Hemmagjord ridbanesladd/harv

FlipTheFrog

Trådstartare
Ni som har konstruerat era egna ridbanesladdar, hur ser de ut/hur har ni gjort?

Vad har ni för topplager på er ridbana och vilken 'effekt' på det har er sladd?

Vad drar ni sladden med?
 
Vi har ett galler som jag tror från början har varit till någon slags hundavgränsning. Det är ca 1,40 x 1 m, har en kraftig ram och ett mindre rutnät inuti. Vid behov lägger vi tyngd i. Vi har även haft armeringsgaller på 2x2 m men vi upplever att detta blir bättre. Från början drog i med gräsklipparen och/eller bilen, sedan några år har vi en fyrhjuling. Sladden jämnar ut alla spår och ger en fluffigare yta än om man sladdar med balk eller lastpall t ex.
 
Haha, hundgårdsgaller (eller något liknande, bilden ser i alla fall rätt ut) har vi också haft i ett stall jag stått i!
12480272-1ED8l.jpg

(Lånad bild, men ungefär såhär och så ett par stenar ovanpå för att tunga ned)

Det drogs runt av shettis.
 
det egnagjorda är ett Armeringsjärn (nät) - som jag använder jag för att "släta till" - som ponnyn får dra, lägger ett par stenar på för att få tyngd som ligger i ett hönät som jag knyter fast.

Innan jag använder det så har jag en gammal pinnharv som jag brukar dra med åkgräsklipparen som ser ut ungefär såhär: -
10394065_10152526363892445_6717778969655226974_n.jpg

använder jag först för att "luckra upp" och få upp gräs som satt sig.
 
Vi byggde en ram i trä och satte ett fönstergaller från en byggbod på översidan och bultar i lagom längd på undersidan. Då kan man sladda med ena sidan (fönstergallersidan) och så vänder man bara på alltihop så att bultarna kommer nedåt när man vill harva. Funkar ypperligt och dras med trädgårdstraktorn :) Jag har stenmjöl som toppskikt på min bana och harven/sladden funkar bra på det.
 
Så här ser vårt galler ut:
10931293_10205756724310965_2095227585006895702_n.jpg


När det gäller tyngd vill jag ha något som går att knäppa fast med hakar i gallret - stenar tenderar att ramla av.
 
Så här ser vårt galler ut:

När det gäller tyngd vill jag ha något som går att knäppa fast med hakar i gallret - stenar tenderar att ramla av.

Tack för fotot!

Har ni tagit bort ena långsidans kant, eller det såg ut så från början?
Ni känner inget behov efter ngt motsvarande bultarna a1 har på ena sidan av sin sladd?

Smulan75s stenar i hönät kanske vore något för er? Går ju att sätta hakar i det för snabb av- och påkoppling.
 
Tack för fotot!

Har ni tagit bort ena långsidans kant, eller det såg ut så från början?
Ni känner inget behov efter ngt motsvarande bultarna a1 har på ena sidan av sin sladd?

Smulan75s stenar i hönät kanske vore något för er? Går ju att sätta hakar i det för snabb av- och påkoppling.
Den såg ut så från början. Vi har en tyngd, en järnbalk, med hakar i. Funkar toppen. På förra gården använde vi ett litet däck som vi satt karbinhake i, men balken är bättre.
Vi ser inget behov av piggar. Med de här dimensionerna river rutorna upp översta centimetern, så den blir lite ruggad, mer vill vi inte ha. Topplagret är ju bara fem cm, och harvar man får man absolut inte komma ner i nästa lager för då blandas de ju.
 
Så här ser vårt galler ut:
10931293_10205756724310965_2095227585006895702_n.jpg


När det gäller tyngd vill jag ha något som går att knäppa fast med hakar i gallret - stenar tenderar att ramla av.

Verkar ju toppen, är mitt uppe i letande efter harv och hade tänkt köpa men kanske ska tänka om.
Har en del armeringsgaller hemma, kanske skulle fundera en vända till och kontruera något eget :)
 
Jag har en gammal pinnharv, en sådan som Smulan75 visade på bild, och jag harvar alltid med bilen. Man kan ha piggarna antingen neråt eller uppåt, beroende på hur man vill ha resultatet.
 
Nu är det dags att bygga harv-sladd, ridbanan håller på att växa fram här ute :banana: Jag tänkte göra något liknande din @a1agnlju - en vändbar ram, troligen med en regel på längden i mitten också. Franska träskruvar för harvning på ena sidan och så bara sladd på andra sidan.

Frågan är nu - hur lång/bred bör den vara? Vad tror ni kan vara lagom?
Den ska gå att dra både med bilen och med vår ponny och den ska ju vara hanterbar även för hand (att vända och dra undan och så)

Hur långt isär är det lagom att sätta öglorna för draglinorna?
 
Nu är det dags att bygga harv-sladd, ridbanan håller på att växa fram här ute :banana: Jag tänkte göra något liknande din @a1agnlju - en vändbar ram, troligen med en regel på längden i mitten också. Franska träskruvar för harvning på ena sidan och så bara sladd på andra sidan.

Frågan är nu - hur lång/bred bör den vara? Vad tror ni kan vara lagom?
Den ska gå att dra både med bilen och med vår ponny och den ska ju vara hanterbar även för hand (att vända och dra undan och så)

Hur långt isär är det lagom att sätta öglorna för draglinorna?
min är inte mer än ca 1*0,7 m eller något sånt. Samma storlek som fönstergallret till en byggbod. Jag kör ju bara med trädgårdstraktorn och då är den lagom. Men nog skulle du kunna lägga på ett par dm på bredden utan att det blir alltför svårt att hantera den. Djupare tror jag varken gör till eller från tror jag :)

Vi satte öglorna i ytterkant, alltså ungefär 90 cm från varandra. kanske det är bra med ytterligare någon dm eller två om ni ska ha ponnyn som draghjälp :) Men det kanske du kan få reda på i körningsforumet?
 
Tack för svar!
Ja, körkompisen är konsulterad nu också :)

Jag ska börja med att bygga en prototyp med reglar som jag har liggande från vår borttagna altan!

Ja, jag gick ut och byggde prototypen som fick måtten 175 x 80 cm, reglarna är 45 x 120 mm
Valde 175 cm då måttet från ytterkant däck-däck på bilen var 170 - 70 cm var sedan det som var kvar av regeln :)

Hade inga franska träskruvar hemma av lämplig storlek, så prototypen blev ingen harvsladd ikväll utan bara en sladd.

Gjorde sidorna olika för att se vad som blev bäst (inspirerad av http://www.ydre-grinden.se/ridbanesladd/traesladd.html respektive a1a och http://www.fyllingesmide.com/Ridbane-och-Gaardharv.html)
DSC_00281_zpsnoa1ste5.jpg

Drog den för hand ikväll en liten stund och konstaterade följande:

Den gick lätt att hantera och dra för hand = går att göra tyngre.
Den gick lagom långt ner i stenmjölet för att skapa en jämn och snygg yta, men då har ju stenmjölet inte satt sig helt ännu = förmodligen behöver den vara lite tyngre.
Den öppna sidan lämnade då och då efter sig en kant/ett streck i stenmjölet och det blev en lite hög med grus där ifall man svängde tvärt = jag kommer bygga en ram och prova vidare sedan med prototyp 2.0
Måtten kändes OK, det går att göra den lite längre om man vill. Två reglar fungerade förvånansvärt bra, men ska ev ändå prova att lägga till en mittenregel på längden.

Hur mkt ca sticker dina bultar/skruvar upp @a1agnlju ..? Och hur tätt har du satt dem?
 
Ja, jag gick ut och byggde prototypen som fick måtten 175 x 80 cm, reglarna är 45 x 120 mm
Valde 175 cm då måttet från ytterkant däck-däck på bilen var 170 - 70 cm var sedan det som var kvar av regeln :)

Hade inga franska träskruvar hemma av lämplig storlek, så prototypen blev ingen harvsladd ikväll utan bara en sladd.

Gjorde sidorna olika för att se vad som blev bäst (inspirerad av http://www.ydre-grinden.se/ridbanesladd/traesladd.html respektive a1a och http://www.fyllingesmide.com/Ridbane-och-Gaardharv.html)
DSC_00281_zpsnoa1ste5.jpg

Drog den för hand ikväll en liten stund och konstaterade följande:

Den gick lätt att hantera och dra för hand = går att göra tyngre.
Den gick lagom långt ner i stenmjölet för att skapa en jämn och snygg yta, men då har ju stenmjölet inte satt sig helt ännu = förmodligen behöver den vara lite tyngre.
Den öppna sidan lämnade då och då efter sig en kant/ett streck i stenmjölet och det blev en lite hög med grus där ifall man svängde tvärt = jag kommer bygga en ram och prova vidare sedan med prototyp 2.0
Måtten kändes OK, det går att göra den lite längre om man vill. Två reglar fungerade förvånansvärt bra, men ska ev ändå prova att lägga till en mittenregel på längden.

Hur mkt ca sticker dina bultar/skruvar upp @a1agnlju ..? Och hur tätt har du satt dem?
Bultarna sticker upp 4-5 cm. Alltså så djupt som jag vill att harven går. De sitter i tre rader (eftersom jag har en regel i mitten också) och ca 10-15 cm mellan bultarna. Jag ville lägga in bild på den, men det ville sig som vanligt inte :p
 
Hemma från semestern och produktutvecklingen fortskrider:
11774610_10153050250683499_1848295594_n_zpsy2j4uzlf.jpg

Provade med en 95-regel på sidan istället för en 120-regel, men 95-regeln släppte ifrån sig en rand grus. 120-regeln gör istället ett litet spår, men jag valde att köra på två sådana som sidor ändå.

Som den såg ut ovan känns den lagom tung att hantera och dra för hand. För att kunna få mer tyngd har jag satt märlor på sidorna för att kunna haka fast 1-3 st 95-stolpar, beroende på hur mycket vikt man vill ha och man vill att vikten ska vara placerad:
DSC_0243_zpsathezrs5.jpg

Provade sedan att dra den med bilen. Lärdom: Ska man kunna dra harven både med ponny, bil och delvis för hand så är nog storleken 175 x 80 ganska lagom. Ska man bara dra med bil så är det bättre att göra den bredare så att man kan köra hela vägen ut i sidorna utan att backspegeln tar i staketstolparna...

Fungerade annars bra med en vikt på, jag tyckte banan blev lagom sladdad!

Nästa gång ska jag prova med 2 och 3 vikter också och så ska de franska träskruvarna komma på plats på harvsidan. Jag tror att jag sätter alla i bakre raden, istället för sätta varannan fram och varannan bak. Finns förberett för att kunna lägga en regel på längden i mitten också, men sladdmässigt sätt så tycker jag inte att den behövs.
 
Ni som har konstruerat era egna ridbanesladdar, hur ser de ut/hur har ni gjort?

Vad har ni för topplager på er ridbana och vilken 'effekt' på det har er sladd?

Vad drar ni sladden med?
Jag har ett armeringsnät som sambon svetsat på pinnar på. Vill jag sladda kör jag utan pinnar och vill jag sladda vänder jag bara på det.
Drar med en atv
 

Liknande trådar

Anläggning I brist på vettiga uterittsmöjligheter (och att de som finns bara minskar och minskar) så har jag en tid lekt med tanken att dra ett...
2
Svar
25
· Visningar
2 815
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Har en äldre person som inte har många år kvar till pensionen som drar på sej offerkoftan så fort hen inte gör som "hen ska" Oavsett vad...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp