Hemtjänst som inte fungerar

alazzi

Trådstartare
Mamma ska ha hemtjänst en gång i veckan men varken denna vecka eller förra veckan har det kommit någon till henne. Hon vill inte vara besvärlig och ringa om detta så nu sitter jag och kokar av ilska istället. Hon får ju betala ändå och hon behöver ju hjälpen.

De ska komma mellan vissa klockslag men de kan komma när som helst under dagen så mamma blir ju helt låst de dagar de förväntas komma. Har fått information om att besöket sker mellan 14.00-16.00 Men de kan komma redan på förmiddagen.

Hon får kallelse till fotvård som hon inte vill ha. Hon säjer att hon bokat av i tid men det kommer ändå räkningar ändå på det. Mycket frustrerande för henne. Jag misstänker att hon inte klarar av den automatiska telefonsvararen och inte lyckas avbeställa på rätt sätt.

Inte lätt att bli gammal med all teknik.

Jag bor 130 mil från henne så jag kan inte hjälpa så ofta.
 
Jag skulle ringa och höra med chefen för hemtjänsten hur det förhåller sig. Sen kommer sällan hemtjänst på exakta klockslag då de jobbar med människor och på vissa besök tar det längre tid än beräknat och på andra kortare även om det enligt högre uppsatta ska vara standardiserade (och högst orimliga) minuter.
Det är mer regel än undantag att de måste skarva i sina scheman för att det saknas personal men så bör man ju ringa upp din mor och meddela detta.
Är din mor helt klar så att hon inte glömmer saker? Det kan gå fort med minnet och kan vara svårt för anhöriga att upptäcka då många blir duktiga på att täcka upp sin glömska. Har hemtjänsten bra personal brukat de dock flagga för att personen behöver mer insatser och så verkar det ju inte vara i detta fall.
 
Mamma är klar i huvudet. Om hon säjer att ingen har varit där så stämmer det. Hon får ju bara ett besök veckan så det har hon koll på.

Mamma vill inte ringa och besvära...Men jag kommer självklart att ringa om detta om hon inte ringer. Hon menar att "de kanske kommer imorgon...".

Det är en liten kommun men ändå är det hel tiden nya personer som kommer.


.
 
Mamma är klar i huvudet. Om hon säjer att ingen har varit där så stämmer det. Hon får ju bara ett besök veckan så det har hon koll på.

Mamma vill inte ringa och besvära...Men jag kommer självklart att ringa om detta om hon inte ringer. Hon menar att "de kanske kommer imorgon...".

Det är en liten kommun men ändå är det hel tiden nya personer som kommer.


.
Jag menade inte att din mamma hade fel, jag menade att kommunen bör ha ett system för att se att påstådda besök verkligen har skett.
 
Angående att ringa kommunen så skulle jag i första hand höra av mig till hemtjänsten som sagt för att se om det finns nån rimlig förklaring. Därefter till kommunen om det behövs.
Det finns ett antal faktorer till varför hon inte fått hjälp och de lär inte kommunen kunna uttala sig om.

Olika faktorer där besök kan falla bort:
Personen har avsagt sig besök (händer ofta utan att anhöriga vet om det).
Person har avsagt sig besök från nån viss person (händer också) och finns ingen annan, ja då blir det inget besök.
Nån har rört till det när de suttit med schemat på datorn och besöker har fallit bort pga mänskliga faktorn.
Personen har varit bortrest/på sjukhus/annat och ingen har meddelat att denne är hemma igen.
Personen har inte öppnat dörren (om personal ej fått nyckel) pga att denne inte hör bra/är ute eller annan orsak
Kort om personal och man har varit tvungna att prioritera nödvändiga besök (alltså folk som inte alls klarar sig själva) och då hamnar städ och sånt långt ner på listan.

Det finns massa orsaker till att ett besök uteblir, det händer också att personal lyckas missförstå brukarens önskemål så det blivit fel.

Ring hemtjänsten, hör om de har en rimlig förklaring därefter skulle jag vända mig till kommunen och klaga beroende på vad som framkommer eller inte framkommer.
 
Angående att ringa kommunen så skulle jag i första hand höra av mig till hemtjänsten som sagt för att se om det finns nån rimlig förklaring. Därefter till kommunen om det behövs.
Det finns ett antal faktorer till varför hon inte fått hjälp och de lär inte kommunen kunna uttala sig om.

Olika faktorer där besök kan falla bort:
Personen har avsagt sig besök (händer ofta utan att anhöriga vet om det).
Person har avsagt sig besök från nån viss person (händer också) och finns ingen annan, ja då blir det inget besök.
Nån har rört till det när de suttit med schemat på datorn och besöker har fallit bort pga mänskliga faktorn.
Personen har varit bortrest/på sjukhus/annat och ingen har meddelat att denne är hemma igen.
Personen har inte öppnat dörren (om personal ej fått nyckel) pga att denne inte hör bra/är ute eller annan orsak
Kort om personal och man har varit tvungna att prioritera nödvändiga besök (alltså folk som inte alls klarar sig själva) och då hamnar städ och sånt långt ner på listan.

Det finns massa orsaker till att ett besök uteblir, det händer också att personal lyckas missförstå brukarens önskemål så det blivit fel.

Ring hemtjänsten, hör om de har en rimlig förklaring därefter skulle jag vända mig till kommunen och klaga beroende på vad som framkommer eller inte framkommer.
Jag tänker dock att när det handlar om just personalbrist, då borde ju rimligen någon ringa till brukaren och meddela att det inte kommer någon just den dagen. Annars blir det ju så att personen är "låst" till att vara hemma hela dagen, kanske i onödan osv.
 
Jag tänker dock att när det handlar om just personalbrist, då borde ju rimligen någon ringa till brukaren och meddela att det inte kommer någon just den dagen. Annars blir det ju så att personen är "låst" till att vara hemma hela dagen, kanske i onödan osv.
Absolut och det skrev jag i posten innan.
 
Man vill ju inte tro sånt om folk men det var en ganska stor härva i Uppsala häromåret där hemtjänstpersonal inte gjorde sina besök som de skulle och hade flera olika metoder för att dölja fusket i loggarna.

Det är säkert bara den mänskliga faktorn och stress i det här fallet men i värsta fall är det något liknande som ovan...
 
Man vill ju inte tro sånt om folk men det var en ganska stor härva i Uppsala häromåret där hemtjänstpersonal inte gjorde sina besök som de skulle och hade flera olika metoder för att dölja fusket i loggarna.

Det är säkert bara den mänskliga faktorn och stress i det här fallet men i värsta fall är det något liknande som ovan...

Jag är emot att logga sin personal på det här sättet. De som är oärliga kommer lyckas kringå det ändå medans de som är duktiga känner sig misstrodda och övervakade. Många jätteduktiga lämnar sina arbetsplatser för att de känner sig stressade, jagade och misstrodda och då blir det liksom ingen duktig personal kvar.
Hur kul skulle det kännas att behöva logga varenda minut på nåt annat jobb? Loggning som dessutom tar onödigt mycket tid som skulle kunna gå åt att utföra sitt jobb.
 
Jag är emot att logga sin personal på det här sättet. De som är oärliga kommer lyckas kringå det ändå medans de som är duktiga känner sig misstrodda och övervakade. Många jätteduktiga lämnar sina arbetsplatser för att de känner sig stressade, jagade och misstrodda och då blir det liksom ingen duktig personal kvar.
Hur kul skulle det kännas att behöva logga varenda minut på nåt annat jobb? Loggning som dessutom tar onödigt mycket tid som skulle kunna gå åt att utföra sitt jobb.
Jag förstår helt din sida av saken, samtidigt som jag känner att det är viktigt för omsorgstagarna att logga tiden. Dels för att vi admins ska kunna se att någon varit där och hyr länge och dels för att kunna använda den statistik vi får ut av loggarna.
 
Jag förstår helt din sida av saken, samtidigt som jag känner att det är viktigt för omsorgstagarna att logga tiden. Dels för att vi admins ska kunna se att någon varit där och hyr länge och dels för att kunna använda den statistik vi får ut av loggarna.

Jag personligen skulle aldrig acceptera att arbeta på det sättet hemtjänsten jobbar. Jag vet också verksamheter som förlorat alla rutinerade, kunniga och omsorgsfulla medarbetare pga dålig ledning och missbruk av minutstyrningen.
Där arbetskraften sen visserligen är billig men okunnig, ointresserad av att göra ett bra jobb och inte lyhörd för omsorgstagarnas behov och önskemål. I de fallen har jag svårt att se vinsten för vårdtagarna...
Sen kan det ju såklart fungera bra också med en bra ledning men när grundinställningen är att personalen måste övervakas och att de blir behandlade som skit så tappar man ju mycket duktig personal.
 
Jag förstår helt din sida av saken, samtidigt som jag känner att det är viktigt för omsorgstagarna att logga tiden. Dels för att vi admins ska kunna se att någon varit där och hyr länge och dels för att kunna använda den statistik vi får ut av loggarna.

Tillägger att det bedrövligt att människor ska bli statistik. Att det genom dessa loggar är bestämt att det en viss tid man har på sig att hjälpa nån med toa, med påklädning, med frukost osv i minuter. Tänk om gamla Adga är ledsen och behöver en kvart extra att prata med, tänk om Nils gjort ner sig och behöver en dusch fast man bara ska vara där i fem minuter?
Av de jag pratat med som jobbar på htj så jagar de minuter, det finns inte luft nog i schemat för det där extra. Många jobbar dessutom gratis av medlidande för sina brukare och tar tex aldrig ut sin lunchrast för att hinna så mycket som möjligt.
 
Inte okej att hon inte fått sina besök! Kontakta hemtjänsten, det ska skrivas en avvikelse i så fall. Jag jobbade nyligen i hemtjänsten och tyckte inte att minutstyrningen var det största problemet. Det är ju en större garanti att omsorgstagaren får vad det betalar för och att man som personal vet vad som förväntas av en. Oftast gick det bra att stanna lite extra hos någon som behövde det, för att det hade gått lite snabbare hos någon annan. Jag tyckte att det var ett större problem att det var sån rotation på personal. Det var det absolut vanligaste att omsorgstagarna klagade på, att det kom nya hela tiden och att det kändes otryggt.
Förstod av kolleger som jobbat länge att det "var bättre förr". Man hade mycket mer tid till varje brukare. I en optimal värld skulle det väl vara så nu också, men då får ju skattebetalarna vara beredda att punga ut för det också...
 
Jag personligen skulle aldrig acceptera att arbeta på det sättet hemtjänsten jobbar. Jag vet också verksamheter som förlorat alla rutinerade, kunniga och omsorgsfulla medarbetare pga dålig ledning och missbruk av minutstyrningen.
Där arbetskraften sen visserligen är billig men okunnig, ointresserad av att göra ett bra jobb och inte lyhörd för omsorgstagarnas behov och önskemål. I de fallen har jag svårt att se vinsten för vårdtagarna...
Sen kan det ju såklart fungera bra också med en bra ledning men när grundinställningen är att personalen måste övervakas och att de blir behandlade som skit så tappar man ju mycket duktig personal.

Syftet är dock inte alls det du beskriver. Det är för att kunna följa att vårdtagarna får den tid som är beviljad enligt deras biståndsbeslut. Och också uppmärksamma om ngn kanske behöver mer tid. Det är då lättare att kontakta handläggaren och då svart på vitt kunna meddela att "så här mycket är vi hos Agda". Men naturligtvis är det ju också bra att man kanske kan minska fusket att personal hoppar över tillsynsbesök (ja det förekommer). Samtidigt är det ju också lätt att se att ett schema inte går ihop tidsmässigt, att besök kan falla bort pga tidsbrist.
 
Syftet är dock inte alls det du beskriver. Det är för att kunna följa att vårdtagarna får den tid som är beviljad enligt deras biståndsbeslut. Och också uppmärksamma om ngn kanske behöver mer tid. Det är då lättare att kontakta handläggaren och då svart på vitt kunna meddela att "så här mycket är vi hos Agda". Men naturligtvis är det ju också bra att man kanske kan minska fusket att personal hoppar över tillsynsbesök (ja det förekommer). Samtidigt är det ju också lätt att se att ett schema inte går ihop tidsmässigt, att besök kan falla bort pga tidsbrist.
Tack, bra förklaring. 🙂
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 704
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 554
Senast: Trott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 330
Senast: Nepenthe
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp