Bukefalos 28 år!

Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

mimosan

Trådstartare
Jag har gått vilse i bettdjungeln och är helt förvirrad! Jag inser att jag kommer att få en massa råd och tips och att alla inte kommer att vara överens. Snälla! Håll en vänlig ton - jag vet att detta väcker många känslor.

Jag har en gammal kallblodstravare som är väldigt het. Ibland för het för mig.
Jag tränar enklare dressyr, rider ut, tränar trick och NH. Med mig på marken är han helt cool och väldigt lydig, han går ofta utan grimma lös i ridhuset när vi tränar och det är aldrig några problem. Han är mycket lyhörd och gillar att lära sig nya saker - detta säger jag så att vi kan utesluta lydnadsproblem. Med mig på ryggen när vi rider ensamma typ uteritt är han rätt lugn, men, när jag tränar, kräver mer, och när vi rider tillsammans med andra blir han toktaggad! Han är ju gammal travare och är van att tävla - såklart är det lite svårt att träna bort eller betsla bort, men, bortsett från allt detta vill jag ha bettips!

Jag har hittills provat: Bettlöst (kryss under hakan), tredelat med fasta ringar, 3delat och 2delat med lösa ringar, gummipelham med delta.

Tredelade och 2 delade bett: Svårstoppad, det slutar med att jag har kramp i armarna för att jag måste hålla så hårt.

Bettlöst (kryss): Irriterad för att skägget fastnade i kryssen, totalt ostyrbar.

Pelham: Lite lätt panik, steppar och vill springa ifrån bettet. Avvaktande men ändå spattig.

HJÄLP! Någon annan som varit i en liknande situation?

Bettlösa eller bettips mottages med glädje!
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Jag har väldigt bra erfarenheter utav kimblewick på het häst. Provade all sjöns bett på honom men detta var det bästa när han va så taggad. Och han höll sig ändå mjuk o fin i munnen vilket han ej gjorde på de andra.
Där kan du välja att ha tyglarna högt/lågt eller rakt över bettringen.
I skåran längst ner blir det lite hävstång och skåran högst upp eller mitt över är mildare.
Bettet är rakt med tungfrihet.
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Jag skulle nog försöka luska ut varför hästen är så het.
Tex magnesiumbrist kan orsaka sådant, hur står den uppstallad tex osv.
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Jag använder kimblewick på min vid uteritt och distansträning, då han på distansträning/tävling blir så som du beskriver din på två/tredelade tränsbett. Jag behöver något som funkar medan vi tränar på det, för att undvika att det blir farligt för mig, hästen och andra helt enkelt. (I övrigt rids han på tränsbett, och det väldigt långsiktiga målet är att kunna rida en distansritt på tränsbett.) Bettlöst funkar inte alls på honom när han bara sticker iväg som ett annat ånglok (hackamore), även om det funkar bra när han inte gör så. Red en period på pelham med dubbla tyglar, men efter ett par månader började han skygga när jag tog det minsta i stången så det hamnade på hyllan. Kimblewicket älskar han. Jag har provat mig fram och har oftast tygeln fäst i den nedre skåran i bettringen. (Jag har inte hunnit prova att tävla på det ännu, dock.)

Hur är han om du rider dressyr på uteritten? T.ex. skänkelvikning i sicksack över en grusväg? Är han likadan då, som när du tränar dressyr på ridbana/i ridhus?
 
Senast ändrad:
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Han är inte lika taggad när vi tränar lite ute, som du säger skänkelvikning, halter, serpentiner... Speciellt inte när vi är ensamma. Han blir taggad när andra hästar är med om det går fortare än skritt och när vi tränar i ridhuset, mer om det är andra hästar där. Han äter ett bra ensilage, och får utöver det ett bra mineraltillskott och - håll i er nu - detta kan ju vara en bov i dramat - havre. Han får inte mycket havre, mest för att ha något att blanda ut mineralerna med... Men är faktiskt lite fundersam på detta också.. Ska kanske prova ett Kimblewick då...?
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Funderar på kornkross... Idag longerade jag och han var lika attans pigg och het som med mig på ryggen! Har aldrig varit så förr....
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Fanns en tråd uppe för ett tag sedan där man diskuterade om vissa hästar inte tål havre. Vissa berättade att de haft hästar som blev helt knasiga av bara en näve, kanske kan vara något att läsa igenom?
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Det ska jag, men, han har ätit havre över ett år, okej, pigg har han alltid varit, men inte så här! Tar i alla fall bort den nu.
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Jag skulle verkligen rekomendera att ta bort havren!

Och kanske se över hagtider/stimulans i hagen? Går han i stor hage som möjliggör att "busa" av sig ute? Eller är den en av de tråkiga ensamma fyrkanterna..?

Bort med havren, öka hagtider (om det går!) och test med milda bett igen =)
(Kan tillägga att min fd travare gick toppenbra på 3delat fullcheek), värt att testa?)
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Är grovfodret vettigt klarar han sig säkert på bara grovfoder, det gör de flesta hästar.

Har du prövat graman?
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Jag har trivts rätt bra med att rida på ett jaktkandar med dubbla tyglar, så kan jag i lugn och ro rida på den vanliga tygeln utan hävstång men händer något Ian jag lätt byta tygel.

Inget jag skulle använda mer än under en övergångsperiod, men Effektivt var det.
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Har varit utanför internet ett tag nu.

Jag har inte provat graman, vill egentligen ha så lite som möjligt, men, kan tänka mig att prova en del grejer.

Havren är borta sedan drygt en vecka.

Nu svamlar jag bort från ämnet om bett, men gör det ändå. Har börjat fundera på att ställa honom på lösdrift istället. Han går i en relativt liten hage på en stenig bergsknalle. Han har ingen möjlighet att busa av sig där. Han går ut 8 och in 15 nu när det är vinter, annars är det + 1 timme åt båda hållen på sommaren.

Kan det kanske vara den ömma tån? Eller en del av den i alla fall. Understimulans, för liten möjlighet att springa av sig ute, en ägare som inte har tid mer än högst 4 gånger i veckan... + den där havren... ?
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Ingen av mina fd hästar hade "nöjt" sig med så lit utevistelse så vidare jag inte ridit 2 pass om dagen :) På vintern blev de flesta smått sprattiga pga de inte gick ute lika länge vissa dagar (snö storm t ex) plus att de oftast blir piggare när det är kallare ute.

Så en hästkompis, större hage (vi hade alltid minst 1 ha till två hästar) ingen havre och kanske lösdrift tror jag mycket av problemet kan försvinna :)
 
Sv: Het gammal kallblodstravaretravare - vilket bett? (LÅNGT)

Min ena kallblodstravare var precis som din. Jag provade typ alla bett på marknaden men inget funkade, han var som ett ånglok, ostoppbar. Efter ett tandläkarbesök där det visade sig att han hade tandproblem testade jag ett sidepull, och han blev som en ny häst. Supertrevlig. Kan varmt rekommenderas.


Förövrigt kan jag också nämna att havre absolut inte gick att ge till denna häst.

Dessutom kan jag rekommendera lösdrift i en stor varierad hage med kompisar. Kallblod har enormt mycket energi och behöver få utlopp för den.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 599
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag har kommit till en återvändsgränd känns det som, och har slut på idéer. Vänder mig därför hit och hoppas att ni kan hjälpa mig. Jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 524
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 185
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 061
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp