Het häst snubblar i skogen?

Linnpan

Trådstartare
Hej på er!
I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går fram överallt :heart
Efter fem månader tillsammans börjar vi lära känna varandra ganska bra och jag känner mig väldigt trygg på min häst ( och tror nog att han är trygg med mig också)

Nu till det lilla problemet eller vad man ska kalla det. Jag bor i skärgården och det är ganska tuff terräng i skogen, den lilla som finns. Det är stenigt, mycket klättra upp och ner och mycket små låga träd man måste snirkla sig runt och det är jätte bra träning för hästen jag vet. Trav och galopp blir det på grusvägarna mellan skogs partierna. Nu är vägarna super härliga och inbjuder verkligen till galopp och jag vågar släppa på lite mer till min hästs stora glädje!

MEN han blir såååå het efter galoppen, taktar och studsar som en liten gummiboll vilket inte gör något i sig men är lite läskigt när vi ska in i skogen. Är rädd att han ska göra sig illa. Det ända som jag kommit på som hjälper är att göra halt precis när vi kommer in i skogen och vänta på att han ska slappna av sen släppa lång tygel och gå.

Nu undrar jag om ni har erfarenheter av liknade hästar och om ni har några smarta tips jag inte tänkt på. När man rider ut med sällskap känner jag mig lite jobbig som måste göra halt innan varje skogsparti i några minuter. Detta händer bara efter att han har fått springa på, han blir liksom exalterad. När vägarna var frusna och jag bara skrittade kom han aldrig upp i varv eller hur man ska förklara det.

Och han är likadan vid dressyr eller hoppträningar i ridhuset, ju mer han får jobba ju hetare blir han. Men det är inget problem alls utan bara info för ni ska förstå vad det är för typ av häst.
Hoppas på att ni sitter på massa smarta knep som kan hjälpa mig med min lilla racer häst :)
 
Du kommer behöva kortare och kortare stunder innan han varvar ner om du fortsätter och gör rätt.
Jag tycker du tänker smart.
Jag har en likadan. Han var hemsk förut. Nu mer rätt normal. Det går med träning och tid.
De blir aldrig såskorvar. Men man kan fånga deras fokus och guida energin med utbildning.
 
Du kommer behöva kortare och kortare stunder innan han varvar ner om du fortsätter och gör rätt.
Jag tycker du tänker smart.
Jag har en likadan. Han var hemsk förut. Nu mer rätt normal. Det går med träning och tid.
De blir aldrig såskorvar. Men man kan fånga deras fokus och guida energin med utbildning.
Tack för svar! Och för bekräftelsen att jag tänker rätt. Det blir ju liksom att belöningen blir att få gå fram när han slappnar av. Samma som en hund som inte får gå fram när den drar i kopplet, utan lär sig att vänta för att få belöningen = komma framåt. Under själva pausen väntar jag bara passivt och är noga med att släppa på tygeln så fort han står stilla.
 
Blev lite fundersam, snubblar han så att han håller på att gå ner på ett knä eller "studsar" han mer runt? :)
 
Blev lite fundersam, snubblar han så att han håller på att gå ner på ett knä eller "studsar" han mer runt? :)
Han typ biter sig i bringan och piaffar och galloperar på stället, det är då jag väljer att göra halt och vänta. När han snubblat är det för att han går för fort och inte kollar var han sätter fötterna, annars är han väldigt säker på foten och terrängsmart.
Han har aldrig gått omkull eller gått ner på knä, det försöker jag som pilot till varje pris att undvika. :)
 
Jag gör precis som du med min som blir en studsboll efter galoppen. Halt och vänta tills han kan stå avspänt. Tycker det fungerar väldigt bra även om det kan bli många halter på en tur :p
 
Jag gör precis som du med min som blir en studsboll efter galoppen. Halt och vänta tills han kan stå avspänt. Tycker det fungerar väldigt bra även om det kan bli många halter på en tur :p
Kul att höra att fler har samma " lyxproblem" och att du kommit på samma lösning som jag. Hur länge har du haft din häst? Märker du att han behöver mindre tid att slappna av/ pausa efter galoppen eller är det samma? Min är ett godis monster så han får även en godis när han står lungt innan vi går.
 
Kul att höra att fler har samma " lyxproblem" och att du kommit på samma lösning som jag. Hur länge har du haft din häst? Märker du att han behöver mindre tid att slappna av/ pausa efter galoppen eller är det samma? Min är ett godis monster så han får även en godis när han står lungt innan vi går.

Har haft honom i fyra månader. InteInte direkt ur så mycket på honom pga underlag. Han har mest gått i ridhuset och som handhäst när jag ridit roadwork med min andra.
det funkar bra tycker jag. Han får alltid godis vid uppsittning eftersom han kan spänna till lite.
Han är betydligt piggare nu och känsligare för skänkeln än när han kom vilket är positivt men kräver mer av mig som ryttare.
 
Har haft honom i fyra månader. InteInte direkt ur så mycket på honom pga underlag. Han har mest gått i ridhuset och som handhäst när jag ridit roadwork med min andra.
det funkar bra tycker jag. Han får alltid godis vid uppsittning eftersom han kan spänna till lite.
Han är betydligt piggare nu och känsligare för skänkeln än när han kom vilket är positivt men kräver mer av mig som ryttare.
Min förra häst var väldigt godmodig och en riktig läromästare, där lade jag på skänkeln när det behövdes. Nya rally hästen är en riktig utmaning för mig efterssom han är så känslig för skänkel, vikt, mun allt! Men jag älskar utmaningen (och hästen) och känner att jag utvecklats som ryttare som fasen på den tiden jag haft honom.
Jag tror på att belöna m godis om man gör det rätt, min får tex aldrig godis för att lugna sig. Han får godis NÄR han är avslappnad och lugn, annars känns det ju som att man belönar att han är uppstressad.
Vad är road work? *nyfiken.
 
Roadwork är ett poppis ord för travjobb på grusvägarna. Irländare/Engelsmän använder sig av detta ord för att beskriva sin konditionsträning under jan-feb när de rider på vägarna.
 
Tycker det låter som om du gör alldeles rätt! Tror att hästen så småningom kommer att lära sig att han inte får fortsätta förrän han "taggat ner" och att det därmed kommer att gå kortare och kortare tid som ni måste stå still innan han lugnar sig. Båda våra hästar är lite likadana och båda har nått det stadium nu att de lugnar ner sig när tygeln blir lång eftersom lång tygel alltid, alltid betyder skritt.
 
Tycker det låter som om du gör alldeles rätt! Tror att hästen så småningom kommer att lära sig att han inte får fortsätta förrän han "taggat ner" och att det därmed kommer att gå kortare och kortare tid som ni måste stå still innan han lugnar sig. Båda våra hästar är lite likadana och båda har nått det stadium nu att de lugnar ner sig när tygeln blir lång eftersom lång tygel alltid, alltid betyder skritt.
Min lugnar också ner sig när tygeln blir lång. Det är jätte bra när man rider ut och bara myser i skogen.
Däremot har jag märkt att han på sista tiden börjat takta och blir förväntansfull när jag tar tygeln, så jag övar jätte mycket på att skritta avslappnat och lungt i form eller bara med kortat tygel helt enkelt. Det är ju inte meningen att så fort jag kortar tygeln blir det förväntningar på att kanske få ta en galopp:) jag försöker också vara noga med att inte fatta trav eller galopp om skritten inte är avslappnad. Då fungerar ju tempoökningen som en belöning för avspändheten tänker jag.
 
Min lugnar också ner sig när tygeln blir lång. Det är jätte bra när man rider ut och bara myser i skogen.
Däremot har jag märkt att han på sista tiden börjat takta och blir förväntansfull när jag tar tygeln, så jag övar jätte mycket på att skritta avslappnat och lungt i form eller bara med kortat tygel helt enkelt. Det är ju inte meningen att så fort jag kortar tygeln blir det förväntningar på att kanske få ta en galopp:) jag försöker också vara noga med att inte fatta trav eller galopp om skritten inte är avslappnad. Då fungerar ju tempoökningen som en belöning för avspändheten tänker jag.
Haha - ja de lär sig snabbt, både det man hade tänkt och det man inte riktigt tänkte att de skulle lära sig... :D Vår "gamle" började dra iväg i hundranittio efter att bilar passerat oss på grusvägen - förmodligen helt logiskt för honom, då vi alltid saktar av till skritt när en bil passerar och oftast ökar efteråt igen. Så han lärde sig att när en bil passerat är det dags att springa! :o "Lite" opraktiskt så vi fick träna bort det....:p
 
Min lugnar också ner sig när tygeln blir lång. Det är jätte bra när man rider ut och bara myser i skogen.
Däremot har jag märkt att han på sista tiden börjat takta och blir förväntansfull när jag tar tygeln, så jag övar jätte mycket på att skritta avslappnat och lungt i form eller bara med kortat tygel helt enkelt. Det är ju inte meningen att så fort jag kortar tygeln blir det förväntningar på att kanske få ta en galopp:) jag försöker också vara noga med att inte fatta trav eller galopp om skritten inte är avslappnad. Då fungerar ju tempoökningen som en belöning för avspändheten tänker jag.

Det har jag också varit med om, så fort man kortar tyglarna går hästen bara och väntar på att få springa. Det jag tycker har hjälpt är att vara noga med att skritt på kort tygel inte alltid leder till trav eller galopp, utan att man också växlar mellan skritt på lång tygel till kort tygel till lång tygel igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 146
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp