med ev grannar osv, när katten verkar löpa fritt och utöver det ha någon ev skada .
 
En hemlös katt med ett fästinghalsband? Det har jag aldrig träffat på. Katten kan ha försvunnit hemifrån eller så är den bara mycket ute eller kanske övergiven. Tyvärr är det ju inte lag på att katter ska vara märkta och registrerade, men har man tur har den ett chip och är registrerad. Kontakta länsstyrelsen om du tror katten är övergiven. Är katten dessutom skadad ska den ha vård, det ser länsstyrelsen till att den får om den är övergiven och de kan hämta den. Polisen tar ofta inte djur som hittegods, även om de ska det.
Okej hemlös är väl kanske ett dåligt ordval, antagligen borttappad/vilse. Har ju troligen haft en ägare.
Det jag tänker mest på är väl att den antagligen behöver till veterinären för ögat.

När jag pratade med polisen sa de inget om länsstyrelsen, de hänvisade till katthem och lägg ut på fb grupper. De ville inte ens göra en upphittat/borttappad anmälan.
 
Om ögat är bortopererat är huden helt slät över ögat då man klipper bort övre och undre ögonlock och syr ihop. Ibland kan det bli lite som en grop men fortfarande helt slätt (tänk häst med bortopererat öga).
Är det nyopererad är det rakat i området, kan bukta ut pga svullnad och evtl syns stygn men de flesta syr med stygn som inte syns.

Det låter mer troligt som om den fått en skada eller infektion i ögat som gör att ögat dragits in en bit i ögonhålan och katten kniper med ögonlocken pga smärta. Om den fått ett sår på hornhinnan som blivit så djupt att hornhinnan helt är borta så spricker ögat och ”rinner ut” dvs blir mindre och då kan det vara svårt att se då det fallit ihop.
 
I min ungdom hade vi en katt som skadade ögat så man var tvungen att operera bort det. Då gjorde man som @Malibu_Stacy skrev - att man skar bort lite ögonlock och sydde ihop övre med undre. Man opererade också in lite gasbinda som dränage och vi skulle dra ut ca 1 cm av gasbindan varje dag, vilket gick sådär...men katten levde 18 till efter det :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Ja för att göra en lång story kort, jag bor i lägenhet men huset är ligger "mitt ute i skogen" så det är inte så att vi har ett överflöd...
2
Svar
25
· Visningar
2 482
Senast: vallhund
·
Övr. Katt det är så att vi just flyttat till ett hus på landet och har i flera månader sett en liten mager och tuffsig kisse sitta mitt inne i en...
2
Svar
31
· Visningar
2 780
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp