Hemska "knutor"

Z

zazzabella

Hemska \"knutor\"

För ca 4 månader sedan upptäckte vi att min häst va lite svullen på vänster bakben och hade typ som en grymt hård "knuta" på insidan av benet, samt att hon va lite halt, men markerade inte alls mycket. Efter 1 veckas vila så försvann svullnaden och hon haltade inte längre, men knutan kvarstod. Så jag började sätta igång henne igen utan problem. Men i onsdags såg jag att hon stod och vilade höger bakben hela tiden så fort hon fick chansen. Men ingen värme, svullnad eller hälta har jag upptäckt. Hon har hållt på sådär och vila just det benet i torsdags och idag fredag oxå. Sen märkte jag idag att hon hade sådana grymt hårda "knutor" på det högra bakbenet oxå, 3-4 st, samt att hon hade fått 1 till på vänster bakben. Men hon var varken svullen, varm eller haltade idag heller. Jag tycker att det är helt mysko. Vad kan det vara, pålagringar eller, vad ska jag göra?? Jag får väl ringa veterinären i veckan så får han kolla över henne. Om han nu har tid att komma, det brukar ta minst 2 veckor innan han kan komma. Sen har vi ingen annan veterinär i närheten heller. Usch, jag är så orolig!! :(
 
Re: Hemska \"knutor\"

Min häst har också fått såna knutor, de kommer bara över natten. Två stycken fick hon på kort tid och sitter efter skenbenet. Jag blev också orolig för jag trodde det berodde på en spark som min häst fick på bakbenet och som hon fått både överben, lös benbit och ev. spatt av. Så kom då dessa knutor som känns som ett litet överben.
Veterinären kände på dem och sa att såna kan de få av att sparka sig ellr bralla i hagen, typ. Det är nån typ av senknutor och sitter under huden. Inget att oroa sig för sa han ivarjefall...hoppas jag.
Tycker att den ena minskat något i storlek, efter ca två veckor.
 
Re: Hemska \"knutor\"

Det låter PRECIS som det min häst har fått. Men försvinner dom "knutorna" då? Undrar om jag borde ringa till veterinären ändå? Jag vågar ju inte rida henne nu, för jag har tänkt att det kanske blir ännu värre då!??.. :crazy: :confused:
 
Re: Hemska \"knutor\"

Ring du veterinären och fråga. du kan ju skriva in och berätta vad han/hon sa. Man vet ju inte vad man ska tro ibland. Min häst är inte heller varm eller halt av det.
Men så har hon ju lite annat i sitt ben också.
Jag har hört att en del kallar det puckelpistknölar??
 
Re: Hemska \"knutor\"

Det måste vara en sån knuta min häst fick i natt! Idag kände jag nämligen en stenhårt ärtstor knöl på själva benet. Han har varit lite svullen och varm i sin kota under en veckas tid, utan att vara halt. Jag har ingen aning om vad det kan vara... Den här knölen satt precis ovanför kotan på insidan av benet.
 
Re: Hemska \"knutor\"

Jag ska ringa veterinären imon på telefontiden som han har. Hoppas att han kan komma ut o kolla snarast, så att jag slipper oroa mej! Men jag skriver här o berättar när jag har pratat med honom... ;)
 
Re: Hemska \"knutor\"

Min häst har två sådana på VF ben. Han kan knappast ha fått ett slag eftersom han går med benskydd på frambenen.
Veterinären ska komma och titta på honom. Var ute för tre veckor sedan och då var han halt på de benet men ingen knuta. Då fick han pronaxen.
Sen har han fått en bula framtill på samma ben :(
 
Re: Hemska \"knutor\"

Ni kan väl skriva och berätta efter veterinären varit ut och tittat. Kan vara intressant att höra vad de säger!!
De kanske säger nåt annat än min veterinär...
 
Re: Hemska \"knutor\"

ja, det kan jag. Han skulle komma ut på fredag. Han kommer troligtvis kolla med ultraljud på senan.
Så är det när man har en veterinär som bor 100 meter ifrån stallet :bow: då kan tiderna bli lite hipp som happ. :smirk:
 
Re: Hemska \"knutor\"

Min veterinär kommer ut idag, så jag kan snart berätta vad hon sa.
 
Re: Hemska \"knutor\"

Jag har fått tag på veterinären min nu! :) Han kommer på måndag. Det han sa till mej över telefon va att jag skulle ta det lugnt med ridningen, men låta hästen min gå i hagen som vanligt! Så nu är det bara till och vänta och se vad han säger på måndag. Hoppas att det inte är något allvarligt! :crazy:
 
Re: Hemska \"knutor\"

Det blev 14 dagars boxvila, 10 dagars Fenylbutazon (hette det så...?), kylning 1 gång per dag, promenad 5 min/dag samt liniment + bandage.

Knölarna var benhinnans reaktion på slag och det verkade inte vara så farligt.
 
Re: Hemska \"knutor\"

boxvila i 14 dagar :eek:
Jag vill inte ställa min unghäst på boxvila, då kommer han bli knäpp. hoppas min vet säger att det går bra att gå i hagen som vanligt. Han har redan stått i tre veckor nu... och knölarna har blivit lite mindre!
 
Re: Hemska \"knutor\"

Min häst är ganska sävlig i vanliga fall. Lung och så. Han har stått inne i tre dagar och när vi sprang med honom igår pep han och försökte bocka och så... Idag när jag skulle ställa ut honom i lilla sjukhagen var han helt tossig. Jag ser inte fram emot de här 5-min promenaderna... Och som sagt min häst är normalt mkt lugn och orädd. Lycka till med unghästen. :D
 
Re: Hemska \"knutor\"

han har vilat i tre veckor inte stått i boxvila...
Han lever lyxlivet just nu, bralla i hagen med snygga tjejer och äter! kan livet bli bättre :confused:
Bara matte som längtar efter att ha en frisk ridbar häst.
 
Re: Hemska \"knutor\"

Jag väntar spännt på att få höra vad vet. har att säga.

Mistänker att han gjorde något med sitt ben den dagen för två-tre månader sedan då han lyckades dra av sig en sko(hans skor brukar sitta som fastlimmade) på det benet. Han måste ha fastnat någonstans med skon och dragit till. För jag gick och letade efter skon i hela hagen (nysnö den dagen så det var enkelt att följa hans spår!) men hittade den inte.
 
Re: Hemska \"knutor\"

ok. idag var han ute! Ja, jag vet att det är lördag... MEn han hann inte igår pga akuta ärenden.

Han är idag friskförklarad, så är det någon som frivilligt vill riskera liv och lem så finns här en häst att sätta igång :crazy:

Knutorna var små sår som han lyckats få av benskydden, no more benskydd i hagen.
:banana:
 
Re: Hemska \"knutor\"

Haha! Jag är inte frivillig... Min buse har däremot skött sig över förväntan! Han är extra bökig på stallgången, men på våra promenader sköter han sig exemplariskt! :)
 
Re: Hemska \"knutor\"

skönt, kan jag få lite lungt temprament av din när jag ska ta mod och sitta upp igen :crazy: Han har redan skickat av mig två gånger i januari. Då hade han vilat lika länge på grund av tandbyte...

Skönt att han tar det med ro... :)
 
Re: Hemska \"knutor\"

Oj då! Fast min skickade av mig i julas... Att en annars coollugn häst kunde bli totalt överladdad av att komma in i ett ridhus trodde jag aldrig... :eek:

Jag hoppas dock att han får tillåtelse av vet att bus av sig i hagen ett par dagar innan vi sätter igång. Då är det nog ganska lugnt tror jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 324
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp