Het häst ute

MIn gamla häst var i perioder sån som du beskriver. Hade likt flera andra här som system att lång tygel betydde skritt, punkt. Höll han sig inte till skritt gjorde jag halt och ryggade några steg. Ibland behövde denna procedur upprepas var 5:e meter men oftast räckte det med en gång som påminnelse om vad som gällde.

Är det en häst som blir stark har jag inga problem att betsla upp (pelham med två tyglar är bra, för då kan man ha stångtygeln hängande när den inte behövs) eller sätta på en graman om det gör att man själv känner sig säkrare. På en häst som min gamla hade det dock ingen effekt alls mer än att han då vek in nosen mot bogen och fortsatte springa. Det var endast ryttarens sits (och lugn) som funkade på honom.
 
TS : tycker flera svarat klokt och sällar mig till de som redovisar att de på en liknande häst som inte går att riktigt reglera ute pga att stress/energinivån hela tiden byggs på i hästen så är det skritt skritt och endast skritt som gäller först och främst . Skritt på lång tygel - ta kort förhållning som flera skrivit om hästen ändå ångar igång - släpp direkt vid svar och skritta vidare . Och igen . Och igen ;)

De lär sig jättefort !
Det är inget märkligare egentligen än alla andra scenarion som uppkommer med hästarna :) konsekvent hantering med eftergift direkt och inget skippande till steg 2 (och än mindre steg 3) när steg 1 inte funkar helt enkelt ;)

Om hästen vid uteridning inte kan slappna av på lång tygel med eftergift så kommer den inte slappna av mer för att man börjar mecka med den med tyglar och övergångar i massor , och ffa dessutom inte i en massa olika gångarter/övningar liksom . Då får man som sagt jobba med steg 1 och inget annat .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp