Bukefalos 28 år!

Hemmagjord hundmat

taccotad

Trådstartare
Är det någon som gör det här?
För några år sedan när vi var på gång att köpa valp så hälsade vi på hemma hos ett äldre par. De lagade alltid hundmaten hemma. De sa att det var nyttigare för hunden och dessutom mycket billigare än att köpa vanligt foder. Tror de pratade något om vom (?) + lite annat.
Hur vanligt är det att man gör hundmaten själv? Är det bättre för hunden? Hur gör man? Vad har man i???

Många frågor på samma gång!

Mvh Anna
 
Sv: Hemmagjord hundmat

När vi gjorde mat åt våra hundar köpte vi stora partier köttblandning från slakterier. Det är det mesta i den blandningen bla. vom.
Vi kokade det(stinker) och fryste ner i portionsförpackningar. Man blandra sen med makaroner, ris tex. vi hade alltid i rårivna morötter.
Tänk på att när man blandar så ska det vara olika delar av råvarorna, kommer inte riktigt ihåg hur fördelningen är. När man lagar maten själv måste man också ge vitaminer, står på burkarna hur mycket man ska ge.
Hundarna älskar det men vissa kan i början bli dåliga i magen.
 
Sv: Hemmagjord hundmat

Det beror nog på vad du köper för foder i vanliga fall. Köper du de dyrare fodren så är det antagligen billigare att göra själv.
 
Sv: Hemmagjord hundmat

Det beror på hur stor hund du har. Med mina som väger 30-40 kg blevd et dyrare att ge BARF än att ge torrfoder, däremot så mår ju hundarna i mitt tycker mycket bättre på BARF.
En annan sak också - man ska aldrig tillaga köttet eller benen som någon sa utan det SKA ges rått.
 
Sv: Hemmagjord hundmat

Vi kokade alltid vår hundmat. BARF är tydligen någon annan metod som jag aldrig har hört talas om. Alla som jag känner som har gjort egen hundmat har kokat köttmassan först men det finns säkert de som ger rått också.
 
Sv: Hemmagjord hundmat

En kompis gjorde något liknande åt sin Tervurens (stavning?) under ganska lång tid, vad jag minns var att hennes hund fick bättre aptit och mådde bättre av den hemmagjorda maten. Har aldrig provat det själv.
 
Sv: Hemmagjord hundmat

många kokar, det vet jag men hundar mår bäst av att äta allt kött RÅTT. När man tillagar köttet så förstör man viktiga och nyttiga enzymer etc som är bra för hunden.

Tyvärr är det alldeles för många som på nåt sätt förmänskligar sina hundar och ger dem endast tillagad mat, kokar t o m märgben etc (som är farligt, tillagade ben splittrar sig lättare och kan fastna i hundens hals och magsäck), nu menar jag inte dig utan rent generellt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 188
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
786
Senast: Trassel12
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 180
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp