Hemma efter MF?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Alfhild

Jag har nyligen fått mitt andra missfall på ganska kort tid (v 10 första gången och v 8 andra gången). Jag jobbar som doktorand och när jag ringde in till min handledare för att berätta vad som hänt och tala om att jag inte kunde komma in den dagen fick jag veta att "det nog var bäst att jag kom tillbaka så snart som möjligt nu när det är så mycket att göra". Jag gick tillbaka till jobbet efter att ha stannat hemma en dag (likadant första gången), men det kändes ju inget vidare, eftersom jag var otroligt ledsen och hade ont. När jag var på ultraljud så sade inte den läkaren något om ev. sjukskrivning eller så, och jag var för ledsen för att komma ihåg att fråga. Finns det någon mer härinne som har erfarenhet av missfall, och hur länge stannade ni i sådana fall hemma från jobbet?
 
Sv: Hemma efter MF?

Du har rätt att stanna hemma en vecka utan läkarintyg. Jag hade nog gjort det i ditt fall så att kroppen kan få återhämta sig och för att kunna lugna ner sig efter det som hänt.

Jag har aldrig varit med om det själv när jag varit så långt gången så jag vet inte riktigt hur länge det är brukligt att man stannar hemma....

Ledsen för att det inte fungerade för er och lycka till nästa gång!

Anneli
 
Sv: Hemma efter MF?

Jag blev sjukskriven en dryg vecka (intyg), inga problem. Ring din läkare och be att få bli sjukskriven. Inte bara kroppen utan PSYKET behöver ta igen sig. Se till att det står på intyget att du får vara ute.
 
Sv: Hemma efter MF?

Tycker din handledare kunde visa lite mer förståelse... :mad:
Din kropp behöver en paus, ditt psyke behöver nog pausen ännu mer.
Nä, stanna hemma den veckan du får vara hemma utan läkarintyg.

Tycker inte ens att det är något du ska behöva fundera över!

*KRAM*
 
Sv: Hemma efter MF?

Kramar till dig och din partner först och främst!

Har du doktorandtjänst/utbildingsbidrag?

Tänk i så fall också på att om du är sjukskriven så förlängs din doktorandtid med samma antal dagar. Är man bara hemma en vecka om året eller så så gör det ju inte så stor skillnad, men det kan vara en viktigt principgrej (speciellt om din handledare har lite svårt att förstå att du har ett privatliv också). Min handledare förordade alltid att man skulle vara sjukskriven om man inte mådde bra (inom rimliga gränser förstås) istället för att hanka sig fram på halvfart och förlora tid (samt dra på sig värre åkommor än om man hade kurerat sig från början). De fyra åren är snabbt förbi...
 
Sv: Hemma efter MF?

Jag har doktorandtjänst, och ska snart lissa så det är därför jag har så bråttom just nu. Jag har svårt att säga nej när han lastar på mig saker och pga att mitt projekt inte har funkat sådär jättebra har jag lätt att få dåligt samvete och tycka att jag inte gör tillräckligt, trots att det egentligen inte är mitt fel att projektet inte går som det ska. Tyvärr blir jag alldeles knäckt när han antyder att det går för långsamt och stressar halvt ihjäl mig efteråt. Jag vet att jag bara borde skita i honom men det är jättesvårt! Men, blir jag gravid en gång till så ska jag se till at träffa en läkare så tidigt som möjligt och om det finns några som helst tecken på hotande missfall ska jag be att få bli sjukskriven!
Tack så mycket för allas svar!
 
Sv: Hemma efter MF?

Jag beklagar vad som hant, men jag har en liten solskenshistoria som gor att jag aldrig skulle ge upp i ditt fall.
Min faster hade 11 missfall, men pa Alla Hjartans Dag 1983 kom det en liten tos. Hon forsokte att fa fler barn efterat, men det tar sej inte, sa det fick racka med ett mirakel.

Ge inte upp....och kom ihag att din lycka ar mycket viktigare an ett arbete!!
 
Sv: Hemma efter MF?

Jag fick missfall i V.15 en Söndag, jag var hemma på måndagen sen jobbade jag igen. Jag har kontorsjobb och kunde ta det lite lugnare plus att det inte var så supermycket att göra den veckan. Hade jag haft ett annat tyngre jobb och stressigt hade jag nog varit hemma ett par dagar till.
Jag hade inga besvär förutom att jag blödde i ca 1 vecka efteråt. Inge ont förutom just då vid missfallet.
 
Sv: Hemma efter MF?

Det var inte direkt att jag kände att det var fysiskt jobbigt att gå iväg och jobba (även om jag hade ont), men det kändes väldigt pressande att min chef ville ha in mig så snabbt. Det gjorde att jag stressade upp mig ännu mer och jag mådde ännu sämre. Om inte han hade pressat mig hade det nog bara känts skönt att komma tillbaka till jobbet efter några dagar för att få lite annat att tänka på.

Tack Ramonarunds för solskenshistorien! :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 049
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 109
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
773
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp