Bukefalos 28 år!

Hemmabygge?

Piffpuffen

Trådstartare
Satt och kollade på bilder på Galoppbilder och hittade denna hästen med en ganska udda utrustning.

Vad är det som den har på sig? Ser ut som en kombination av grimma och nåt mera :confused:
Kan inte lägga in bilden här men bilderna finns HÄR. Och det är bild nr 8.
 
Sv: Hemmabygge?

Jag har ingen aning vad det kan vara men jag kan tänka mig att det är något dom har att cantra till start med och sen tar bort det nere vid startplatsen.
 
Sv: Hemmabygge?

Ja eftersom "martingalen" sitter nästan direkt i bettet känns det lite farligt att löpa med det, eller?!
 
Sv: Hemmabygge?

Jag tror snarare det är fastsatt i ringarna på grimman. Kan nog vara ett smidigt sätt att ha en martingal på som är lätt att ta av vid startboxarna sedan genom att bara ta av grimman och knipsa bort den från halsremmen. :)
 
Sv: Hemmabygge?

Vanligt träns men sen ser det ut som de är ett Nortonbett inblandat, Lädergrimma med nån slags martingal för att denna häst inte ska ta bettet och sticka.
 
Sv: Hemmabygge?

Läder över nosen. Nackrem. Runt bettet är det öglor.

Verkar genom att då man drar i bettet trycker det på nosryggen. Kombineras med vanligt bett alltså.
 
Sv: Hemmabygge?

Ok, tack då fattar jag :idea:

Men vad blir skillnaden på detta och en s k bettlyftare? För den sitter väl likadant?
 
Sv: Hemmabygge?

Det är mycket skarpare. Ofta ser det ut så här i munnen. Det är liksom två bett varav det ena viker sig när du tar i tyglarna.
Du ser bettringarna och de två metallgrejerna innanför sitter fast i remmen ovanför nosen.
 
Sv: Hemmabygge?

Jag tror knappt att någon använder dom med grej inne i munnen längre. Jag har inte sett ett sådant på många år, det verkar som dom bara har dom som nyper nu för tiden.

Eller har du sett någon som har det fortfarande?
 
Sv: Hemmabygge?

Jag ser det jämt. Okej, det kanske var att ta i men ett par hästar bara det här året. Oftast samma hästar och samma tränare såklart.
 
Sv: Hemmabygge?

Såg väl sådär trevligt ut. Men eftersom jag är bettfanatiker vore det kul om någon kunde förklara funktionen/meningen med detta bettet.
 
Sv: Hemmabygge?

Jag tror det verkar uppåtlyftande (rätta mig gärna någon om jag har fel), ungefär som ett gag men utan att trycka i nacken på samma sätt. Ska fungera bra på hästar som är väldigt framtunga, starka, hänger mycket i handen.
Speciellt trevligt för hästen är det nog inte nej.
 
Sv: Hemmabygge?

På den tiden jag kommer ihåg att någon använde dem så var det på riktiga pullare, ett tag i det bettet så tar dom inte gärna fatt igen.:cool:
 
Sv: Hemmabygge?

Jag tittade på vinnarbilden av Rock på galoppbilder och där ser man att det inte sitter något i munnen (ja, förutom betten då) på honom. Det är bara grejen över nosen och den fungerar som en bettupplyftare och ger kanske lite press över nosen också. Inget läskigt med andra ord. ;)

Har svårt att tänka mig att Loket skulle använda den med grejen i munnen.
 
Sv: Hemmabygge?

Hästen går med ett specialbett som är en enklare variant av Norton Citiation. Det är ett vanligt tränsbett med en fast bettupplyftare på, fungerar bra på framtunga hästar. Sen gick han till start med någon slags inspänningstygel som sitter fast i grimman och togs bort bakom startboxarna. Det verkar ju vara ett bra segerrecept :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ett litet uppvaknande sexuellt och i och med detta så funderar jag på vart det finns sexleksaker som stimulerar HELA...
Svar
16
· Visningar
1 336
Senast: SiZo
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: Nepenthe
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 391
Senast: Cattis_E
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 654
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp