Hercules islandssadel?

L

Lomir

Hejsan!

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Hercules sadel, men hittar ingen information om den på nätet... :confused:
Någon som har erfarenheter av den eller känner till något om den??

Ska ha den som första sadel vid inridning och eftersom hästen lär ändra sig så känns det ok med en billig sadel till att börja med.
Tacksam för svar!! :bow:
 
Sv: Hercules islandssadel?

Det är inte en Herecross du menar? De argentiska sadlarna som Börjes sålde innan (typ Jaspis?)

Annars spelar det väl inte så stor roll vad det är för pris på sadeln, bara den är hel/rak i bommen, jämn och fin i stoppningen, passar hästen....osv...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hercules islandssadel?

Nja, hon skrev att den hette Hercules...kanske är den importerad men jag hittar inget om den på svenska ialla fall. :smirk:

Vore roligt att höra vad folk tycker om den! Själv har jag bara sett den på bild, så det är på vinst eller förlust som jag har fixat den eftersom det inte finns så mycket av den varan här där jag bor. :D
 
Sv: Hercules islandssadel?

Lomir skrev:
Nja, hon skrev att den hette Hercules...kanske är den importerad men jag hittar inget om den på svenska ialla fall. :smirk:

Vore roligt att höra vad folk tycker om den! Själv har jag bara sett den på bild, så det är på vinst eller förlust som jag har fixat den eftersom det inte finns så mycket av den varan här där jag bor. :D

Men du får hjälp av någon som kan sadlar va? För att kolla att den passar innan du börjar rida i den? Aldrig funderat på bomlöst? Då behöver man ju inte byta sadel när hästen musklar sig :)
 
Sv: Hercules islandssadel?

Ja, självklart så kollar jag om sadeln passar bra innan jag börjar använda den... :D
När jag får prova en riktigt bra bomlös sadel, då ska jag helt ändra uppfattning om dem :bow: , tillsvidare håller jag mig till sadel med bom...(i andra fall är jag öppen för det mesta).
 
Sv: Hercules islandssadel?

Nej jag tror inte det...för det var en islandshästsadel med "räfflat" säte. Kan vara importerad från ett mindre sadelmakeri, får nog luska med henne om hon vet. Tack för svaret =)
 
Sv: Hercules islandssadel?

Lomir skrev:
Ja, självklart så kollar jag om sadeln passar bra innan jag börjar använda den... :D
När jag får prova en riktigt bra bomlös sadel, då ska jag helt ändra uppfattning om dem :bow: , tillsvidare håller jag mig till sadel med bom...(i andra fall är jag öppen för det mesta).

Har du provat Diddi Special då? Är du i sundsvall eller härnösand någon gång kan du ju höra av dig om du vill testa :)
 
Sv: Hercules islandssadel?

Nej den har jag inte provat...Det skulle jag gärna göra (bor dock i västerbotten :D ) Har du hästaffär??
 
Sv: Hercules islandssadel?

Nu vet jag vad det är för sadel...argentinskt läder
märke: Globus modell: Hercules :bump:

Tack alla som försökt ialla fall!
 
Sv: Hercules islandssadel?

Globus har bara en Argentinsk islandssadel och den heter Gloi
 
Sv: Hercules islandssadel?

Nej inte om jag har förstått det rätt...tittat på olika sadelsidor bla. globussport.
 
Sv: Hercules islandssadel?

Känner igen denna sadel...
Den säljs (såldes iaf) utav Globus och det är en lågprissadel vad jag minns.
Det jag kan säga är att den ser precis ut som en ulan island, och jag tror inte jag hade rekommenderat en sån... Hellre då en sadel som man kan ändra bomvidd på, de verkar bra...
Lycka till iallafall!
;)
 
Sv: Hercules islandssadel?

Jo, det är en lågprissadel (2500kr ny)av långfärdsmodell...ska ha den som inridningssadel...vill inte kosta på så mycket i början då man inte vet vad hästen kan få för ryck :)

Om det var en dyr sadel skulle jag gråta blod om den blev förstörd...dock är mina andra sadlar betydligt bättre sk. "märkessadlar" men hästen är för bred för dem. :D
 
Sv: Hercules islandssadel?

Håller med Lillmifflan, jag hade nog valt en annan sadel även om den bara ska vara för inridning.
Det finns många andra sadlar som är många gånger bättre att använda och som inte behöver kosta så mycket mer heller. En beg Wintec kan ju fås för omkring 2000 om man har tur. Oavsett vad den ska användas till för typ av ridning/inridning så måste passformen på sadeln passa din hästs rygg så denna inte får ryggproblem!
 
Sv: Hercules islandssadel?

Om din häst har bred rygg så är det ju väldigt viktigt att sadeln inte trycker och motarbetar mankmusklerna... Kan man få Hectorn med vid bom verkligen?
Själv rider jag i en hyfsat billig dressyrsadel som jag är jättenöjd med. Jag har fått mäta min hästs bredd över manken så att den skulle passa perfekt. Faaaast... Min häst är i snygg form nu så det kan vara därför den ligger så bra ;) Min lite rundare häst passar den inte lika bra på, men där snackar vi fölmage :smirk:
Men det jag vill säga är att det är billigare sadlar som faktiskt håller högre kvalitet än vad man kan tro :)
Så kolla in på www.hastlagret.se
Det är mitt tips, eller en begagnad wintec förstås...
Lycka till
 
Sv: Hercules islandssadel?

Wintec sadlarna är inget jag har fastnat för...men visst vore det bästa om man hade så mycket pengar att man kunde köpa en kvalitetsadel som första sadel, tyvärr är jag inte född med "silversked" så kvalitetsadeln får vänta till efter inridningen ;)

Hector sadlarna vet jag inget om, men det finns breda herculessadlar ialla fall... X-vid är den vi har.

Och som jag tidigare sa: Jag kollar alltid att grejorna passar, annars är det ju ingen mening, vill inte ha tryckskador osv.

Tack till alla som svarat ialla fall! :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
1 775
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 593
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 939
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 724
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp