Hemma från barnakuten...

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Är hemma på "permission" från barnakuten efter ett rätt dramatiskt besök där igår. Vi vaknade i förrgår natt av att Sara skrek som tokig. Hon brukar ju aldrig göra det men en gång har det hänt och då hade hon röd stjärt, så jag gick upp och bytte blöja och mycket riktigt var stjärten lite röd. Jag satte på inotyolsalva och vi gick och lade oss igen.

Sara slöt ögonen men öppnade dem snart igen. Blicken hon gav mig var aldeles tom. Jag viftade med handen framför ögonen men jag fick ingen kontakt. Jag berättade detta för min man, som låg på andra sidan henne, och då tog han tag i hennes arm och skakade den lite. Hon var helt livlös! Vi båda for upp som ett skott, vände på Sara och bultade henne i ryggen. Först då verkade hon vakna till liv och började skrika litegrann. Vi blev jätterädda och jag blev helt klart chockad, började :cry: . Men tillslut somnade vi alla om.

På förmiddagen hade vi ännu inte smält det som hänt, utan vi bestämde oss för att åka till barnakuten. Vi tänkte att ifall det skulle hända nåt mer skulle vi ju aldrig förlåta oss om vi inte kolla upp det. Väl där blev vi mycket väl bemötta och de undersökte Sara. Inget verkade vara fel, men de tyckte att vi skulle stanna över natten för observation.

Vi stannade därmed och de tog blodprover (hon var jätteduktig) men allt verkade helt normalt. När hon skulle sova middag kopplades ett andningslarm (10 sek) på och gissa om vi blev skräckslagna när det började pipa. Men hon vaknade när vi ruskade i henne och syresättningen var även den bra. Larmet pep ytterligare en gång med samma händelseförlopp.

Två uppskakade föräldrar och en rar liten bebis lade sig för att sova. Andningslarmet (nu förlängt till 20 sek) pep två gånger i början av natten och vi blev jätteskraja igen, men hon vaknade ju när vi väckte henne. Sen, under resten av natten, strulade larmet ytterligare - det pep fastän hon var vaken och skrek (och andades!) och sen pep det jättemycket (de bytte batteri och strulade) och vi fick inte sova långa perioder.

Två mycket trötta föräldrar och en trött bebis (som dessutom hunnit bli förkyld under natten) fick på förmiddagen lämna sjukhuset... Vi kommer förmodligen aldrig få veta vad som hände eller om vi bara inbillat oss allithopa (kanske åkte vi till akuten pga att vårt barn somnade... :o

Nån som varit med om nåt liknande? Ni som har andningslarm - brukar de gå igång av misstag (?) så ofta?
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Mitt andningslarm har aldrig falsklarmat. Det ni beskriver låter lite väl känsligt.

Men andningsuppehållen kan ofta komma just i förstadiet till en virusinfektion.
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Vi har andingnslarm och det har aldrig falsklarmat. Förutom då vi glömmer bort att slå av det och lyfter upp Stina och då SKA det ju larma

Jenny
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Vi har också andningslarm och det har aldrig falsklarmat! Men Willis var inlagd i feber som nyfödd ( vi hade inte ens hunnit lämna BB), det larmet han var uppkopplad på där larmade också ett par gånger och vi blev jätteoroliga!!

Hoppas verkligen att Lilla Sara mår bra nu!!!
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Nej men fy vad otäckt... Har ingen erfarenhet av andningslarm, men vill ändå skicka en tröstande kram, om det nu kan hjälpa...
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Tack. Ja hon mår bra (eller tja... hon är ju rätt förkyld - men det är ju normalt) nu.
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Tja, eller så var det det. Det kommer vi aldrig få veta (om det inte händer igen men det ska vi ju inte hoppas på). Det känns lite olustigt såklart men man måste ju gå vidare och även om man blir lite paranoid (kollar att hon andas så fort hon sover osv) så får man ju inte låta den känslan ta överhanden.

Min man vill absolut att hon ska sova inne hos oss och inte nog med det, så vill han att hon ska sova i vår säng också (vilket hon tidigare bara gjort om hon vaknat och skrikit om nätterna) men jag gillar inte riktigt den idén. Jag som varit så glad över att vår bebis sovit så fint i sin egen säng och i sitt eget rum... :crazy: Nu finns det risk att hon inte vill återgå till att sova i sin egen säng och rum, speciellt som hon nu är 7 månader och perioden 6-9 månader är känd som en sån där period då barn kan bli extra känsliga för såna här omställningar.
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Hur många sekunder är privata andningslarm inställda på? Hur sätter man fast dem på bebisen?
 
Sv: Hemma från barnakuten...

jag hade ett sånt här larm : www.alarmera.se

Det ligger under bebin så man sätter inte fast något. Det larmar vid 20 sek uppehåll eller mindre än 8 rörelser per minut.

Jag förstår precis vad du menar.

Vårt larm larmade EN gång, då var det jättevarmt på semestern på Kanarieöarna och jag rusade upp och hittade Eskil insnurrad under hela täcket och kudden på magen med hela ansiktet liksom förtäckt. Jag slet upp honom och han vaknade men var jättevarm.

Om det var ett falsklarm eller om han hade andningsuppehåll får jag ju aldrig reda på.

Men sedan var vi väldigt neurotiska en period och sov dåligt - fast han sov bra... Och hade jag inte larmet tillgängligt så fick han sova i min famn.
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Ok, det alarmet ser annorlunda ut än det på barnakuten. Där hade de ett med en liten platta som tejpades på magen.

När du skriver att ditt larm går på efter 20 sek gör mig lite skrajsen, eftersom akutens larm gick igång 2 gånger när vi alla sov hur gott som helst (och Sara verkade sova (?) lugnt hon också). Usch, det kan ju faktiskt innebära att hon har rätt långa andningsuppehåll ibland. :(
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Jag tror inte att något andningslarm är 100%igt. Dottern är prematur och låg länge på sjukhuset med diverse larm. Och de fellarmade en hel del. Åt bägge hållen.

Antar att det var liknande din dotter hade som vi hade på slutet. En lite dosa som kopplades med plattor/matta på bröstet/magen. Den larmade ganska mycket fel tyckte jag. Min dotters problem hade aldrig varit apneer utan bradysar (hjärtat tappar takten). Men med denna larmade hon ändå. När vi kontrollerade med pox (pulsoximeter, mäter syresättning i blodet) så visade inte den på några uppehåll. Den gled i sin tur lätt av eller hamnade på sned och larmade därför.

Vi pratade ganska mycket med läkare och sköterskor om larm men de sa då att det inte fanns några bra på "privatmarkanden". Detta var iofs för måååånga år sedan nu så det har säkert ändrats.

Var helt klart sugen på larm, men i slutändan blev det inte det ändå. Istället blev det ett ständigt tittande. Antingen "klagade" man på att hon aldrig sov lugnt eller så stod man oroligt och stirrade på det lugnt sovandes barnet. Var hon orolig lät hon iallafall :-)
 
Sv: Hemma från barnakuten...

Det är ju underligt att de larm de har på aktuten falsklarmar (sköterskorna och läkarna sa att det tyvärr var alltför vanligt) så ofta men å andra sidan kanske det är jättebra att de är extremt känsliga på just akuten...

De kollade syremättnaden första gången larmet gick igång och det var bra.
 
Sv: Hemma från barnakuten...

ulda skrev:
De kollade syremättnaden första gången larmet gick igång och det var bra.

Min erfarenhet är att syremättnaden sjunker fort när barnen slutar andas så syntes det inget där andades hon nor ganska normalt.

Vi hade ett grannbarn på neo som hade väldigt mycket apneer. Och redan efter 15-20 sekunder var syremättnaden låg (och larmet tjöt). Det var en cool mamma som jag fortfarande beundrar. Jag hade varit färdig att läggas in, men hon tog det med fattning. Jag var alltid väldigt fokuserad på våra larm medans hon var på sitt barn. Hon kunde sitta lugnt och vänta in att han skulle reda ut det tittande på hur han mådde. Först när han började påverkas så påminde hon honom att andas. Jag undvek faktiskt amningsträning när hon var där för jag blev så stressad av att se honom dippa titt som tätt. (nu var det inte hennes första barn med denna problematiken men wow vad tuff hon var).

Vet att det finns mattor man kan lägga under barnen, men som jag fattat det fungerar de bäst när barnen är små. När de börjar röra sig mer så fungerar de sämmre.

Kolla runt och se om ni hittar något larm som passar er. Annars har jag läst att det hjälper att inte ha det för varmt.

Jag fixade inte att ha dottern i vår säng, jag blev för störd i min sömn (läs; jag sov inte alls). Vi löste det med att ställa hennes säng jämte våran istället. Så där låg jag och kontrollerade att hon andades... införskaffade en dimmer på läslampan så jag kunde tända bara lite lagom på natten :-)
 
Sv: Hemma från barnakuten...

pewa skrev:
Vet att det finns mattor man kan lägga under barnen, men som jag fattat det fungerar de bäst när barnen är små. När de börjar röra sig mer så fungerar de sämmre.

inte om barnet sover på plattan ;)

Man kan gränsa av spjälsängen så barnet inte lägger sig på tvären i fotändan utanför larmet.

Men det är klart, om de är så stora att går upp ur sängen är det knappast någon idé...

Fast då är ju PSD-risken över.

Vi hade vårt larm hela första året, utan problem. Det är en stor platta och vi spärrade bara fotändan av sängen med en stor fyrkantig kudde så låg alltid barnet på plattan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 131
Senast: LevelSkin
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
2 945
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp