Heslegårds Rubin passar till?

H

Helan

Funderar på vilken typ av sto som han passar till. Någon som vet om hur hans temperamentär, alternativt avkommornas?
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Ingen som har bilder och filmer att dela med sig av? Jag får inte grepp om hur hingsten ser ut "på riktigt", bilden på blup.se ser inte ut att vara hela sanningen. Jag har hittat en film på youtube och där ser han helt annorlunda ut.
/U
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Från Dansk Varmbloda sida

FØLBEDØMMELSE: Passende store, ensartede føl af god type og ædelhedsgrad. Kønt hoved. Velansat middellang hals. Overvejende god skulder og manke. God overlinie. Muskuløst, velformet kryds. Tørre og velstillede lemmer. Bevægelsen god til særdeles god.
29 føl er besigtiget over 2 årgange på varierende hoppemateriale. Hingsten præger sit afkom positivt og kan anvendes til et bredt udsnit af hopper.
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Tack, det låter ju mycket intressant. Han har mycket fullblod i stammen och det är intressant, och jag tycker att det är roligt att det finns så pass mycket arabblod nära i stammen.
Jag blev lite konfunderad över att bilden på blup.se inte särskilt väl överens med det exteriöra utlåtandet, och inte ser något av det ut att stämma överrens med filmen jag såg på youtube heller.. Eller är det jag som ser galet?

Maskulin, välproportionerlig något lågställd hingst. Bred hals, omarkerad manke, djup något brant bog. Något sänkt rygg, kort och runt kors. Välbenad. Skritten är energisk och ganska taktmässig, men något i framvikt. Traven är taktmässig, rörlig, bogfri och med god bakbensaktivitet.

Jag bedömmer honom inte alls som lågställd utifrån bilden, men han kanske är lite överbyggd bak, halsen kanske lite kort.
Egentligen är det bara det korta korset som jag känner mig tveksam till (exteriört) eftersom stoet också har det.
Andra funderingar är kanske hur blandad storlek det är på avkommor med tanke på arabblodet som ligger så nära som ni märker så är jag inte helt lätt att tillfredsställa)..
Och hur synd är det att lägga en skimmel på gult sto?

Nu ska jag laga mat, återkommer.
/U
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Jag har träffat honom (Rubin) personligen och på nära håll är det en mycket tilltalande individ, som man fortfarande har som favorit hingst. Skulle själv använda honom första året han var i Sverige men naturligvis samman föll mitt stos brunst med hans SM-start.
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Man ska tänka på att han var 13 år när han visades i Sverige.
Hans kritik i Danmark som 4 åring

KÅRING: Passende stor hingst af god type. Kønt hoved. Middellang hals. Stejl skulder. Velmarkeret manke. God overlinie.
Middellangt muskuløst kryds. Lemmerne er passende føre, men rette for. Bevægelsen er god i skridt, og særdeles god og elastisk i trav og galop, men snæver bag.
Type: 8, Skuld/mank: 7, ol./bagp.: 8, forl.: 6, bagl.: 7, bev.korrekthed 7, bev. sving/bæring: 8, helhed: 8

heslegaards%20rubin%20dvh645.jpg
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Tack för era svar. Trevligt med en trevlig personlighet! Går inte att underskatta.
Han ser trevligare ut på denna bilden. Korset är fortfarande kort men han verkar ju röra sig kanon av naturen :). 6:an för bakbenen känns lite tveksam. Jag kan inte se på bilden att de är så illa, han verkar ju hålla, men någon som vill beskriva mer hur det kunde bli en 6:a (jag vet att danskarna ska vara lite strängare)Han är inte överbyggd på denna bilden men det kan vi tacka lådan för. Roligt att han har så fina meriter!
/U
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Ja minsann, jag läste snabbt, tack för rättning, vad är felet på frambenen?
/U
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Har bara sett honom under ryttare, men han ser så j-la trevlig ut att rida! En häst som bara vill vill och vill! Och så är han väldigt vacker:).

Hmm, onödigt inlägg kanske, men ändå;).
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Tydligen ska han lämna väldigt ädla tilltalande avkommor med vackra huvuden (araben?) och mkt goda gångarter.
Hingsthållaren tyckte absolut att jag skulle lägga honom på mitt grova Kaliber-sto, själv är jag tveksam, men jag har heller inte sett några avkommor utan bara honom...
Däremot känner jag mig sugen på att lägga honom på min Jawa, som är av mkt god typ, men behöver lugnas ner lite i sitt temperament och behöver bättra på galoppen. Ett stort + är ju hans lätthet för samling också.
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Trist att du missade pga deras dåliga tajming, gör du tt nytt försök i år?
/U
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Absolut ingen onödig info, det är sådan info som man måste få från någon som sett honom :)
/U
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Låter onekligen som en trevlig hingst. Ska han visas på någon hingstvisning?
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Vet ej, pratade med henne i somras. Men jag kan försöka luska lite...
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Citat från 2009 på Falsterbos hemsida
"Heslegård´s Rubin tog hem Falsterbo och Folksams Stora Hingstpris i dressyr. Den 15-åriga oldenburgaren är uppfödd i Tyskland och kom till Sverige för tre år sedan via Danmark. Han har värdebokstav AB och har 18 avkommor med placering i svår dressyr.

Heslegård’s Rubin ägs av AJ Produkter i Hyltebruk mellan Halmstad och Jönköping. Han har stått för betäckning på Starby dressyrstall i Ängelholm och kommer från 2010 att finnas tillgänglig för alla stoägare.
– Rubin är väldigt trevlig att handskas med, han har lätt framför allt med de svåra rörelserna. Det bästa är att han ger högställda elastiska avkommor, säger Gustaf Johansson, son till AJ Produkters VD Anders Johansson."

De avkommor jag såg i Falsterbo efter honom såg väldigt ridbara ut!

Sedan såg jag att han hade betäckt 19 ston 2008. Jag vet ej hur många föl det blev 2009, men 11 av dessa föl visades på fölmönstring i Hyltebruk där de alla blev klass I.
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Jag såg fölmönstringen i Hyltebruk och många av HR-fölen.
De hade alla små, vackra huvuden.
I mitt tycke lite för korta halsar.
Rörde sig väl.
Har för mig att flera fick kritik på något i bakbenen - hasarna?
Dock som du skrev Klass 1 hela bunten.
Stona var dock överlag mycket fina avelsston från Starby.
Birgitta Larsson som dömde var generellt väldigt förtjust i dessa föl.
 
Sv: Heslegårds Rubin passar till?

Trist att du missade pga deras dåliga tajming, gör du tt nytt försök i år?
/U
Ja fast inte till det stoet som var aktuellt då. Men avkomman som blev tillverkad istället ligger bra till för att betäckas med honom i år och minst ett sto till ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag är väldigt förtjust i Conthinder avkommor. Han verkar vara valack nu enligt Horsetelex. Är det någon som har avkommor efter honom...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Avel Jag söker avkommor till mitt sto som stått som avelssto i Danmark. Jag har sökt på alla sätt jag kommer på efter dem men hittar inget...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: KattenJ
·
Avel Hej Mitt ridponny / swb sto (kannan farfar) är typ 125-126 nu, vart de sen 5-6 mån. Verkar inte växa mer just nu. Är det helt kört att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: ameo
·
Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp