Hemokromatos?

Lyan

Trådstartare
Någon som har det och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Jag ska bli utredd för det nu och har varit och tagit de första proverna men sedan kan det ju dröja flera månader innan det går vidare 😕 Har läst att det kan ge trötthet och jag är helt omänskligt trött hela tiden. Har ont i lederna ibland men det kopplar jag mer till kyla och att jag inte rör mig tillräckligt. Förutom det så har jag inga symptom jag är medveten om.
Pappa hade troligen det så anlagen finns iallafall på hans sida. På mammas sida känner jag inte till något mer än rätt mycket autoimmuna sjukdomar
 
Jag har en närstående med hemokromatos. Så länge personen tappar blod (på samma sätt som man lämnar blod - detta blod är dock "värdelöst" ur den aspekten) var tredje månad ungefär så mår hen bra. Blir lite tröttare sista veckorna innan det är dags att tappa blod igen bara. I övrigt inga större bekymmer när de kom fram till vad som var fel egentligen.
 
Jag har en närstående med hemokromatos. Så länge personen tappar blod (på samma sätt som man lämnar blod - detta blod är dock "värdelöst" ur den aspekten) var tredje månad ungefär så mår hen bra. Blir lite tröttare sista veckorna innan det är dags att tappa blod igen bara. I övrigt inga större bekymmer när de kom fram till vad som var fel egentligen.

En kompis har. Blodtappning hjälper, kompisen kan leva som vem som helst.
Skönt att höra! Jag hoppas verkligen att de kommer igång med utredningen så fort som möjligt för såhär trött fixar jag inte att vara 😓
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 891
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp