Hermelinkanin

Lazy Lady

Trådstartare
Är i startgroparna att köpa två kaniner till våra barn, givetvis kommer vi vuxna sköta dem och vi har haft kaniner förut innan vi skaffade barn. Men! Vi har bara haft dvärgvädur och nu har jag fastnat för hermelin, ruskigt söta! Är det nån här inne som har hermelin? Dvärgvädurarna vi haft har varit jättesnälla, lätta att få till att bli rumsrena och trevliga i allmänhet, men jag tycker det kan va kul att testa nåt nytt.
 
Är i startgroparna att köpa två kaniner till våra barn, givetvis kommer vi vuxna sköta dem och vi har haft kaniner förut innan vi skaffade barn. Men! Vi har bara haft dvärgvädur och nu har jag fastnat för hermelin, ruskigt söta! Är det nån här inne som har hermelin? Dvärgvädurarna vi haft har varit jättesnälla, lätta att få till att bli rumsrena och trevliga i allmänhet, men jag tycker det kan va kul att testa nåt nytt.

Jag var kaninuppfödare för lääänge sen, födde upp bl.a dvärgvädur och hermelin. Skulle säga att dvärgvädur generellt sätt är ett mycket säkrare kort om man vill ha en mysig sällskapskanin/familjekanin. Givetvis finns det hermeliner som blir jättetama och gosiga, och dvärgvädurar som inte alls är värst keliga, men rent generellt pratat.

Våra dvärgvädurar var alla superkeliga och de flesta kom på inkallning, medan hermelinerna var mer skvättiga och sprättiga och hade mer integritet.
 
Jag har haft hermelinkanin och det är inget jag rekommenderar till en barnfamilj. Stor integritet, vill sällan/aldrig kela. Söta så in i helvete men absolut inte sociala med människor. Hade sett mig om efter en annan ras.
 
Jag har haft hermelinkanin och det är inget jag rekommenderar till en barnfamilj. Stor integritet, vill sällan/aldrig kela. Söta så in i helvete men absolut inte sociala med människor. Hade sett mig om efter en annan ras.
Då kör vi nog dvärgvädur ändå😂 Dom vet jag ju sedan innan att dom är supermysiga (har haft 5st och alla va som gossedjur)

Hermelinen är ju så vansinnigt söt bara😍
 
Haha har exakt samma erfarenhet av hermelin vs dvärgvädur.

Själv har jag just bokat en minilop, ska bli kul att se hur de är :)
 
Och själv har jag helt motsatt upplevelse från alla andra. Väljer hermelin framför dvärgvädur alla dagar i veckan. :laugh: Har bara haft mycket trevliga hermeliner, keliga och coolt psyke, skulle jag skaffa en till kanin skulle jag ha en sådan. Eller belgisk hare, haren jag har nu är fantastisk. Skulle kanske inte rekommendera dem som första kanin, där är ju vädurarna svårslagna. Växte själv upp med ett 30-tal franska vädurar på gården, mysiga bumlingar :)

Med tanke på att ni har vana av kanin sen innan så behöver det inte vara en dålig idé med hermelin, men det beror ju lite på hur barnen är. Om föräldradjuren har trevligt psyke så är man ju på god väg, och så förstås hantera kaninen väl redan som liten så får man oftast en trygg och social vän. Tycker ni ska försöka åka och hälsa på ett gäng hermeliner! :up:
 
Mitt tips är att kolla på omplaceringsorganisationer, då ökar ni sannolikheten att ni får de barnvänliga, gosiga kaniner ni vill ha. Jag har haft en del kaniner och även om jag delar uppfattningen om att dvärgvädurar generellt sett är lugnare så har jag också träffat på dvärgvädurar som inte är barnvänliga eller gosiga.
 
Mitt tips är att kolla på omplaceringsorganisationer, då ökar ni sannolikheten att ni får de barnvänliga, gosiga kaniner ni vill ha. Jag har haft en del kaniner och även om jag delar uppfattningen om att dvärgvädurar generellt sett är lugnare så har jag också träffat på dvärgvädurar som inte är barnvänliga eller gosiga.
Jag vill inte ha någon omplacering, väljer helst inte det inom nån djurart öht då jag har haft dålig erfarenhet av det förut. Så det går bort tyvärr.
 
Åhh vad kul!
Min har några veckor kvar innan han kan flytta.
Ja! Superkul!
Maken är dock inte lika fascinerad eftersom han tycker kaniner är ungefär lika kul och nödvändiga som ett nageltrång. Men nu är det inte han som har huvudansvar utan det är jag😄
Nu har jag i alla fall inskaffat hutlöst dyrt hö (har alltid gett mina kaniner torrt hösilage som vi ändå har på gården men vill inte chocka magen på små kaninungar)
Pellets, inomhusbur i två våningar, spån och allt vad som kan tänkas behövas.

Nu kan det snart bli måndag👍🏼❤️
 
Ja! Superkul!
Maken är dock inte lika fascinerad eftersom han tycker kaniner är ungefär lika kul och nödvändiga som ett nageltrång. Men nu är det inte han som har huvudansvar utan det är jag😄
Nu har jag i alla fall inskaffat hutlöst dyrt hö (har alltid gett mina kaniner torrt hösilage som vi ändå har på gården men vill inte chocka magen på små kaninungar)
Pellets, inomhusbur i två våningar, spån och allt vad som kan tänkas behövas.

Nu kan det snart bli måndag👍🏼❤️
Utebur byggd också, tog typ dubbelt så lång tid mot vad jag trodde. Vilket jäkla pyssel och sågande och skruvande.. Förstår att dom är dyra att köpa färdiga😂😂 Den blev inte snygg och inte rak nånstans men det är en bur.
 

Bifogade filer

  • 7EFCCC56-C095-411F-8E7B-31979C761D15.jpeg
    7EFCCC56-C095-411F-8E7B-31979C761D15.jpeg
    508,8 KB · Visningar: 119
Måste bara skryta lite om mitt fantastiska köp av kaninungar!
Urmysiga på alla vis, accepterar barnen helt och hållet trots att dom blir liiite ivriga ibland (dom får såklart bara hantera dem med oss i rummet) Men dom ligger på rygg i knät på dem och bara myser när dom blir kliade, inget sprättiga och noll tendens att bitas.
Är alla minilop såna så borde fler ha dem i sina liv:love:
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 290
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 547
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 718
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp