Hemma eller borta?

makarontanten

Trådstartare
Vad föredrar ni? Varför/varför inte, gillar ni borta mer än hemma eller tvärtom? Har det betydelse vem ni är som person, vem ni ska till? Är ert hemma bara ert och privat område, eller delar ni med alla?

Själv måste jag nog säga att hemma är mitt hem och jag delar det gärna med de flesta som uppskattar det.

Jag föredrar att vara hemma, bjuda hem och älskar både ensamtid och fullt hus, men som sagt va, gärna hemma.

Tycker det är lite jobbigt att sova borta och inte vakna bland mina egna saker eller i min egen säng. Föredrar att bjuda framför att bli bjuden, föredrar också att passa upp på andra, istället för att bli passad på.

Jag har ofta folk hemma och jag tror de flesta trivs och mår bra här, de säger att det är mysigt och hemtrevligt. Samtidigt som jag ibland kan känna mig lite "dum" över att alltid vilja vara just hemma. Kanske speglar det in lite att det också är enklare med hunden, att hon är lugnare hemma, att hon vet reglerna hemma, men inte borta. Jag trivs i mitt hem, gör ni? Varför inte?

Vad är det som gör er "hemmastadda" i andras hem framför ert, och varför föredrar ni eventuellt att vara borta? :)
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag är helst hemma när jag är själv men jag åker gärna över till folk för att umgås. Det är trevligt att vara gäst då :)
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag tycker massor om att ha människor hemma hos mig. Våran dörr är alltid öppen (nyckeln sitter faktiskt i dörren, haha) & jag tycker bara det är trevligt med små kalas, filmkvällar, äta & dricka gott osv. Folk får hemskt gärna sova över också.

Jag trivs görbra borta hos mina vänner också, men sover helst hemma då jag gärna går i sömnen på andra ställen än hemma & det blir bara jobbigt då.

Jag tycker nog kanske mest om att bjuda hem, fixa käk, dricka, kanske spel, pyssla & greja.

Det finns vissa hem jag inte trivs i, så klart, men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Stelt? Svårt att slappna av helt kanske?
 
Sv: Hemma eller borta?

Hemma! Både jag och sambon är inte supersociala dock, och jag blir mycket irriterad över oplanerade besökare. Ska jag ha hem folk vill jag hinna städa, piffa, göra mig fin och så vidare. Jag har inte så mycket energi över så det vill jag inte behöva göra så ofta.

Men däremot så är dom allra närmaste vännerna alltid välkomna, dom som känns mer som bröder och systrar än vänner :). Då kan det vara hur stökigt som helst och det känns ändå bra.

Har inga problem med att sova borta, det kan vara praktiskt ibland, men jag sover väldigt lätt då, ingen riktig vila. Mina vänner bor alla i lägenheter och jag vantrivs med så mycket folk och ljud runtomkring.
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag tycker massor om att ha människor hemma hos mig. Våran dörr är alltid öppen (nyckeln sitter faktiskt i dörren, haha) & jag tycker bara det är trevligt med små kalas, filmkvällar, äta & dricka gott osv. Folk får hemskt gärna sova över också.

Jag trivs görbra borta hos mina vänner också, men sover helst hemma då jag gärna går i sömnen på andra ställen än hemma & det blir bara jobbigt då.

Jag tycker nog kanske mest om att bjuda hem, fixa käk, dricka, kanske spel, pyssla & greja.

Det finns vissa hem jag inte trivs i, så klart, men jag kan inte sätta fingret på vad det är. Stelt? Svårt att slappna av helt kanske?

Just ja. En annan anledning till att jag helst sover hemma hänger säkert ihop med det faktum att jag irrar runt i sömnen borta; jag sover inte riktigt bra. Vaknar ofta precis hur astidigt som helst, gärna om det intagits alkohol under kvällen. Typ 6 är en käck tid att bli klarvaken, eller inte. Då blir det jobbigt att vara hos andra (som helst då ska vara som medvetslösa till klockan mycket mycket senare) och sitta där helt ensam och övergiven. Enklare att sysselsätta sig hemma, med hundar, städa lite, läsa lite, surfa, duka frukost etc. Typ som vanligt, så kan tröttmupparna sova så länge de vill.
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag föredrar att vara hemma, för då slipper jag visa mig för en massa folk!
Bjuder väldigt sällan hem någon, det är väldigt få individer jag känner mig tillräckligt bekväm med för att göra det.
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag och min sambo är sociala ensamvargar.

Vi tycker mycket om att vara ensamma hemma och bara mysa med våra djur.
Det ger oss energi och återhämtning och laddar batterierna.

Att umgås med folk oavsett om det är borta eller hemma tar energi från oss även om vi såklart älskar att träffa och umgås med vänner!
Men om vi är borta eller här spelar inte så stor roll, men åker vi till vänner så krävs det att även våra hundar kan följa med då 2 av 3 inte kan vara ensamma hemma ens med sällskap av de andra hundarna ännu.

Men sen beror det nog också lite på vem det är man umgås med, jag har en allra bästa kompis sen många år och vi är som hemma hos varandra och det är ju såklart väldigt bekvämt.
En bekvämlighet som jag inte har med någon annan ännu iaf.

Oväntat besök hatar jag dock så det vill jag verkligen inte ha.
Jag har flera sjukdomar som gör att jag i perioder mår piss och då orkar jag inte och vill inte umgås med någon.
Om någon då oväntat kommer så känns det påträngande och jobbigt.
Jag har svårt för att säga nej jag vill inte umgås just nu i dörröppningen, vilket resulterar att jag måste umgås och vara trevlig trots att jag kanske inte vill och orkar det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemma eller borta?

Mitt hem är min borg. Jag bjuder hem folk som jag vill ha hemma hos mig. Börjar vuxna människor ändra om min ordning så är dom ganska troligt inte välkomna hemma hos mig igen.
Jag kan vara borta lika gärna, kan vara ganska skönt man brukar slippa diska om man är bortbjuden ^^
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag trivs bäst hemma, ensam. Barn och barnbarn går bra, men min syster och hennes man är städgalningar så de är inte välkomna hit utan inbjudan. Gå bort är ok men helst inte alls sova över. Men det måste jag ibland när jag är barnvakt sent, sonen vill inte ha mig ute på vägarna nattetid :D
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag är ganska osocial på så vis att jag inte tycker om att umgås med andra människor för mycket. Jag är mer än gärna social i små doser men däremellan vill jag vara för mig själv.
Dessutom tycker jag väldigt sällan att jag har tid för socialt umgänge om det inte sker inom ramarna för någon annan aktivitet som jag prioriterar högt.
Iom detta trivs jag allra bäst hemma själv eller med min sambo (och våra hundar såklart).

Jag bjuder väldigt sällan hem folk, mest för att jag tycker att det är jobbigt att städa och fixa inför att folk ska komma (jag vill inte visa upp mitt hem när det är så stökigt som vi oftast har det). Jag har inga större problem med att gå bort till andra ibland, men tycker oftast inte att jag orkar/har tid.

Har egentligen inga problem med att sova borta, men tycker inte om att sova hemma hos andra. Det blir liksom alldeles för mycket socialt, och det står jag bara ut med om själva syftet med resan är att umgås. Om jag ska iväg på kurs eller nåt bokar jag alltid hotell så jag slipper umgås med någon annan när jag är trött på kvällen :P

Så sammanfattningsvis - helst hemma och ensam/med sambo.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemma eller borta?

Jag trivs bäst hemma i min ensamhet. Ibland trivs jag att vara hos andra, men oftast inte. Sova hemma känns bäst, sover jag borta sover jag oroligt och känner mig stressad innan jag somnar och i sömnen. Eftersom jag rör mig mycket i sömnen känns det tryggast hemma i min egen säng att trilla ner från :o Det kan ju vara lite pinsamt att behöva förklara bulor, blåmärken och dunsar mitt i natten. :o
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag känner att jag inte kan svara på funderingarna eftersom det är så ospecificerat. Jag spenderar gärna tid hemma och bjuder gärna in folk, men jag vill ju inte sitta hemma hela tiden heller. Jag vill ju ut och umgås med folk i deras hem eller ute på stan.

Borta bra, men hemma bäst är bara ett ordspråk jag använder när vi varit ute och rest i mer än 2-3 veckor.
 
Sv: Hemma eller borta?

Nu är jag i mina föräldrars hem. Trivs här, särskilt som de är bortresta. Sover här ett par nätter i veckan.
Sover bäst i min egen säng, men viktigast är att jag sover ensam, har svårt att sova i delat rum, katten stänger jag in i köket på nätterna.
 
Sv: Hemma eller borta?

Om jag ska träffa folk trivs jag nog lite bättre borta. Hänger säkert ihop med att det för det mesta är rätt rörigt hemma hos mig.
Besök uppskattas, men inte spontanbesökare!

Behöver rätt mycket tid för mig själv, då jag och katten kan gå här hemma och tjata på varandra. :)
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag jobbar i Oslo och är borta 7-15 dagar i måndaden. 7 nätter fast jobb och varierande mängd extra, kanske 12 dagar borta i snitt om jag inte räknar med semestern. Så då jag är hemma så uppskattar jag verkligen mitt hem. Jag har gott om plats och kan lätt ha en vanlig familj på övernattning, men det händer inte ofta. Jag bjuder hit folk ungefär en gång i månaden och någon gång ringer någon och vill hälsa på. Skulle gärna ha besök oftare. Jag bara hyr det här huset men jag har ett treårskontrakt och har bott här halva den tiden nu. Hyra och värme är så dyrt att jag har svårt att spara pengar. Dessutom måste jag ha högre fast inkomst för att kunna låna pengar till att köpa en egen stuga. Men det är min dröm nu, att ha ett eget torp på landet. Kunna måla och tapetsera av hjärtans lust och slippa ha vitt och tråkigt som här... satsa på trädgården och känna att det är värt det och känna trygghet.
 
Sv: Hemma eller borta?

Jag älskar mitt hem, mina saker och möbler och mitt hem är min borg.

Fast, jag åker hellre bort och hälsar på människor även om jag inte har något emot att få besök. Beroende på vem det är :)
 
Sv: Hemma eller borta?

Det kan vara roligt att åka bort men ska jag vila och återhämta mig vill jag absolut vara hemma. Ensam med hundarna eller med familjen - gäster vid enstaka tillfällen som jag själv väljer är trevligt men inte för ofta. Och absolut inte folk som bara dyker upp, jag behöver min egentid. Jag har ett väldigt socialt arbete och behöver ladda ifred, helt enkelt.

Jag funderar ibland på hur det blir den dag jag inte jobbar längre, om jag kommer ändra personlighet då? Om det är alla jobbrelationer som gör att jag inte orkar med så mycket socialt umgänge på fritiden?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 043
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 148
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 405
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp