Hemmabyggd marsvinsbur

F

FjantaZ

vill ha tips på hur ni har byggt egna marsvinsburar...

# flera våningar/ 1 våning??
# hur har ni gjort med vattenflaska
# med höt?? i höhäck eller??

Är i planeringsstadiet till en bur men önskar tips...

ska försöka scanna in min ritning när jag får hit min scanner så kan jag visa hur jag tänkt oxå

Innan des vill jag ha förslag och BILDER!!!!:bump:

//FjantaZ
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Verkar dåligt med hemmabyggen här...
Snickra på du,det blir nog bra.Är väl bara fantasin som kan sätta gränser
Lycka till! ;)
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Ja du,det finns så många olika sätt att bygga sina burar på, själv köpte jag en sänglåda på ikea i ca måtten 80x160 där går mina honor som inte är dräktiga eller går med hane. Annars bor dom i burskåp.
Gå in på marsvinsnätet där finns bilder. Eller kolla denna sidan http://www.guineapigcages.com/howto.htm kanonfina burbyggen.
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Ja du,det finns så många olika sätt att bygga sina burar på, själv köpte jag en sänglåda på ikea i ca måtten 80x160 där går mina honor som inte är dräktiga eller går med hane. Annars bor dom i burskåp.
Gå in på marsvinsnätet där finns bilder. Eller kolla denna sidan http://www.guineapigcages.com/howto.htm kanonfina burbyggen.

Lite trådkapning..

Vad heter den lådan? och har du bild på hur den ser ut, färdiginredd?
 
Senast ändrad:
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Våran marsvinsbur är på två våningar. I början då vi bara hade två hade vi en ramp så att de kunde gå upp och ner som de ville. Numera har vi hanar på ovanvåningen och honor nere. De som går tillsamman och ska paras är i en annan bur.

Vi fäste vattenflaskorna på gallret precis om man gör i en köpt bur. Fast vi har en "riktig" bur med nät över hela. Inte för att hålla marsvinen inne, utan för att hålla katter och barn ute.

Höet lägger vi i en liten låda med låga kanter. Ibland drar de höet ur lådan men oftast sitter de brevid och knaprar. En och annan har lagt sig att sova i höet. Vi har även en liten toalettlåda som används flitigt. Då behövs inte hela buren tömmas lika ofta.
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Lite trådkapning..

Vad heter den lådan? och har du bild på hur den ser ut, färdiginredd?

Har tyvärr ingen bild på den färdiginredd, ska ta en bild senare idag och lägga ut här. Sänglådan heter Aspelund.
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Nu kommer 2 bilder på min golvbur.

 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Fint! hur har du löst det med vattenflaskan?

Den där "ståltråden" som man ska ha runt flaskan och fästa i gallret har jag böjt till och tejpat fast med eltejp, sen en spik i väggen och hängt upp flaskan. Så här ser det ut!

 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Fiffigt! Det var ju mycket trevligare än en gallerbur. Har du något underlag i botten för att skydda bottenplattan?
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Köpte en stuvbit plastmatta billigt, som man ju enkelt byter ut när/om den blir dålig. Än så länge har dom inte hoppat över kanten heller, trots att den bara är ca 10-15 cm hög.
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Mina går ut lösa, och hoppar lätt över plastkanten på en vanlig gallerbur trots att de har en brygga så de skulle nog vara ute fort. ;) Men det är ju liksom meningen här!
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

tack för alla svar
planerar att bygga burskåpet av ikeas lagerhylla GORM...blir 3 burar med 2 i varje...varje bur blir 0,9 M2...en 120X60 är 0,72 M2

måste ha upp grisarna en bit från golvet p.g.a att det kommer hit hundar ibland

fler tips tages tacksamt emot
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Jättefint!

Nu blev jag ju sugen.. :angel:

Hur många marsvin får det plats i den?
 
Sv: Hemmabyggd marsvinsbur

Jättefint!

Nu blev jag ju sugen.. :angel:

Hur många marsvin får det plats i den?

Jag har för mig att i flock ska varje marsvin ha 0,15 m2 utrymme (rätta mig om jag har fel), isåfall får det plats till sju djur. Just nu går där 6 st.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 343
Senast: Habina
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 832
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 136
Senast: Cilva
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 555
Senast: Loons
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp