Hemsk morgon...

M

majeld

Fodrade som vanligt i morse och tänkte inte på att det var nåt speciellt...Sen vid utsläppsdags så låg min pålla ner, gulligt tänkte jag först men:crazy: efter hon ställt sig upp kunde hon inte stödja på höger bak:( försökte locka henne och efter mkt övertalning tog hon mer ett skutt framåt för att slippa belasta h.b. stackars pållan, ingen värme ingen svullnad??
Ringde Kliniken och fick komma in omgående, om det överhuvudtaget gick att lasta henne. Ensam hemma förståss, ringde min far som satt hos frisören:grin: och har dessutom 4 mil till mig.....så jag körde fram transport och fick efter mycket haltande och lirkande ut henne och gullepållan traskade/hoppade...in i transporten och jag kunde stänga och åka ner. Har typ 1km till kliniken:angel:
Lastade ur henne själv också och haltade in i kliniken.
Själv hade jag målat f**n på väggen sen länge....
Jag trodde hältan satt högt upp...ehhh det gjorde den inte, Efter kläm med visitertång så stod det klart att det satt i hoven, så av med skon och kläm igen och sen gröptes det ur lite och jajamensann det kom lite gegga också. Så en hovböld, känns ju lite som att man vunnit på triss;) eller jag ska naturligtvis inte ropa hej än, det kan gå riktigt illa även med en hovböld men jag var 100%-igt säker på att hon hade minst en fraktur någonstans högre upp....så nu håller jag tummarna för att hovbölden läker ut bra....
Hon har jätteont stackarn och står och sparkar som om det går att sparka bort det onda:cry:
NÅN som har lite extra tips??? har aldrig haft häst som råkat ut för hovböld!!
Hjälp mig hålla tummarna nu!!
kram/majeld
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hemsk morgon...

Gud vad skönt att det inte var värre!
Mitt sto hade hovböld för ett par veckor sedan. HOn fick ha gips i en vecka, det bytte jag varannan dag. Sen slog vi på skor igen, då böldens placering inte störde det.
Nu har vi redan skrittat några vändor, och hon är hältfri och glad!

Håller tummarna för att det går lika bra för din sötnos!
 
Sv: Hemsk morgon...

Om hon sparkar med det onda benet kan det vara för att det är bandagerat och att hon därför är irriterad av själva bandaget.
Det enklaste är att sätta ett vanligt stallbandage på det andra, friska benet, de flesta brukar lugna sig då.

Du ska ju givetvis kolla först så att bandaget sitter bra så att det inte är något du kan rätta till som stör henne.

Vad skönt att det inte var värre! Lycka till nu!
 
Sv: Hemsk morgon...

Åhh det låter jätteskönt att höra att det gått så fort för din pålle att bli bättre, hoppas på samma tur:idea:
majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Hmm nja Pållan är ju inte bandagerad alls:o däremot har jag bandagerat det andra bakbenet då jag är rädd för att det ska svullna då hon stöder så mkt på det nu. Själva hovbölden är bara urgröpt och sen har de stoppat i en tuss från ett bandage för att hålla smuts ute, ska göras rent/spolas varje dag och sättas i ny tuss, hon får gå i hage som vanligt enl. vet.
Det är som om hon vill *sparka bort* det onda, hoppas det blir bättre över natten, men börjar få onda aningar:(
Ska kanske även linda det onda benet??
majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Vad bra att det inte var värre än en hovböld, även om det kan vara så lagom roligt.

Min tjej har tyvärr haft flera hovbölder och har då aldrig behövts gipsas, men stod också krafsade/sparkade med hoven, men det brukar hon sluta med ganska snabbt med när bölden är tömd. Så din pålla slutar nog förhoppningsvis snart hon med.

Min tjej fick också gå ute, jag stoppade en tuss med jodopax i hålet och hon har haft en boot på som jag köpt för ändamålet och sen har jag lindat benet och nedöver booten och tejpat med silvertejp på booten och glipan som blir i överkant på booten och upp en bit på lindan, så att det inte kommer in smuts.

Ursäkta den virriga förklaringen, jag hoppas att du förstår vad jag menar. :o

Har tyvärr ingen bättre bild:
IrcDdcjyh.jpg


Hoppas att din tjej mår bättre snart, annars får du väl höra av dig till vetten om hon inte slutar sparka.

Kram, Maya
 
Sv: Hemsk morgon...

Jodå jag förstår hur du menar:D nu vid kvällsfodringen fick jag efter lite lirkande ut henne på gången och gjorde rent ordentligt och sen offrade jag ett gammalt täcke (klippte ut lagom bit) som jag lindade om hoven och upp en bit och lindade sen med 2 olika lindor, hoppas det sitter till i morgon, ett test så får vi hoppas hon kan ha en liknande konstruktion på i morgon i hagen:)
Till alla er som svarat mig: tack för era lycka till och tips:)
håller er uppdaterade i denna tråd
mvh Majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Ordentligt med bomull över hela hoven och upp, gasbinda, powerflex och sedan silvertejp på det. Då kan hon gå med det i hagen. Fick tipset av vet. på ATG-klinik när min hade en hövböld. Man kan sätte en gips "plugg" dränkt med jodopax i hålet, lagom mkt så det inte blir tryck.
 
Sv: Hemsk morgon...

Jodå jag förstår hur du menar:D nu vid kvällsfodringen fick jag efter lite lirkande ut henne på gången och gjorde rent ordentligt och sen offrade jag ett gammalt täcke (klippte ut lagom bit) som jag lindade om hoven och upp en bit och lindade sen med 2 olika lindor, hoppas det sitter till i morgon, ett test så får vi hoppas hon kan ha en liknande konstruktion på i morgon i hagen:)
Till alla er som svarat mig: tack för era lycka till och tips:)
håller er uppdaterade i denna tråd
mvh Majeld

Massor med silvertejp är en lindads hovs bästa vän;)
Ett lager på en halv cm brukar hålla för en dag i hagen om det inte är allför hårt och knöggligt.
Om du inte redan har så köp wetwraps, det är super att ha på hovar eftersom det inte glider omkring och sedan silvertejp utanpå för hållbarhetens skull.
 
Sv: Hemsk morgon...

precis!
Min hade en jodopaxgipstuss i hålet, gips om, sedan flexlinda och silvertejp i massor! Då kunde hon gå ute =)
 
Sv: Hemsk morgon...

Svar till de flesta: Det blir att inhandla SILVERTEJP!!:D Iofs satt min paketering kvar fint i morse MEN så klumpigt... men usch hon står och *viftar* med hoven även nu på morgonen när jag var ute och fodrade:( hon har legat ner så hon kan iaf ta sig upp, alltid något:grin:
mvh Majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Jag brukar ha två lager ensilageplast under silvertejpen...
Lår det inte sitta på för länge, måste ju "lufta" oxå!

Det verkar märkligt att hon står och viftar, är du säker på att allt kom ut ur bölden? hon har inte en till?

Lycka Till!
 
Sv: Hemsk morgon...

Jag brukar skölja ur med Väteperoxid i en spruta.
Ska bytas varannan - var tredje dag tills det är rent i hålet och inge "gegg" på pluggen. Då kan man sätta på skor med sula och stoppa lite tjära i hålet.

Du kan ju klämma med en visitertång när du byter nästa gång, för att se om hon reagerar någon annanstans i sulan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hemsk morgon...

Läste på ett "huskurs"-forum här på buke om dem som hade behandlat hovbölder med vitkål och det hade dragit ur bölden på en natt.

Kolla upp det först för jag minns inte exakt hur det var, men det var flera stycken som hade provat och det var den absolut bästa behandlingen enligt dom :)
 
Sv: Hemsk morgon...

Nja det är ju lite det jag befarar:crazy: men jag ska ringa imorgon för de ville gärna att jag kom in på dag 3 för att kolla om det gick att gröpa ur mer eller om det var dags att sätta på skon(!) så jag ska se om jag kan få komma direkt på fredag morgon.
Idag har hon stått inpaketerad i hagen och inte rört allt för mkt på sig, hon har verkligen jätteont...viftar dock inte så mkt idag vad jag sett. När jag tog in tog jag av paketet samt lindningen av det friska bakbenet.
Ska snart ut och kolla läget igen.
Har tänkt att hon får stå utan paket i natt, just för som nån sa att det behöver luftas.
majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Jag kan ju inte se nåt gegg alls, så jag kan ju tro att det kanske behöver tas upp lite mer. Hålet är stort i diametern och jag har jättesvårt att få nån tuss att stanna kvar under tiden som jag samtidigt paketerar:crazy: så idag gick hon utan tuss men fullt *paketinslagen*.
majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Det låter ju suveränt om det går att fixa med vitkål!!
Men iförsta hand åker jag tillbaka på fredag så får vi se om det är så att det ska öppnas mer.
Tack igen för alla tips:)
majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Nu har vi varit tillbaka på kliniken, igår var hon mkt bättre och ställde ner hela hoven i backen:)
I dag fick hon visa sig i trav på gången på kliniken och hon är lite försiktig, men mkt bättre, tack och lov. Hon fick på sig skon igen och sen fick jag zinkpastabandag att riva en bit ifrån och knöla ner i hålet ska bytas en gång om dagen.
Imorgon ska vi ut på en kortare skrittur!! känns bra att det ger med sig så fort:laugh:
majeld
 
Sv: Hemsk morgon...

Min pålle fick också en hovböld förra sommaren tror jag det var, kom ner till stallet tog in hästen från betet och först när jag är utanför stallet inser jag, Men gud är han inte halt? Bad en kompis kolla när jag sprang med honom, och nog var han halt, ganska rejält med. Kände igenom ben och hov, ingen svullnad eller värme. Beslöt att avvakta ett par dagar och blev han inte bättre ta ut vet. Dag 2 var han lite bättre tyckte jag och beslöt att avvakta till onsda (dagen efter). Dag 3 (onsda) hämtar hästen i hagen och nu var hältan helt borta, visade sig vara en hovböld som hade spruckit upp av sig själv i kronranden. Så blev att tvätta och hålla rent och hästen fick vila ett bra tag och bara gå och äta gräs i hagen, vilket han nog var nöjdare än nöjdast med :rofl:

Men hur vanligt är det egentligen att en hovböld spricker upp av sig själv på bara 3 dagar? Han hade varit super fin dagarna innan och inte visat någon som helst hälta, värme, eller svullnad

Och som sagt tog inte ut vet då jag ville avvakta först och se om han blev bättre, han hade en förmåga att OFTA vricka sig, slå upp sår osv osv riktig klant kunde man nog kalla honom, hade jag tagit ut vet alla dom ggr hade jag nog haft klippkort vid det här laget :angel: Så kommentarer om att jag var oansvarig osv är inte nödvändigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 979
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 373
Senast: bellala
·
Hästvård Hej. Jag är desperat och behöver råd! Jag har ett 16-årigt sto som är korsning frieser/arab. För nästan två månader sedan så fick hon...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 942
Senast: Ray
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp