Hemsida för ridskola

Pancakes

Trådstartare
Jag har kikat runt lite på olika ridskolors hemsidor och ser att det är väldigt olika hur man valt att använda sin hemsida, både vad gäller mängd information, frekvens i uppdatering, hur man använder sociala medier som komplement o.s.v.

Så, hur tycker ni att en bra hemsida för ridskola ser ut? Exempelvis, vilken info är relevant, vilken info är kanske intressant men inte nödvändig, vilken info är helt onödig?
 
Jag tycker att det viktigaste är uppdaterad info om hästarna. I övrigt vet jag inte, men lite om varje häst (mankhöjd, ras, ålder och lite om hur den är att rida) och en bild på hästen, helst från sidan tycker jag gör väldigt mycket :)
 
Självklart kostnader och regler för verksamheten. Det tycker jag är absolut viktigast! Erbjuds t.ex. uppstallning, ridhuskort eller så tycker jag kostnader och vad som ingår bör stå, inte bara "kontakta oss för info".
Om ridskolan är ansluten till en förening, lite om tävlingar. Satsar man på att ha lag? Hur mycket tävlingar arrangerar man? Osv.
Sen uppskattar jag väldigt om aktuella aktiviteter presenteras på hemsidan, för de som kanske inte är i stallet jätteofta men ändå vill veta vad som händer.

Bonus är presentation av personal och hästar. Alltid trevligt att få en inblick men förstår att det kan ta onödigt mycket tid att hålla sånt uppdaterat.
 
Det första jag tittar på år lektionsschema så att jag kan se ungefär vilka typer av lektioner de har samt ungefär vilka tider lektionerna är på.

Såklart vill jag ha priser. Kort beskrivning av de olika grupperna kanske (ungefär var de är i nivå).
Information om hur man går tillväga för att börja rida där, och lite om föreningen/verksamheten.
Öppettider och kontaktuppgifter så klart. Bilder på anläggningen.
Gärna en mer uppdaterad nyhetssida - det kan även vara en länk till facebook eller liknande, där det finns nyheter om tävlingar och lite om vad som händer på ridskolan.
Gärna en presentation av ridlärarna/de som arbetar på ridskolan.

Kanske presentation av hästarna, men det är nästan det sista jag "måste ha". Jag tycker man kan se väldigt mycket hur ridskolan kommer vara på beskrivning på grupper, info om föreningen, bilder på anläggningen, nyheter och presentation om ridlärarna/de som arbetar. Verkar allt det vettigt så brukar även hästarna vara trevliga, bra omhändertagna osv. :)
 
Jag har kikat runt lite på olika ridskolors hemsidor och ser att det är väldigt olika hur man valt att använda sin hemsida, både vad gäller mängd information, frekvens i uppdatering, hur man använder sociala medier som komplement o.s.v.

Så, hur tycker ni att en bra hemsida för ridskola ser ut? Exempelvis, vilken info är relevant, vilken info är kanske intressant men inte nödvändig, vilken info är helt onödig?


- Vad erbjuds på ridskolan:
Vilken nivå på de olika grupperna? Visa ett schema med indelningen.
Någon särskilt inriktning?
Finns tävlingsgrupper?
Privatlektioner?
Vilka tider erbjuds lektioner?

- Vad krävs:
Vissa ridskolor kräver ett visst antal arbetsdagar per termin/år, volontär på tävlingar eller liknande.
Finns obligatoriska arbets-/utbildningshelger?
Gäller vissa förbud på klubben - ex mot att ha med hund? mot att röka?

- Kostnader:
Terminsavgift.
Kostnad för privatlektioner.
Övriga kostnader, som medlemskap i förening.
Etc...

- Övrigt på klubben:
Finns möjlighet till privat uppstallning? Vad kostar det isf och vad ingår?
Organiseras tävlingar på helgerna? Hur ofta?
Vad finns på klubbområdet; manege, paddock, uterittsmöjligheter, fältrittsbana...?
Kalendarium med kommande aktiviteter för både lektionsryttare och privata ryttare.

- Personal:
Visa alla anställa med sina respektive utbildningsexamina och hästmeriter.

- Hästarna:
Generell info; klubben har bara PRE-hästar, satsar på dressyrstammade halvblod, eller liknande.
Gärna även individuell presentation av hästarna, utbildningsnivå, storlek, jag tycker det är jättefint och visar respekt för dem på samma sätt som för övriga anställda.

- Bilder på anläggningen:
Fräscha bilder på manege, stallet, klubbstuga...
Karta, koppla till google maps så att det enkelt går att se var klubben ligger, närmsta busshållplats etc.


Jag köper att en ridklubb inte har en anställd kommunikatör som arbetar med hemsidan på veckobasis, men någon gång i månaden tycker jag gott att hemsidan ska få en uppdatering. I alla fall kalendarium och om det uppstått några förändringar.
 
Jag har kikat runt lite på olika ridskolors hemsidor och ser att det är väldigt olika hur man valt att använda sin hemsida, både vad gäller mängd information, frekvens i uppdatering, hur man använder sociala medier som komplement o.s.v.

Så, hur tycker ni att en bra hemsida för ridskola ser ut? Exempelvis, vilken info är relevant, vilken info är kanske intressant men inte nödvändig, vilken info är helt onödig?


Skriv gärna ut om det går att ta sig med kollektivtrafik till stallet eller inte, vilken hållplats som isåfall är närmast och om det är långt att gå från hållplatsen till stallet. Den informationen saknar jag ofta. Skriv gärna ut information om det inte går att ta sig till stallet med kollektivtrafik också oftast känns det som att man får gissa själv utifrån en adress och Google Maps.
 
Kan lägga till en sak, om privatlektioner erbjuds är det bra om det är tydligt vilka möjliga tider som finns. Jag hade medryttarhäst en period och vill ta privatlektioner utöver det men inte gå med i någon grupp. Jag mailade flera olika ridskolor där det stod att privatlektioner erbjöds men samtliga erbjöd bara privatlektioner på vardagar förmiddagar. Då jobbar jag så det var ju bara onödigt för ridskolorna att behöva svara på mail från mig, hade jag vetat det från början så hade jag inte behövt skicka mail till dem. . Tänker att det är bra med sådan information så behöver ridskolan inte lägga onödig tid på såna förfrågningar, oftast har man ju fullt upp ändå att göra på en ridskola.

Angående uppdatering av hemsida, det är iallafall bra om evenemang som redan har varit tas bort efterhand. Ibland så har jag varit inne på hemsidor där det stått väldigt gamla saker och då har iallafall jag funderat på om ridskolan verkligen är aktiv längre.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 023
Senast: Niyama
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 802
Senast: Pyrran
·
Samhälle Jag tycker verkligen de är givande och intressant att läsa om andras liv och tankar här på bukefalos, andra forum och sociala medier...
2
Svar
33
· Visningar
2 632
Senast: lizan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp