Bukefalos 28 år!

Hemma i Sverige!

Seabaz

Trådstartare
Jaha, efter 2,5 år i Australien och Nya Zeeland, en vecka snowboarding i Japan och 10 dagar i Jackson hole, USA.. så är jag nu hemma och hälsar på ett tag! Jag längtar redan tillbaka till "min ö" i Australien där jag bott senaste 1,5 året men idag fick jag sitta och åka häst litegrann ute i min kompis´ stall!

20170215_1218570_zpsax1cp9lx.jpg


Åker förmodligen tillbaka till Australien inom 2 månader och förutom en redan planerad resa på ett par veckor i Juli så blir jag nog kvar föralltid efter det! Jag och min pv kommer skaffa ett eget hus när jag är tillbaka och kommer ha ett extra-rum för familj, vänner och AirBNB tillgängligt! Såå om någon har planer att åka till Oz så måste ni göra ett stopp på min ö; Magnetic island! Finns massor att göra där! Se bilder!

20150826_105235png_zpsajbagk69.png


IMG_2400_zps0rphx9hr.jpg


FB_IMG_1480384422387_zpsk2wuyzhc.jpg


IMG_20151013_214348_zpsj5gtfxcu.jpg


received_995147940520680_zpsjcko8hta.jpeg


IMG_20151013_175327_zpswbnn80hf.jpg


+ minizoo, secluded beaches, snorkling, fiske, vandringar, vilda koalor överallt, 4x4 driving osv osv :)
 
Det där ser otroligt tråkigt ut. Jag förstår inte varför du inte vill stanna för gott i Sverige där det med största säkerhet är kallt, blåsigt, molnigt och sällan riktigt varmt? Vad i hela friden kan Australien ha som inte Sverige har?

(OBS! IRONI. ;):D)
 
Det där ser otroligt tråkigt ut. Jag förstår inte varför du inte vill stanna för gott i Sverige där det med största säkerhet är kallt, blåsigt, molnigt och sällan riktigt varmt? Vad i hela friden kan Australien ha som inte Sverige har?

(OBS! IRONI. ;):D)

Hahaha jaaa jag undrar det :laugh:
 
Nu blir man ju sugen på att emigrera!
Hur kommer det sig att du flyttade dit? Vad jobbar du med?
Är det samma klimat på vintern? :D
 
Nu blir man ju sugen på att emigrera!
Hur kommer det sig att du flyttade dit? Vad jobbar du med?
Är det samma klimat på vintern? :D

'Bara blev så'. Var inne mer på NZ men efter ett besök i Aus fastnade jag för Australien!
Först har jag jobbat i en souvenirbutik 6 månader på Guldkusten/Surfers paradise, sedan flyttade jag norrut till ön för att göra 3 månader volontär farmjobb för ett andra års visum, det var på hästranch-turridning. Sedan blev jag erbjuden anställning där efter 3 månader så jag blev kvar där. Slutade jobba där i November så sedan dess har jag bara rest och levat livet! :D

Jag har även rest en hel del mellan högsäsongerna när det varit lugnt så har varit till Bali några ggr, Nz, rest östkusten ner och upp och gjort massa kul, Tasmanien och såklart städer som Sydney och Melbourne

Australien är lika stort som hela Europa så dom har alla klimat där. Där jag bor på en tropisk ö i norra Australien är somrarna snuskigt varma med hög luftfuktighet! Värst är dec/januari till mars! Runt 36 grader men känns som över 40 för det är så fuktigt. Bästa tid är maj-sep/oktober då det är vår-vinter-höst och graderna ligger på runt 18-20 på nätterna och 26-27 torra varma underbara grader på dagtid!
 
'Bara blev så'. Var inne mer på NZ men efter ett besök i Aus fastnade jag för Australien!
Först har jag jobbat i en souvenirbutik 6 månader på Guldkusten/Surfers paradise, sedan flyttade jag norrut till ön för att göra 3 månader volontär farmjobb för ett andra års visum, det var på hästranch-turridning. Sedan blev jag erbjuden anställning där efter 3 månader så jag blev kvar där. Slutade jobba där i November så sedan dess har jag bara rest och levat livet! :D

Jag har även rest en hel del mellan högsäsongerna när det varit lugnt så har varit till Bali några ggr, Nz, rest östkusten ner och upp och gjort massa kul, Tasmanien och såklart städer som Sydney och Melbourne

Australien är lika stort som hela Europa så dom har alla klimat där. Där jag bor på en tropisk ö i norra Australien är somrarna snuskigt varma med hög luftfuktighet! Värst är dec/januari till mars! Runt 36 grader men känns som över 40 för det är så fuktigt. Bästa tid är maj-sep/oktober då det är vår-vinter-höst och graderna ligger på runt 18-20 på nätterna och 26-27 torra varma underbara grader på dagtid!

Som sagt, det verkar uuuuuurtrist! ;) Jobbigt med så varmt också. Det är göttigare med minusgrader. Typ 8-9 månader per år. :D
 
'Bara blev så'. Var inne mer på NZ men efter ett besök i Aus fastnade jag för Australien!
Först har jag jobbat i en souvenirbutik 6 månader på Guldkusten/Surfers paradise, sedan flyttade jag norrut till ön för att göra 3 månader volontär farmjobb för ett andra års visum, det var på hästranch-turridning. Sedan blev jag erbjuden anställning där efter 3 månader så jag blev kvar där. Slutade jobba där i November så sedan dess har jag bara rest och levat livet! :D

Jag har även rest en hel del mellan högsäsongerna när det varit lugnt så har varit till Bali några ggr, Nz, rest östkusten ner och upp och gjort massa kul, Tasmanien och såklart städer som Sydney och Melbourne

Australien är lika stort som hela Europa så dom har alla klimat där. Där jag bor på en tropisk ö i norra Australien är somrarna snuskigt varma med hög luftfuktighet! Värst är dec/januari till mars! Runt 36 grader men känns som över 40 för det är så fuktigt. Bästa tid är maj-sep/oktober då det är vår-vinter-höst och graderna ligger på runt 18-20 på nätterna och 26-27 torra varma underbara grader på dagtid!

Men...men...men...du din STACKARE vad du måste sakna kylan o ffa vintermörkret :eek::eek:
 
Sena lla spindlar och ormar och annat otäckt man hört talas om!

Det är faktiskt inte så farligt som jag också trodde. I städerna finns inget av det där eller ja jo men då ska du ha riktigt otur!
Däremot kackerlackor och myror. Man får förvara ALLT i kylskåpet typ. Bröd, mjöl, socker osv...

En och annan spindel ser man ju också men inte dom stora lurviga haha. Ormar är mest om man går i högt gräs på kväll/natt men håller man sig till trottoarer och vägar är risken minimal. Men jaa, jag skakar ur skor innan jag sätter på mig dom för säkerhets skull

:D:D
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Men...men...men...du din STACKARE vad du måste sakna kylan o ffa vintermörkret :eek::eek:

Haha jaa jag känner det med. Tur att jag gjorde en jorden runt resa innan jag kom hem till Sverige nu så jag fick snö och snowboard i både Japan och Usa. Här i Sverige finns inte så mycket snö nu där jag bor. Mest bara kallt och grått så funderar nu på att åka tillbaka till Aus inom 2 veckor :D

Men det är kul att träffa kompisar och så här hemma nu!
 
Åh! Avundsjuk! Jag skulle vilja åka och jobba på NZ, men är tyvärr för gammal verkar det som :arghh:

Jag vet inte hur gammal du är men Australien har just ändrat sitt working holiday åldersgräns till 35 (till den dagen du fyller 35, inte året) kanske NZ har gjort det också? (inte koll på NZ)
 

Du kan alltid åka på turistvisum (3 mån i taget) och wwoofa. Det har en annan mening från början men i NZ betyder det att jobba för mat och husrum (typ volontära) på organiska farmer. Finns massa i NZ och allt från hästar/andra djur till mer växter och eller attraktioner. Verkar bra om det är ett alternativ att skippa lönen.

I australien brhöver du (ditt arbetsområde) finnas med på Australiens skilled work lista för att få ett sponsorvisum att arbeta. Förmodligen nåt liknande i Nz
 
Haha! Idag åkte jag och en kompis och hälsade på min gamla ponny som jag sålde för ganska exakt 2 år sedan! Korsning Islandshäst-shettis-russ! Jag fick honom (löjligt billigt) som sällskap till min Storvit när jag bodde i Åre. Han var bara 8 månader då men i år nu fyller han 8 ÅR! :heart

Han har det så bra där han finns nu och dom ska återuppta inkörningen i sommar! Han är strax under 120cm hög (låg :p ) men känns som en "riktig" islänning att sitta på!

IMG_20170218_145108_661_zpsfdyctsba.jpg


IMG_20170218_145703_233_zpsbteqkwbd.jpg
 
Hur är hästhållningen i australien?

Den är väldigt bra och naturlig. Inget daltande eller stressande. Hästar i Sverige är bortskämda!! :D (nu kan jag enbart tala för det stället jag jobba på. Skulle kunna skriva en bok om det så är det nåt spec du undrar?)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Lämnade Australien den 22 januari för att åka till Niseko (Japan) och snowboarda. Efter 4 dagar där var det dags att åka till Tokyo och...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp