Hennes namn var (podd)

QueenLilith

Trådstartare
Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men verkligheten är ju en annan. Jag tycker ju inte riktigt dom åtgärder man önskar finns i Sverige. Tycker ju Norge gör mycket mer för att göra sitt samhälle tryggare för kvinnor.
Andra som lyssnat?
 
Kan du inte sammanfatta vad som sägs? Vad tänker du att Norge är bättre på än Sverige?
Försökte googla artikeln, men en man som är dömd för våld mot sitt ex får inte vistas eller bo i hennes stad i Norge. Det är en dom som nyligen har varit uppe och vända :) skall försöka sammanfatta podden, men rekommenderar verkligen att lyssna på den.
 
"
I poddsatsningen Hennes namn var granskar GP morden och våldet som hade kunnat stoppas.

Trots att runt 15 kvinnor dödas varje år av en person de haft en relation med vet Socialstyrelsen redan vad som behöver göras för att hindra det dödliga våldet.

Här i grafiken kan du se vad socialtjänsten, polisen, hälso- och sjukvården, åklagarmyndigheten, och allmänheten kan göra för att inte nästa kvinna ska mördas."
 
Ur ett offers perspektiv så är samhällets uppföljning av offret helt horribelt. Mitt ex fick tillgång till terapi redan i häktet medan jag som offer inte ens hann påbörja processen till terapi innan han avtjänat sitt osedvanligt långa fängelsestraff som tidigare ostraffad. Även synen på kontaktförbud tänker mer på inskränkningar för förövaren än offrets upplevda känsla av trygghet för alldeles oavsett vad så är kontaktförbud bara en bit papper.
 
Ur ett offers perspektiv så är samhällets uppföljning av offret helt horribelt. Mitt ex fick tillgång till terapi redan i häktet medan jag som offer inte ens hann påbörja processen till terapi innan han avtjänat sitt osedvanligt långa fängelsestraff som tidigare ostraffad. Även synen på kontaktförbud tänker mer på inskränkningar för förövaren än offrets upplevda känsla av trygghet för alldeles oavsett vad så är kontaktförbud bara en bit papper.

Jag tycker att det är gräsligt att förövarens rättigheter hålls det hårt på men offrets rättigheter att få leva ett bra liv skiter man nästan i.

Jag tycker ju att en del saker man gör måste leda till att ens friheter och rättigheter inskränks. Jag tycker att man ska kunna förbjuda någon från att vistas i en viss kommun. Hela kommunen. Jag önskar att det hade införts.
 
Jag tycker att det är gräsligt att förövarens rättigheter hålls det hårt på men offrets rättigheter att få leva ett bra liv skiter man nästan i.

Jag tycker ju att en del saker man gör måste leda till att ens friheter och rättigheter inskränks. Jag tycker att man ska kunna förbjuda någon från att vistas i en viss kommun. Hela kommunen. Jag önskar att det hade införts.
Alltså den enda viktiga inskränkningen med ett kontaktförbud är ju att ge faan i att ta kontakt med offret. Du får tex råka befinna dig på samma plats om det är en ren tillfällighet (tex buss eller tågstation, butik eller torg) men du får inte söka upp personen. Det är ingen stor sak kan jag tycka.
 
Alltså den enda viktiga inskränkningen med ett kontaktförbud är ju att ge faan i att ta kontakt med offret. Du får tex råka befinna dig på samma plats om det är en ren tillfällighet (tex buss eller tågstation, butik eller torg) men du får inte söka upp personen. Det är ingen stor sak kan jag tycka.
Och det borde också vara förbjudet för "vänner" att "hälsa från" någon med kontaktförbud -
 
Jag tycker att det är gräsligt att förövarens rättigheter hålls det hårt på men offrets rättigheter att få leva ett bra liv skiter man nästan i.

Jag tycker ju att en del saker man gör måste leda till att ens friheter och rättigheter inskränks. Jag tycker att man ska kunna förbjuda någon från att vistas i en viss kommun. Hela kommunen. Jag önskar att det hade införts.
Sannerligen!
Min bästis som fick skyddat boende kunde knappt röra sig nånstans, inte gå till jobbet, hennes barn kunde inte gå i skolan i perioder osv. Det är HELT jävla galet. Det värsta är KÖREN av - men han är ju inte DÖMD - som genast stämmer upp med högsta volym. Det daltas till förbannelse med dom våldsamma männen.
 
Lyssnat på båda avsnitten nu som sänds. Det som är väldigt fokus på podden är hur samhället totalt har misslyckats med dessa kvinnor. I båda fallen är myndigheter kontaktade, men dom gör inget. I första fallet har 4(!) olika vårdpersonal (läkare och sjuksköterskor) larmat om att gärningsmannen snackar om att döda sitt ex med kniv, ändå görs inget- hans släpps på permission och åker raka vägen och mördar henne, med 85 knivstick. Man blir så upprörd, men så viktigt att detta lyfts. Svenska samhället är helt åt skogen anser jag och skyddar inte kvinnor mot mäns våld alls.
 
Tänkt mycket på sånt där. Hon som blev ihjälstucken av sin expartner i... Linköping? där socialen tydligen hade bokat möte med båda samtidigt.
Många saker i hanteringen av sånt här är på gränsen till slarvigt.
 
Nytt avsnitt ute idag gällande Jennie Tholander. Hon dog av ett skott i pannan från hennes ex, ändå är han inte dömd för mord, då dom menar det är en olyckshändelse. Man blir som in-i-helvete förbannad. Det finns en helt tydlig bild med han är våldsam, kontrollerar henne, tar hennes mobil, kallar henne hemska saker. Ändå är detta svinet inte dömd för mord? och saken har inte alls varit mycket i media. Man blir så jäkla förbannad :banghead::rage:
Jag är så glad att dessa saker lyfts, då precis som dom säger i podden så blir det väldigt ofta fokus på gärningsmannen och inte vem dessa stackars kvinnor är.
 
Nytt avsnitt ute idag gällande Jennie Tholander. Hon dog av ett skott i pannan från hennes ex, ändå är han inte dömd för mord, då dom menar det är en olyckshändelse. Man blir som in-i-helvete förbannad. Det finns en helt tydlig bild med han är våldsam, kontrollerar henne, tar hennes mobil, kallar henne hemska saker. Ändå är detta svinet inte dömd för mord? och saken har inte alls varit mycket i media. Man blir så jäkla förbannad :banghead::rage:
Jag är så glad att dessa saker lyfts, då precis som dom säger i podden så blir det väldigt ofta fokus på gärningsmannen och inte vem dessa stackars kvinnor är.
Både gällande såna här domar och allehanda våldtäktsdomar så är det oerhört frustrerande med det där med "ställt utom rimligt tvivel", eftersom det där tvivlet i ganska stor del kan ses subjektivt.
 
Både gällande såna här domar och allehanda våldtäktsdomar så är det oerhört frustrerande med det där med "ställt utom rimligt tvivel", eftersom det där tvivlet i ganska stor del kan ses subjektivt.
Ja precis. Man märker ju av att män vill skydda män och att rättssystemet inte är byggt efter rättvisa. Är som hela saken med "jag vet vad en snippa är". Man råkar inte skjuta någon av misstag och hela denna saken med jennie är det så tydligt med inkompetenta människor som hållit i det och att man inte bryr sig om den stackars tjejen eller hennes familj
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 527
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 331
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 617
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp