Bukefalos 28 år!

Herregud..

Sv: Herregud..

Kan inte uttala mig om hurvida den funkar eller inte men det känns lite löjligt att den skulle skada hästen och vara olaglig ur djurskyddssynpunkt.
Låt folk använda dem om de känner att det fungerar..
 
Sv: Herregud..

Jag tror inte heller att den skadar hästen på något vis..

Vad jag reagerade på var mer att om man har en häst som inte gillar att åka transport, så tror inte jag på att "tvinga" den att stå still genom att ha en halv sopkvast i rumpan..

Men som du säger, tycker folk att det funkar bra för dom så får dom såklart använda den.
 
Sv: Herregud..

Absolut, det gör det förmodligen..

Men varför använda sig av "snabba metoder"? Det funderar jag ofta över..
För mig känns det här som en utav dom snabbare metoderna iallafall..
 
Sv: Herregud..

Men klart att det måste medföra obehag för hästen, en massa stick där bak! Absolut tummen ner för mig, att införa saker som är obehagliga för hästen verkar ju inte klokt. :mad:
 
Sv: Herregud..

Haha precis min åsikt;)

Det värsta var ju ändå att den är dyyr, den går tydligen på ca 1000-lappen. (vet inte säkert, bara vad jag har hört)
Om jag nu VERKLIGEN ville ha en sån, så kan jag ju likagärna knyta fast en sopkvast haha!
 
Sv: Herregud..

Jisses...upphör aldrig förvånas:cool:. Varför inte arbeta med hästen så den finner transporteringen mer trevlig? Har gjort det med flera hästar som varit "bångliga" i transport så jag vet att det går...utan stickande borstar.
 
Sv: Herregud..

detta är en typisk grej som kan -och kommer- att missbrukas. de flesta som kommer använda sig sv denna "revolutionerande" "uppfinning" kommer nog billigare undan genom att se över sitt eget körsätt....
 
Sv: Herregud..

Som sagt så vet jag inte med 100 % att den kostar så mycket, det är vad jag har hört men det skulle faktist inte förvåna mig om det var så..
 
Sv: Herregud..

Ja inte blir man speciellt förvånad. Människan är ju ett utav de lataste som finns. Det ska alltid hittas på snabba lösningar så den lilla människan inte behöver angagera sig nämvärt i grundorsaken. Sen när blev människan så förbenat bekväm och lat ???

Läser man inte ständigt allt möjligt till *snabba* lösningar.

min häst krubbiter = sätt på rem ( men förök INTE gå på djupet och hitta grundorsaken, för det kan ju vara jobbigt att göra)

Min häst gnager på trä = smeta på ditten och datten med jox ( obs, förök inte hitta grundorsaken här med.

Min häst blir fet på sommarbete = sätt på munkorg ( motionera INTE hästen mer...munkorg är lösningen på allt..och sen så slipper du ju angagera dig)



jamen ge er människor.
 
Sv: Herregud..

Jag tycker nog att en munkorg är värre än en sopkvast faktiskt... Hästar är ju skapta för att äta många av dygnets timmar, att sätta munkorg på dem är ju att hindra dem från att utföra ett livsviktigt och naturligt beteende.
Och jag håller med, leta alltid efter grundorsaken! Fattar inte heller varför man ska försöka använda olika snabbmetoder. Visst, det finns gånger då man måste tvinga in en häst i transporten (för att t.ex åka akut till veterinär), men det scenariot kanske man kunde ha tänkt på tidigare och övat hästen för transportering.
 
Sv: Herregud..

Ja jösses vad folk kan hitta på! Jag tror inte att det skadar hästen dock! Mitt ena islandssto hade ÄLSKAT den borsten tänk att kunna stå i transporten på väg mot något spännande och samtidigt skrubba rumpan som är så skönt:rofl::rofl:
 
Sv: Herregud..

Ja att människan söker genvägar är väl ingen nyhet precis, ej heller att hjälpmedel missbrukas av icke nödvändiga orsaker. Men att skriva att en munkorg eller betes begränsare är djurplågeri eller liknande är väl ändå att ta i?
En betesbegränsare är ju faktiskt från grunden framtagen till fång hästar/ponnier. Att låta sin fång häst få gå med flocken men ändå minimera risken för att den äter fritt tycker jag är bättre än att släppa den i en sandhage ensam är värre för hästen.Man måste ha förståelse för saken som den ska användas till och inte förbanna den för alla som missbrukar den.Dvs betesbgränsaren. Ang kvasten som sätts i transport för att avhjälpa att hästen gungar/rör sig för mycket i en transport är löjligt. Endast träning som gäller. Oavsett travhäst eller ej.(Tillverkaren är travtränare)
 
Sv: Herregud..

Kuvning funkar också "bra" på vissa hästar. Våld funkar bra mot vissa människor. Det betyder inte att det är en bra metod.

Gud va människor är egoistiska. Vi ser bara våra egna problem och struntar fullkomligt i att ett beteende kanske har en orsak, att hästen kanske själv har ett problem som skapar beteendet.

Trött blir jag.
 
Sv: Herregud..

Jag skrev inte någonstans att det var djurplågeri, så läs mitt inlägg en gång till.
Sen glömde jag däremot att skriva att jag inte är särskilt insatt i hur munkorg fungerar, kan hästen äta något alls? Det skulle stått efter första meningen men råkade missa att skriva det :P För om den ändå kan äta lite är det ju en annan sak, men munkorg för mig låter som att hästen inte kan äta alls.
 
Sv: Herregud..

Jag skrev inte någonstans att det var djurplågeri, så läs mitt inlägg en gång till.
Sen glömde jag däremot att skriva att jag inte är särskilt insatt i hur munkorg fungerar, kan hästen äta något alls? Det skulle stått efter första meningen men råkade missa att skriva det :P För om den ändå kan äta lite är det ju en annan sak, men munkorg för mig låter som att hästen inte kan äta alls.
Hästen kan beta tillsammans med sin flock. Den begränsar bara intaget något så att det inte blir för mycket av det goda. En ypperlig tingest för hästar som inte kan hejda sitt intag istället för att placera hästen i en enskild hage utan bete.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 489
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 401
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp