Herregud vad har jag gett mig in på?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har alltid gillat maskerader så jag fick den lysande idén att anordna halloweenfest för kvarterets barn(här leker alla barnen ofta tillsammans)och ett par av bonusens klasskompisar.

Nu har jag börjat inhandla/tillverka dekorationer och samtidigt börjat fundera på vad jag gett mig in på, jag som aldrig hållit i barnkalas.

Hur lyckas man underhålla, se efter och utfodra 10-12 barn? Hur länge är lagom länge? Iom temat skulle det ju vara kul om det hann mörkna lite iaf... För att få rätt känsla.
Jag har hjälp av min kompis som kommer med sina två barn samt min pappa som har lovat att sköta det praktiska men jag sköter all planering och förberedelse själv och blir ju såklart huvudansvarig.

Ganska blandade åldrar på barnen, min på 2,5 år är nog den yngsta och den äldsta är runt 8 år. Så det får ju inte bli alltför läskigt.
Dekoren består av spindelnät, stjärnor, spindlar, rykande häxkittel samt glada spöken och glada pumpor. Alltså inget blod, död, våld eller vapen. Inga arga ansikten eller skräckinjagande monster heller. Det ska spännande inte skrämmande är tanken.

Hur mycket lekar brukar vara rimligt? Jag har fått intrycket att lekar med "vinnare och förlorare" är illa omtyckt av föräldrar idag. Men hur lägger man upp lekar då? Om ingen får "vinna"?

Hade tänkt ha med "sätta svansen på grisen" fast omgjord till "mata spindeln". Det funkar bra för de mindre barnen med.
Som avslutning tänkte jag ta med barnen ut och leta skatter(=gottepåsar)på gården där barnen med hjälp av ficklampor får leta efter "spöken"(varje spöke ska vara utrustat med reflex och vaktar en skatt).
Förutom lekar är jag rätt säker på att alla inbjudna barn skulle uppskatta en stunds dans till sina favoritlåtar i discolampans sken.

Och inbjudan... kan man skriva att föräldrar är välkomna också? Kanske ställa inbjudan till hela familjen och inte bara till barnet?
Borde man då kanske ha något aningens mer vuxet tilltugg än varmkorv?
Jag vill ju gärna lära känna de andra föräldrarna i kvarteret bättre då bonusen spenderar en hel del tid hemma hos kompisarna.
 
Det kommer att gå jättebra!
Vi har kört 2 timmar när vi haft barnkalas för sonen när han fyllde 3 och 4. Blir nog lagom för ett kvällskalas också, de mindre behöver väl sova iaf.

Här har de underhållit sig själva mellan korv och tårta, fullt ös medvetslös kan jag säga.

Skattjakten låter jättebra! Sen får du se om de har tid och leka något annat organiserat.

Föräldrar stannar bara om de måste för sitt barns skull är min erfarenhet. De äter gärna samma som barnen :)
 
Min erfarenhet efter ett antal barnkalas är att barnen ofta leker väldigt bra själva och för mkt planer mest blir jobbigt speciellt om barnen är vana vid att leka med varandra. Fast vi har alltid planerat lite enkla lekar i reserv. När det har varit lekar med vinnare/förlorare har vi delat upp barnen i lag och ev. priser har alla fatt.
 
Det kommer att gå jättebra!
Vi har kört 2 timmar när vi haft barnkalas för sonen när han fyllde 3 och 4. Blir nog lagom för ett kvällskalas också, de mindre behöver väl sova iaf.

Här har de underhållit sig själva mellan korv och tårta, fullt ös medvetslös kan jag säga.

Skattjakten låter jättebra! Sen får du se om de har tid och leka något annat organiserat.

Föräldrar stannar bara om de måste för sitt barns skull är min erfarenhet. De äter gärna samma som barnen :)


Min erfarenhet efter ett antal barnkalas är att barnen ofta leker väldigt bra själva och för mkt planer mest blir jobbigt speciellt om barnen är vana vid att leka med varandra. Fast vi har alltid planerat lite enkla lekar i reserv. När det har varit lekar med vinnare/förlorare har vi delat upp barnen i lag och ev. priser har alla fatt.

Tack för svar!

Skönt att höra att jag inte är helt fel ute med tanken att inte ha späckat program med massa lekar. Jag tror som sagt att musik+discolampa kommer vara uppskattat bara det. Och det är ju maskerad så barnen lär ha kul med sina roller också.

Är inne på att ha festen kl 16 - 18 och de som vill får stanna nån timme till och leka. Vet att iaf grannbarnen och min kompis barn brukar vara uppe rätt sent vid festliga tillfällen. Klasskompisarna vet jag ju inte däremot.
 
Min erfarenhet är att om man inte styr barnen så kommer de göra två saker: springa runt och skrika. Lagom med uppstyrning är bra att ha i bakfickan att ta till när det blir för högljutt och vilt. Det är alltid någon som inte gillar när det blir för högljutt och någon som tycker att det är helfestligt när man jagar varandra i full fart skrikandes.

Om du har en färgskrivare hemma så kan du ta foto på dem när de gör sin läskigaste min och skriva ut så får de något att ta med sig hem också. Det brukar barn tycka om.

Annars låter det som en jättebra idé!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp