Hestene får ikke vann ute fordi det er så tungvindt...

S

sleepy

...siden vannslangen har frosset! :mad:

Oppdaget her en dag at det ikke var noe vann i badekarene til hestene... De stod og skrapte med hovene oppi de, og var tydelig tørste!

Jeg sa fra til hun som eier og har ansvaret for stallen at "nå er de veldig tørste der ute" og jeg gikk selvfølgelig ut med en bøtte vann som nødhjelp til min egen hest. Han var tilfeldigvis ikke tørst, så jeg ga til de andre, som drakk det opp.

Stalleieren gjorde fortsatt ingenting, så jeg hintet èn gang til, og gikk ut med enda en bøtte... Like etterpå kom stalleieren ut med to bøtter, og sa at det var så vanskelig nå som vannslangen var frosset! (hun virket litt sur òg)

Dagen etter kom jeg i stallen på kvelden, og badekarene var like tomme, og hesten min kjempetørst...

Hver hesteeier betaler 3000,- kr i mnd for å ha hestene på stallen, og det inkluderer alle foringer pluss at hestene blir sluppet ut om morgenen og tatt inn om kvelden. Og selvfølgelig skal det inkludere vann i luftegårdene også, hvertfall når hestene står ute i 10 timer? Det er LITT lenge uten vann, det!!!! :mad: :mad: :mad:

Det er relativt sjelden jeg har mulighet til å komme i stallen tidlig på dagen og fylle på vann selv (dessuten har jeg ikke rygg til å gjøre det heller :() og jeg mener at har man som stalleier ansvaret for foring og vanning av hestene, så har man det, uansett hvor frossen vannslangen er! Da får man heller gå flere turer frem og tilbake med vannbøtter i trillebår, selv om det tar lenger tid :mad:

Ikke gøy å komme opp i stallen om kvelden til en supertørst hest! Måtte bare skrive av meg litt frustrasjon her... ;) Må jo også nevne at jeg trives godt i stallen, og at stalleieren egentlig er kjempekoselig... Men det var nå litt merkelig dette med vannet, da...
 
Håller med dig fullständigt.. hästarna måste få vatten även på vintern om dom bara får torrt hö och kraftfoder på morgonen (som mina får).. likaså även till lunch!!! Kanske att de som får hösilage/ensilage ute kan klara sig på att äta snö därefter, det har jag ingen erfarenhet av.. jag ger vatten ute både morgon och vid lunch och alla slåss om att få dricka ur hinkarna.. dom ÄR törstiga!!!!
Drömmen är ju en varmvattenkopp i varje hage, men.. tills dess så bär vi hinkar till alla *trots onda ryggar & axlar!

Mvh :)/Bia
 
Jag vatten ute måste de få.
När mina hästar ätit klart inne, vill de bara ut!!!
Det första de gör när de kommit ut är att dricka.
De tycker om att dricka ute helt enkelt, detta måste man som hästägare tillgodo se.
 
Vad är det med stallägare och vatten egentligen? Har en egen tråd på foder om att hästarna inte behöver ha vatten i boxen enligt stallägaren, och nu är hon sur för att jag ser till att min häst har det... Vatten är ju det minsta man kan kräva!!
 
Vi har också haft samma problem i vårt stall. Vår stallägare sa att "hästar är vanedjur så de vänjer sig vid att inte dricka så mycket". Hur dum får man vara egentligen? Detta året har vi (jag) tagit upp det i god tid och nu har vi en vattenkopp som ska isoleras ordentligt så jag hoppas verkligen att det kommer att fungera.
 
Självklart skall hästarna ha tillgång på vatten. Ni skulle bara se så mycket våra hästar dricker numera, när de har tillgång till lite ljummet vatten på vintern, tack vare våra eluppvärmda vattenkoppar.

Men att lösa problemet med frusen slang är väl plättlätt. Använd en vanlig trädgårdsslang av lite bättre kvalité som inte blir så stel i kyla. Sen är det bara att tömma den och rulla ihop och förvara inne i stallet till nästa påfyllning.

Så gjorde vi innan uppvärmda vattenkopparnas tid. Då hade vi ändå såpass långt till hagen att vi fick koppla ihop 3 vanliga trädgårdsslangar för att längden skulle räcka.
 
Hvor kjøper man oppvarmede vannkar? Dette høres jo genialt ut! :idea: Hva koster de? Og bruker de mye strøm? Ikke noe mer enn strømgjerdet, kan jeg tenke meg! Interessant...
 
Min stallägare har löst det med en doppvärmare och ett isolerat badkar, det återstår dock att se om det fungerar. Förra året var det lite småjobbigt men hästarna hade för det mesta vatten även om det ibland frös. I mitt tidigare stall ville stallägaren inte fylla på för mycket i taget (och vi fick skäl om vi gjorde det), tyvärr hände det ganska ofta att de blev utan vatten då men aldrig under länger perioder. Dessutom kom de in i stallet med sin egen vattenspann både under natten och någon timme mitt på dagen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: EZMK
·
Ridning Usj, det kjennes virkelig ikke bra ut ridemessig om dagen. Bremsen er på, enda stall eier sier hun har ekstremt mye energi ved utslipp...
2
Svar
39
· Visningar
1 815
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp