Hemtest för bakteriell vaginos

Jag säger emot ditt argument att allmänläkare bara har en dags utbildning vilket inte stämmer. Om det nu är så att ditt landsting har beslutat att viss vård ska ges i primärvården så är det väl bra att läkarna där får en uppdatering i sina kunskaper. Problemet för oss i primärvården är ofta att klinikerna/landstinget/regionen får för sig att viss vård kan ges i primärvården för att avlasta slutenvården utan att vi varken får extra resurser eller utbildning.

Men @honung påstår inte att utbildningen är på en dag.
 
Jag säger emot ditt argument att allmänläkare bara har en dags utbildning vilket inte stämmer. Om det nu är så att ditt landsting har beslutat att viss vård ska ges i primärvården så är det väl bra att läkarna där får en uppdatering i sina kunskaper. Problemet för oss i primärvården är ofta att klinikerna/landstinget/regionen får för sig att viss vård kan ges i primärvården för att avlasta slutenvården utan att vi varken får extra resurser eller utbildning.

Nej men hur som så är det ju faktiskt så att många allmänläkare inte sett en gynpatient på många år och nu plötsligt ska kunna hantera diverse (i gynekologens ögon) enklare ärenden. Jag som underläkare kunde ju mer gynekologi än min handledare även efter denna "uppfräschningsdag".

Förlåt för OT @mandalaki !
 
Nej men hur som så är det ju faktiskt så att många allmänläkare inte sett en gynpatient på många år och nu plötsligt ska kunna hantera diverse (i gynekologens ögon) enklare ärenden. Jag som underläkare kunde ju mer gynekologi än min handledare även efter denna "uppfräschningsdag".

Förlåt för OT @mandalaki !
Som patient är det dessutom helt vidrigt. Att först behöva bli undersökt av någon som inte har någon kunskap inom gynekologi (vilket jag inte heller kräver av någon som inte har det som sin specialitet) och sedan ändå bli remitterad till gyn och bli undersökt en gång till. Så kul tror jag inte att någon tycker att det är att bli gynundersökt. På de fem vårdcentralerna jag har varit på de senaste tio åren så har det på två funnits gynstol och de har inte varit välanvända precis. Senaste två gångerna jag sökte för gynbesvär på vårdcentral sa läkaren helt sonika att hen inte kunde sådant här utan remitterade till gyn utan att undersöka. Den tredje gången tyckte läkaren att barnmorskan kunde kolla upp det hela men insåg sedan att det visst inte fanns någon barnmorska anställd på vårdcentralen och ingen gynstol heller så det blev remiss då med. Så onödigt resursslöseri är vad det är att besluta att primärvården ska ta hand om sådant de inte har tillräcklig kunskap för att klara också måste de ändå remittera vidare.
 
Här saknas privat gyn, primärvården ska hantera gyn åkommor i första hand och gynmottagningen på sjukhuset kräver remiss.

Det verkligen inte fungerat alls. Ingen tycker om lösningen men den sparar pengar. Och drabbar patienter...
 
Här saknas privat gyn, primärvården ska hantera gyn åkommor i första hand och gynmottagningen på sjukhuset kräver remiss.

Det verkligen inte fungerat alls. Ingen tycker om lösningen men den sparar pengar. Och drabbar patienter...

Hu.

Jag kommer inte byta region. På min VC kan man boka tid hos gyn själv direkt i kalendern utan att passera någon sköterska.
 
Hu.

Jag kommer inte byta region. På min VC kan man boka tid hos gyn själv direkt i kalendern utan att passera någon sköterska.

Här är inget problem få tid osv. Men råden man får på VC får gyn på sjukhuset att nästan grina i telefonen... Samtidigt kan de inte ta emot utan remiss. Moment 22.

(jag bytte läkare och fick hjälp så löste sig tillslut. Men 6 mån I onödan...)

Byt absolut inte landsting. Massor är sämre här vårdmässigt, det är som ett U-land kontra I-land.
 
Har fått testet och just gjort det. Negativt på bakteriell vaginos och svamp men ”onormalt” på laktobaciller. Så då får jag väl köpa det igen, har gjort det ibland. (Nej, de som säljer testerna säljer inga botemedel).

En intressant uppgift är att laktobaciller enligt testinfon producerar väteperoxid. Så då finns det åtminstone någon substans i tipset om det som dyker upp ibland.
 
Jag säger emot ditt argument att allmänläkare bara har en dags utbildning vilket inte stämmer. Om det nu är så att ditt landsting har beslutat att viss vård ska ges i primärvården så är det väl bra att läkarna där får en uppdatering i sina kunskaper. Problemet för oss i primärvården är ofta att klinikerna/landstinget/regionen får för sig att viss vård kan ges i primärvården för att avlasta slutenvården utan att vi varken får extra resurser eller utbildning.

Du har fått mitt 'argument' helt om bakfoten. Fetat är precis vad jag pratar om och ingenting annat.

Men @honung påstår inte att utbildningen är på en dag.
Exakt, tack för att nån förstår vad jag skriver!
 
Nej men hur som så är det ju faktiskt så att många allmänläkare inte sett en gynpatient på många år och nu plötsligt ska kunna hantera diverse (i gynekologens ögon) enklare ärenden. Jag som underläkare kunde ju mer gynekologi än min handledare även efter denna "uppfräschningsdag".

Ja det är ett problem att slutenvården får för sig att ”enklare saker” ska ut i primärvården och gyn är ett område som inte är speciellt stort inom PV men här fick de iaf en dags utb, vi fick 3 timmars föreläsning i våras och ska nu sköta om barn med astma.

Som kvinnlig doktor i PV så får man en del gyn pat, jag hade alla som besökte oss i våras och det var minst en i veckan.
 
Du har fått mitt 'argument' helt om bakfoten. Fetat är precis vad jag pratar om och ingenting annat.

Men varför inte skapa debatt inom ditt landsting? Vi doktorer har för länge sedan blivit överkörda av landstingspolitiker så det brukar ge mer gensvar om befolkningen protesterar för ingen vill ju göra ett dåligt val.
 
Men varför inte skapa debatt inom ditt landsting? Vi doktorer har för länge sedan blivit överkörda av landstingspolitiker så det brukar ge mer gensvar om befolkningen protesterar för ingen vill ju göra ett dåligt val.
Jag har inte någonstans sagt här vad jag gör eller inte gör utanför bukefalos för att påverka kninnovården i mitt landsting.

Är det fel att skriva om det här på buke, ett internetforum? Vad, ursäkta mig - men vad är DITT problem med vad jag säger här? 🤔

Ursäkta @mandalaki för trådkap.
 
Har fått testet och just gjort det. Negativt på bakteriell vaginos och svamp men ”onormalt” på laktobaciller. Så då får jag väl köpa det igen, har gjort det ibland. (Nej, de som säljer testerna säljer inga botemedel).

En intressant uppgift är att laktobaciller enligt testinfon producerar väteperoxid. Så då finns det åtminstone någon substans i tipset om det som dyker upp ibland.
Vid bakteriell vaginos, har man för lite lactobaciller, och alltså ett högre Ph-värde. Sa testet något om Ph-värdet? Eler är det rent av Ph-värdet det mäter?
 
Vid bakteriell vaginos, har man för lite lactobaciller, och alltså ett högre Ph-värde. Sa testet något om Ph-värdet? Eler är det rent av Ph-värdet det mäter?
Det konstiga är just att testet visade att ph var normalt. Så normalt ph men behöver lactobaciller. 🤨 (Det var därför jag kollade om samma sajt sålde sådana men det gjorde de inte)
 
Det konstiga är just att testet visade att ph var normalt. Så normalt ph men behöver lactobaciller. 🤨 (Det var därför jag kollade om samma sajt sålde sådana men det gjorde de inte)
*rynkanäsanochpannansmiley* Hmm. Jag är skeptisk, men ingen doktor. Vet att det finns något som heter eccovag eller liknande som vi rekommenderade när jag jobbade på gyn, men det finns säkert tusentals andra preparat nu som ökar lactobaciller och därmed sänker ph i vagina. Men skulle nog vilja säga att har du fortsatta problem, eller får ökade problem så är det march pannkaka till gyn med dig.
 
*rynkanäsanochpannansmiley* Hmm. Jag är skeptisk, men ingen doktor. Vet att det finns något som heter eccovag eller liknande som vi rekommenderade när jag jobbade på gyn, men det finns säkert tusentals andra preparat nu som ökar lactobaciller och därmed ph i vagina. Men skulle nog vilja säga att har du fortsatta problem, eller får ökade problem så är det march pannkaka till gyn med dig.
Jadå, jag har redan beställt något jag använt förut. Besvären är så lätta att det kanske kan knuffa balansen åt rätt håll. Men annars blir det ju gynekologen.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·
Hemmet Jag vill göra om lite av mitt möblemang i samband med flytt. Jag inspireras bland annat av inlägg i grupper som Återbruka mera och...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Nepenthe
·
Kläder & Bli fin Behöver hjälp med att köpa ny väska. Har hittat 2 potentiella: Gillar denna men är inte säker på att det går ner en 50 cls flaska i...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 636
Hemmet Jag skulle vilja ha en sådan, men vill inte en så stor som 1,7 liter . Finns det mindre? Jag har inte hittat vid googling. Jag tycker...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp