Hemlös och ingen hjälp.

Hur ska personen kunna få jobb då?
Hen borde söka alla enkla jobb som finns, flippa burgare på donken, personlig assistent, telia supporten.

Vad som helst som ger en inkomst. Sen ska en del av den inkomsten gå till dig, om hen bor hos dig - du behöver få in pengar för hens levnadskostnader, och hen behöver lära sig att svälja sin stolhet eller vad det nu är som gjort att ett företag är viktigare än en bostad.
 
Hen borde söka alla enkla jobb som finns, flippa burgare på donken, personlig assistent, telia supporten.

Vad som helst som ger en inkomst. Sen ska en del av den inkomsten gå till dig, om hen bor hos dig - du behöver få in pengar för hens levnadskostnader, och hen behöver lära sig att svälja sin stolhet eller vad det nu är som gjort att ett företag är viktigare än en bostad.
Har man varit arbetslös i många år så lär hen ha svårt att få även de jobb som du beskriver i dagsläget. Min erfarenhet är att om någon har varit arbetslös under väldigt lång tid är det svårt att komma ingång helt på egen hand utan att det behövs stöd genom tex AF och kommunens insatser. Inte sällan finns det även en annan problematik/försvårande omständighet med i bilden om man är arbetslös under väldigt lång tid. Men det finns helt klart hopp. Även om man kanske behöver fimpa sin dröm och arbetsträna en period.
 
Hen borde söka alla enkla jobb som finns, flippa burgare på donken, personlig assistent, telia supporten.

Vad som helst som ger en inkomst. Sen ska en del av den inkomsten gå till dig, om hen bor hos dig - du behöver få in pengar för hens levnadskostnader, och hen behöver lära sig att svälja sin stolhet eller vad det nu är som gjort att ett företag är viktigare än en bostad.
Jag ska berätta det för den personen, vad ska jag säga? Att den är så dålig så den inte får jobb som 65-åring på Donken efter otal ansökningar?
 
Jag ska berätta det för den personen, vad ska jag säga? Att den är så dålig så den inte får jobb som 65-åring på Donken efter otal ansökningar?
Du borde säga att det här inte fungerar, du kan inte bekosta personen liv längre för du försöker ha ett eget liv. Det är tråkigt att hen inte kan försörja sig på sitt företag men det betyder att hen behöver lägga ned företaget och ta emot den hjälp som finns i form av försörjningsstöd tex. Är hen 65 kan hen gå i pension och då även få bostadsbidrag. Hen har ingen rätt att lägga över ansvaret för sitt liv på dig, fungerar inte företaget på såvis att det går att leva på det så måste det läggas ned. Annars kan inte samhällets skyddsnät gå in och stötta. Just nu är hen enbart för stolt och väljer att låta dig ta bördan som hen borde ta.
 
Jag ska berätta det för den personen, vad ska jag säga? Att den är så dålig så den inte får jobb som 65-åring på Donken efter otal ansökningar?
Säg att hen måste lägga ner företaget och söka A-kassa eller försörjningsstöd fram till pension. Om det kommer in uppdrag kan hen ta dom och använda exempelvis Frilans Finans för att fakturera.

Jag antar att ni har en nära relation och att du vill stötta människan men det låter otroligt egoistiskt att vägra avsluta bolaget för att det kan komma in uppdrag och samtidigt leva på dig.
 
Hur ska personen kunna få jobb då?
Så är det. Jag har en hemlös boende hos mig. Egen företagare men inga jobb. Nollar varje år. Lägger inte ner företaget pga den personen får inga andra jobb (pga ålder). Är man egen företagare får man inte bidrag. Så förhoppningen är ju att få in nån peng genom företaget.
Pensionärsjouren finns för pensionärer som har svårt att få jobb pga åldern. Det är faktiskt inte dumt alls. Det är en inkomst iallafall och plus pensionen så blir det ganska så gott ställt.
 
Har din bekante provat mindre samhällen med typ 1-2 timmes resväg till Stockholm ? Om hans firma inte har jobb i Stockholm varför ska han bo kvar där?
Företaget är helt oberoende av var i landet hen bor, så det är inga problem. Det handlar mer om lite besvärande envishet, men i nuläget finns inga alternativ kvar, så.....
 
Ja, han behöver nog lägga ner det, i så fall. Om de säger det. Försörjningsstöd ska ju vara absolut sista utvägen, då ska alla andra tillgångar vara uttömda. Inkl eget företag. Men om det inte finns någon verksamhet eller något värde i företaget, vad är poängen med att behålla det?
En känsla av identitet, antar jag, då detta är ett arbetsområde hen haft hela livet (60 idag). Där finns arbetsmöjligheter men ... ja, svårt att förklara utan att lägga ut för mycket information.
 
Prio 1 är ju att antingen lägga ner företaget eller möjligen lägga det i träda, så att det finns möjlighet för att kvalificera sig för ekonomiskt bistånd och därmed få in pengar för att klara av sina egna kostnader för att leva och därefter leta billig bostad och söka alla jobb som finns.

Att leva på andra är ingen lösning.
 
Är personen i skick att sköta det som behövs göras för att avveckla företaget, praktiskt och administrativt?
Hur omfattande arbete är det, hur snabbt kan det göras och finns det kapital att få ut?
 
Jag vet faktiskt flera som fått vandrarhem betalt vid bostadslöshet.

Vissa verkar ju dock inte ha rätt till det mtp hemlösheten som finns.

Ang lätt att bli hemlös:
Flytta ihop med nån. Gör slut/denna säger upp lägenheten innan du har rätt att ta över den. Eller hyr i andrahand och bli uppsagd.
 
Jag vet faktiskt flera som fått vandrarhem betalt vid bostadslöshet.

Vissa verkar ju dock inte ha rätt till det mtp hemlösheten som finns.

Ang lätt att bli hemlös:
Flytta ihop med nån. Gör slut/denna säger upp lägenheten innan du har rätt att ta över den. Eller hyr i andrahand och bli uppsagd.

Vandrarhem är generellt en tillfällig lösning.
 
En känsla av identitet, antar jag, då detta är ett arbetsområde hen haft hela livet (60 idag). Där finns arbetsmöjligheter men ... ja, svårt att förklara utan att lägga ut för mycket information.
Jag håller med om att företaget måste läggas ner och de som skrivit om "fakturera utan företag", där t.ex Frilans Finans är ett alternativ man kan använda för att kunna fakturera utan att ha eget företag. Då kan personen ta de uppdrag som ges och fakturera via t.ex Frilans Finans. Betalningen får hen då som lön. Och samtidigt finns möjlighet att få försörjningsstöd eftersom hen inte längre har något företag.
 
Är personen i skick att sköta det som behövs göras för att avveckla företaget, praktiskt och administrativt?
Hur omfattande arbete är det, hur snabbt kan det göras och finns det kapital att få ut?
Om du undrar över min vän, så finns inget kapital (enskild firma) och vore väldigt lätt att snabbt avsluta. Men jag tror där finns en motvilja, en slags ilska över att det blev som det blev..... Vem vill känna sig besegrad, liksom?
 
Om du undrar över min vän, så finns inget kapital (enskild firma) och vore väldigt lätt att snabbt avsluta. Men jag tror där finns en motvilja, en slags ilska över att det blev som det blev..... Vem vill känna sig besegrad, liksom?
Tänkte mest om det var så att det behövde ordnas någon hjälp för att kunna genomföra det. Om hälsan ev. inte räckte till driva den processen på egen hand.
 
Eländet rullar vidare. Hen sitter i bilen och ringer efter akutpsyk som hämtar. Får plats där i en eller två veckor, sen ut på gatan igen. Ingen praktiskt hjälp, ingenting.

Igår vägrade psyk ta in hen.

Jag fattar inte - det borde ju finnas PRAKTISK hjälp: tillfälligt boende, tillfällig ekonomisk hjälp, hjölp med jobb. Så hen kan komma på fötter och få hjulen i rullning. Nu får hen INGENTING! Sitter hos kyrkan om dagen men de stänger kl 16.

Hur kan man söka jobb om man inte ens har nånstans att sova om natten?
 
Eländet rullar vidare. Hen sitter i bilen och ringer efter akutpsyk som hämtar. Får plats där i en eller två veckor, sen ut på gatan igen. Ingen praktiskt hjälp, ingenting.

Igår vägrade psyk ta in hen.

Jag fattar inte - det borde ju finnas PRAKTISK hjälp: tillfälligt boende, tillfällig ekonomisk hjälp, hjölp med jobb. Så hen kan komma på fötter och få hjulen i rullning. Nu får hen INGENTING! Sitter hos kyrkan om dagen men de stänger kl 16.

Hur kan man söka jobb om man inte ens har nånstans att sova om natten?

Hjälpen är ju villkorad. Om villkoret är att företaget läggs ner (eller vilande) så måste ju det göras.
 
Hjälpen är ju villkorad. Om villkoret är att företaget läggs ner (eller vilande) så måste ju det göras.
Vad jag nu förstår, har hen under sin hemlösa tid, fått swishbetalningar från vänner och släkt, för att kunna betala övernattningar och betala skulder. Pengarna räknas som inkomst. Därför ges ingen ekonomisk hjälp.

Hen påstår att företagets existens inte har betydelse. Jag vet inte om det är så.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 137
Senast: Amaranthe
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 473
Senast: fejko
·
Samhälle Jag blev nyss uppringd av Greenpeace då jag skrev under en av deras upprop (vet inte om det är rätt ord, men "petition" på engelska är...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 399
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp