Hemsideshjälp!

A

Angels_fall_first

Jag har själv ett par hemsidor men skriver allt i HTML och har gratiswebplatser där jag skapar filer och skriver direkt på servern vad jag ska uppdatera. Jag använder alltså inget FTP-program för att hantera filerna.

Nu har jag fått förfrågan om att hjälpa ett stuteri med att sköta deras hemsida då den som hjälper dem nu inte har riktigt med tid för det.

Vad jag nu undrar är vilken information jag behöver för att kunna logga in via EmFTP (det FTP-program jag har på datorn) och jobba med deras hemsida. En FTP-adress förstår jag att jag behöver men jag behöver väl någon form av lösenord också. Kan ni hjälpa mig att rada upp vilka uppgifter jag behöver!? Tack på förhand! /AFF
 
Sv: Hemsideshjälp!

Du behöver en adress till servern, ett användarnamn och ett lösenord. I sällsynta fall även en port, men sägs inget om det behöver du troligen inte det.
 
Sv: Hemsideshjälp!

Du behöver en adress till servern, ett användarnamn och ett lösenord. I sällsynta fall även en port, men sägs inget om det behöver du troligen inte det.

Tack Lady Frost! Jag har nu fått de uppgifter jag behöver.

Det jag nu behöver hjälp med är vart jag kan hitta gratisversioner av FTP-program som jag kan ladda ner från nätet. Har någon något tips på detta skulle jag bli väldigt glad!

/AFF
 
Sv: Hemsideshjälp!

Tack igen för svar. Jag har dock redan fått tips om ett program som heter FileZilla som jag nyss installerat och det verkar fungera bra. Jag har i alla fall kunnat logga in på servern och komma åt mina filer på hemsidan.

Här en ny fråga.... ;)

Hur mycket kan man göra i Frontpage egentligen? En vid fråga men det är så att jag aldrig använt mig av Frontpage utan skrivit allt i html. Nu vill de som jag ska hjälpa kunna använda Frontpage för att kunna uppdatera sin hemsida själva emellanåt. Men visst måste man väl kunna LITE html i alla fall för att fixa länkar och sådant eller kan man t ex göra det i Frontpage också? (Hur då?) De som jag ska hjälpa har redan en hemsida så grundjobbet är ju skapat. Det är bara underhållet som behöver fixas.

JAG skulle gärna slippa att krångla med Frontpage som jag inte alls kan med, men nu vill ju hemsidesägaren kunna detta så jag behöver lära mig det själv också. /AFF
 
Sv: Hemsideshjälp!

jag kan ha fel men...
tror att dom kan öppna din sida i Frontpage och göra ändringarna där och sen öppnar du som vanligt i Anteckningar eller vad du nu använder för att skriva html. Antagligen får du en massa extra men du kan ändå läsa filen som vanligt.
Ibland gör jag ett Word-dokument och så spar jag det som html, öppnar i Anteckningar och kollar koden. Tar bort och ändrar som jag vill ha det (oftast fonter och sånt skräp...:) .. )
Låter krångligt att de ska göra i Frontpage och så ska du ladda upp sidan då eller? Ska de ladda upp själva, då får du ju ladda hem sidan igen för att kunna vara uppdaterad.
Hjälper några och vi har gjort så att de skriver ett mail med text och bilder som de vill ha. Jag kopierar klipper och klistrar och laddar upp. Hela hemsidan ligger på min dator och så en backup på cd-skivor.
Använder FTP Commander light, jätteenkelt och finns på www.tucows.com tror jag. Har också använt Explorer men där så måste man ju ha lite koll på vilken fil som är ändrad och när. I ftp-programmet får man fram exakt vilken tid och då slipper man ladda upp gamla filer.
 
Sv: Hemsideshjälp!

Du behöver inte göra sidan i frontpage bara för att de vill avända sig av det, men det kanske kan underlätta för dom om det är Frontpages struktur från början.
Du kan göra mycket saker i FP, och kan också välja att skriva ren kod fast i FP. Läknar gör man i princip på samma sätt som här på buke, klickar på en knapp och skriver in adress mm.

Den enda man kan behöva koda för hand är om man vill ha någon mer avancerad struktur på sidan el likande, amatörkodning fixar programmet utmärkt!
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 810
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 652
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 293
Senast: zassoo
·
Skola & Jobb Jag kommer eventuellt behöva logga in på jobbets servrar via VPN och utföra lite uppgifter från sommarstugan d v s använder internet via...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp