Hemmakläder

@Petruska, jeans är generellt väderlösa "väder och vind"-kläder vid nordiska förhållanden. Duger på en kort promenad om man har möjlighet att byta till torrt sen, men i övrigt tjocka utan att vara isolerande, blir genomblöta (och då tunga och stela), och sen tar det evigheter tills de torkar.

Jag tror många som har mer fysiska utomhusaktiviteter skaffar något som passar bättre, även om det inte skulle vara en uppsättning kläder dedikerade till just vedhuggning. (Jag drömmer om att skaffa ett par bra Taiga-byxor eftersom min jacka är helt fantastisk, men det är lite overkill för en stadsbo som skulle kunna välja att vistas inomhus när det är för jäkligt ute.)
 
Här är nästan aldrig minus 10, men jag tänker mig nog jeans och överdragsbyxor för utevistelse. Eller ridbyxor och överdragsbyxor. (Men, som sagt, både vedhuggning och kalla vintrar tillhör det jag har valt bort ur livet, medvetet.) Menar du att du har särskilda vedhuggarkläder?

Haha, nej, det menar jag inte. Men jag har särskilda allround-utomhuskläder som lämpar sig både till tyngre trädgårdsarbete, skogspromenader, vedhuggning och dylikt. Sådant som jeans helt enkelt inte passar till. :)

Jag kanske helt har misstagit mig, jag tog för givet att du bodde i Sverige? :confused:
 
Här är nästan aldrig minus 10, men jag tänker mig nog jeans och överdragsbyxor för utevistelse. Eller ridbyxor och överdragsbyxor. (Men, som sagt, både vedhuggning och kalla vintrar tillhör det jag har valt bort ur livet, medvetet.) Menar du att du har särskilda vedhuggarkläder?

Svarar eftersom jag också hugger ved :D

Ja, jag har speciella kläder för det. Använder jag motorsågen har jag givetvis huggarbyxor och hjälm med visir, något annat är vansinne. Ska jag bara klyva ved (på vintern) har jag arbetsbyxor med underställ och även hjälmen, för att skydda ögonen (och mina öron, hjälmen har kåpor).

Edit: Hjälmen och arbetsbyxorna åker på när jag går med röjsågen på sommaren också, dock utan underställ :p
 
Svarar eftersom jag också hugger ved :D

Ja, jag har speciella kläder för det. Använder jag motorsågen har jag givetvis huggarbyxor och hjälm med visir, något annat är vansinne. Ska jag bara klyva ved (på vintern) har jag arbetsbyxor med underställ och även hjälmen, för att skydda ögonen (och mina öron, hjälmen har kåpor).

Så duktig är inte jag... :angel::p
 
Svarar eftersom jag också hugger ved :D

Ja, jag har speciella kläder för det. Använder jag motorsågen har jag givetvis huggarbyxor och hjälm med visir, något annat är vansinne. Ska jag bara klyva ved (på vintern) har jag arbetsbyxor med underställ och även hjälmen, för att skydda ögonen (och mina öron, hjälmen har kåpor).

Edit: Hjälmen och arbetsbyxorna åker på när jag går med röjsågen på sommaren också, dock utan underställ :p
Ja, motorsåg kräver ju särskild utrustning. Men det är lite en annan sak, tänker jag. Att du inte sedan behåller hjälmen på inne, skulle jag inte se som att du klädde om till "hemmakläder". :p
 
Haha, nej, det menar jag inte. Men jag har särskilda allround-utomhuskläder som lämpar sig både till tyngre trädgårdsarbete, skogspromenader, vedhuggning och dylikt. Sådant som jeans helt enkelt inte passar till. :)

Jag kanske helt har misstagit mig, jag tog för givet att du bodde i Sverige? :confused:
Ja, jag bor i Sverige. På västkusten. Minus tio är ovanligt. Jag har nog inte varit ute i kallare än minus 6-7 den här vintern. Då iförd underställ, ridkläder och ytterkläder inklusive överdragsbyxor.

Jag gör antingen betydligt lättare trädgårdsarbete än du, och tar lättare promenader, eller så är mina jeans slappare i stilen. Jag bär jeans vid sådana aktiviteter, eller möjligen kortbyxor om ingen ser mig.
 
Ja, jag bor i Sverige. På västkusten. Minus tio är ovanligt. Jag har nog inte varit ute i kallare än minus 6-7 den här vintern. Då iförd underställ, ridkläder och ytterkläder inklusive överdragsbyxor.

Jag gör antingen betydligt lättare trädgårdsarbete än du, och tar lättare promenader, eller så är mina jeans slappare i stilen. Jag bär jeans vid sådana aktiviteter, eller möjligen kortbyxor om ingen ser mig.

Ja, det gör du uppenbarligen. :) Jag kommer inte på någon i vår krets som skulle utföra dylikt iklädd jeans. Lundhags-brallor eller andra arbetsbyxor är helt enkelt standard här om utomhusaktiviteter innebär allt från gräsklippning, röjsåg, hugga ved eller köra grävmaskin.
 
Hugga ved i jeans låter ytterst obekvämt. Både vad gäller passform och rörlighet men också tyget i sig eftersom jeans gärna blir kallt och inte står emot någon väta. Vind går också igenom. Således inte heller det jag väljer för en långpromenad i - 10 och snålblåst.
Jamen det är ju därför man har överdragsbyxor! Typ vind- och regntäta.
 
Ja, det gör du uppenbarligen. :) Jag kommer inte på någon i vår krets som skulle utföra dylikt iklädd jeans. Lundhags-brallor eller andra arbetsbyxor är helt enkelt standard här om utomhusaktiviteter innebär allt från gräsklippning, röjsåg, hugga ved eller köra grävmaskin.

Jaktkläder FTW :up: Jag går i sådana konstant, de är mina arbetskläder också. I de sammanhang jag rör mig i anses det inte konstigt :D
 
Jag tvättar jobbtröjorna efter varje användning, men absolut inte hemmakläderna. Bara t-shirten som jag har närmast kroppen. Jag lovar, det blir inga berg!
Jag har två jobbskjortor, jag använder en på en arbetsvecka och sen byter till den andra veckan därpå innan jag tvättar dem. Jag har ju på mig dem bara på jobbet och hänger upp dem på galge mellan användningarna så de luktar inte. Om jag någon gång vill ha någon extra fräsch doft så har jag en sprejflaska för just kläder med (liljekonvalj:love:) doft som jag kan spreja på :up: Har även två arbetsbyxor men de tvättar jag mera sällan. Går lite på hur mycket päls som råkat fastna på dem :angel::p
Hemmakläderna går jag som sagt på doft, även de t-shirts som jag har närmast kroppen.

Jag har även börjat med att tvätta mina kläder på 30 grader - det funkar lika bra som 40 grader :up: och så hänger jag upp dem istället för att torktumla dem. Så behöver jag inte tänka på att ta ut dem så fort torktumlaren är färdig så att de inte blir fuktiga igen, utan kan ta dem när jag vill :angel::p
 
Men det är väl inte så konstigt att man byter kläder för speciella aktiviteter - ridning, skogspromenader, storstädning, vedhuggning ( ;) ) osv, men för mig hör verkligen inte normal matlagning och soffhäng till de aktiviteterna, varken med slitage eller krav på anpassade kläder :p
Med det sagt hugger jag absolut ved i mina jobbkläder, men inte i någon större omfattning än det som krävs för att elda i kaminen en kväll. Typ en knappt full ikea-kasse :D Skulle aldrig orka byta om enbart för att hugga ved i 10 minuter.

Kul att vi alla är så olika!
 
Men överdragsbyxor gör ju inte jeansen bekvämare eller smidigare? Då har jag ju hellre arbetsbyxor med stretch på utvalda ställen, förböjda knän och med tyg som man kan impregnera.
Nävars. Men jag går nog helt enkelt inte in för utrustningen för mina utomhusvistelser på samma vis. Eller så utför jag väldigt mycket lättsammare utomhuspyssel. Eller båda.
 
Nyfiken fråga - vilka grader tvättar ni era kläder på?
Jag brukade tvätta 40 grader då det var det jag hade lärt mig, men har som sagt börjat med 30 grader. Och det räcker till mina vanliga kläder. Men de brukar inte vara så fläckiga. Lakan och sånt funderar jag på om jag ska tvätta på 60 eller 40 grader, har inte riktigt bestämt mig än :cautious:
 
Nyfiken fråga - vilka grader tvättar ni era kläder på?
Jag brukade tvätta 40 grader då det var det jag hade lärt mig, men har som sagt börjat med 30 grader. Och det räcker till mina vanliga kläder. Men de brukar inte vara så fläckiga. Lakan och sånt funderar jag på om jag ska tvätta på 60 eller 40 grader, har inte riktigt bestämt mig än :cautious:

Mina lakan går alltid i 60. Kläder i 40 om det inte är känsligare som siden, då blir det 30.

Kör man bara på låg temperatur kommer det att börja växa otrevligheter i tvättmaskinen till slut.
 
Vardagar
Jobbklädeer
stallkläder
jobbkläder
dusch
Morgonrock
Sova

Helger
Vanliga Kläder typ jeans, tröja
stallkläder
Hemmajobbskläder såsom
vanliga kläder


På förra jobbet
Byttes bara arbetskläderna ut till kostym istället


Har inget bra omklädningsrum på jobbet så det blri aldrig att man tar vanliga kläder om jag inte ska iväg på något direkt efter jobbet.
 

Liknande trådar

Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 809
Senast: TygerTyger
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 712
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp