Het och springig häst

Pyttestor

Trådstartare
Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då; blandad full fart eller skritt på tvären :meh: Tips på hur jag ska få henne att fokusera. Rider på vanligt tredelat då hon trivs bäst på det (har provat rakt bett, novabett, hackamore), mycket halvhalter, skänkelvikningar osv men hon bara stressar på. Ibland går det jättebra men idag var en dag då hon var billig O_o Hon har inte ont och utrustningen sitter bra.
 
Går det att låta henne jogga på i något tröltliknande några kilometer och hitta någon ren gångart sedan?
 
Min är ganska tråkig att rida ut 🙈glad, het, tittig, osäker, stressad i en salig röra.
Jag börjar trava på ganska direkt och så får den trava på en stund så pyset går ur.
Vissa dagar behövs inte det men är det hett så funkar det att pysa bort det i nån annan gångart än skritt. Just då den får gå på framåt och tänka framåt.
Sen brukar det vara lättare att få nån sorts ordning.

Nu är det en i grunden jättelydig häst, den grunden har jag satt hemma i tryggheten, men det är en het häst med oändlig energi och mycket flykt. Lydigheten gör att den KAN vara lyssna, alltid, men ibland behöver sockerdrickan få gå ur huvudet innan jag kräver saker.
 
Pigga hästar som spänner sig tar tid att få ordning på. Mjuka händer och inte sitta och tjuv bromsa. Halvhalter och sidförande kan bli väldigt frustrerande för hästen i det läget. En häst är som starkast när den går rakt fram. En liten böjning inte utanför bogspetsarna och sitt rakt över hästen. Sen är det träning i paddock för att få hästen lösgjord och lydig. Dessa hästar använder skjutkraften framåt och spänner sig. Då blir det blandade gångarter. Vissa dagar får man anpassa sin ridning när man rider ut till man hittar en bra lösning.
 
Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då; blandad full fart eller skritt på tvären :meh: Tips på hur jag ska få henne att fokusera. Rider på vanligt tredelat då hon trivs bäst på det (har provat rakt bett, novabett, hackamore), mycket halvhalter, skänkelvikningar osv men hon bara stressar på. Ibland går det jättebra men idag var en dag då hon var billig O_o Hon har inte ont och utrustningen sitter bra.
Att rida rätt ut offroad i rås och snår brukar vara bra på sådana hästar också. Snirkla runt träd, klättra långa backar långsamt etc brukar få dem att tagga ner om du låter det ta tid och i början rider långa pass. Man rider tills hästen visar sig mer lugn och lite till. Du vill vara i lugnet och betinga in att där är det trevligt och där är man vid ridning. Och för att det ska bli befäst måste hästen vara mycket i den mentaliteten. Alltså måste man lägga tid på det i början.
 
Om hästen fungerar i terräng så är det kanon. Men kan innebära att det går väldigt fort. När jag red ut i början på min häst så gick det bra mycket fortare än vad som var tänkt. Full galopp där andra brukar skritta. Själv fick jag knäledsinnflammation av alla träd som vi passerade lite för fort och nära. Nu 8 år senare går det riktigt bra, men han är inte en häst för turer i stora sällskap. Man orkar till sist inte kontrollera farten ens i skritt på dessa hästar när man rider ut. Händer fortfarande om lägger i turboväxeln och ska varva ned. Då kan man hoppa av och leda hästen.
 
Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då; blandad full fart eller skritt på tvären :meh: Tips på hur jag ska få henne att fokusera. Rider på vanligt tredelat då hon trivs bäst på det (har provat rakt bett, novabett, hackamore), mycket halvhalter, skänkelvikningar osv men hon bara stressar på. Ibland går det jättebra men idag var en dag då hon var billig O_o Hon har inte ont och utrustningen sitter bra.

Det beror på lite på grundorsaken.
- antingen långa sekvenser i trav, med hästen rund. Blir den väldigt uppjagad så rid i öppna/skänkelvikning så att du har kontroll på bakbenen. Bråka inte om att den ska skritta, men heller inget tokös i galopp om den inte kan bete sig. Rid den svettig och beröm om den går att skritta på i normalt tempo när den väl blivit av med den värsta energin.
- hardcore skogen, rätt ut bland stock och sten, och rid så ett par veckor. De flesta hästar stoppar upp för att se sig för om det är väldigt mycket sly/rötter/krångligt underlag. En fördel med det är att du ganska snart kan släppa på tygeln och låta den ta ansvar för sina fötter själv.

De kan ju stressa för att de vill hem / är oroliga, eller för att de kopplar ihop uteritt med full fräs. Så vad du vill är att få den trygg, och att koppla ihop uteritt med samma ridning som på banan.

Rid gärna ute varje dag som uppvärmning, och avsluta med träning i paddocken. Tömkör ute (om det går). Led den ute. Hästar är vanedjur, om den alltid skrittar en viss runda så lär de sig det ganska snabbt. Precis som de lär sig att att go bananas vid "galoppbacken".
 
Lång låg form på halsen. Aldrig släppa fram förrän den är lugn. Konsekvent. Alltid leta efter ett lugnt state of mind. Om det inte går att lösa på ryggen, hoppa av och gå. I min värld finns inga genvägar.
 
Tack för tips.
Tilläggas ska att ju längre jag rider oavsett gångart eller ute/padock så blir hon hetare och hetare ju svettigare hon blir. Hon går inte att rida trött, har provat genom att bl a galoppera på i lång uppförsbacke men det är lögn att få till någon lugn skritt.
 
Tack för tips.
Tilläggas ska att ju längre jag rider oavsett gångart eller ute/padock så blir hon hetare och hetare ju svettigare hon blir. Hon går inte att rida trött, har provat genom att bl a galoppera på i lång uppförsbacke men det är lögn att få till någon lugn skritt.
Blir hon trött av att gå rätt ut i skogen en stund? Det funkar på min islänning, ansträngande att lyfta benen och skutta över det som kommer ivägen.
 
Är den stressad och därför het är det nog inte säkert den blir särskilt trött/uttröttad, utan just värre och värre.
Däremot kan de ju 'däcka' när de väl är hemma i tryggheten igen.

Min blir just stressad, kan gå hur långt som helst och skulle aldrig banga oavsett gångart. Vill ha koll och är på sin vakt.
Vi jobbar på det (för det är ju inte särskilt sunt för hästen) men ja, rida den trött det märker man inte att man gör förrän man är hemma i tryggheten igen och kan slappna av..
 
Går inte att rida en sådan häst trött. Den känner inte efter förrän man är tillbaks i stallet. Min häst är inte stressad utan funkar så. Man får hitta lösningar, rida för tränare och rida på ett sådant sätt att hästen inte går upp i "rött" läge. Som en tränare sa till mig, du får inte väcka björnen i honom.
 
Min islänning är/var också sådär... enda som hjälpt på riktigt var när hon varit halt och vi fick ett tio veckor långt igångsättningsprogram. Bara skritt under flera veckor lärde både henne och mig att hitta och hålla ett lugnare mer avslappnat tempo. Hittade knappar jag inte trodde fanns under de långa skrittrunderna.

Min egen amatörmässiga slutsats av denna häst är att lugn föder lugn och fart föder ännu mera fart;)
 
Min islandshäst (sto) blir väldigt het och springig ute. Hon glömmer helt plötsligt hur man travar och det finns bara två gångarter då; blandad full fart eller skritt på tvären :meh: Tips på hur jag ska få henne att fokusera. Rider på vanligt tredelat då hon trivs bäst på det (har provat rakt bett, novabett, hackamore), mycket halvhalter, skänkelvikningar osv men hon bara stressar på. Ibland går det jättebra men idag var en dag då hon var billig O_o Hon har inte ont och utrustningen sitter bra.
Vad händer om du bara skrittar ut avslappnat på lång tygel?
 
Ett sto på dær jag har min hæst ær inte som din men hon har øverskottsenergi. Ægaren kør fyrhjuling med henne springande bredvid en stund innan hon ska rida. Men det hjælper kanske inte med din. Rida mycket på løs tygel som någon ovan skrev kanske hjælper. Eller rida med bettløst træns.
 
Hur är den när du går med den ute? Är det samma sak då?
Jag har haft ett par stycken som inte förstått varför man ska gå när man kan springa. Promenader för hand där jag tränat på röstkommando som senare används från ryggen har fungerat på båda. Det är inga roliga promenader i början, men den jag har nu har gått från att knappt veta att jag är där till att lunka bredvid mig på promenad.
 
Mitt råd kanske inte går att använda och är dessutom ett rätt tråkigt råd: skritta ute. Bara skritt. Inget annat än skritt tills hästen lärt sig att ute skrittar man bara. Tills du kan skritta på lång tygel på en häst som är avslappnad och inte förväntar sig nåt annat än skritt. Då kan du lägga in några travsteg (eller tölt vilket som passar bäst för din islänning). Men bara några enstaka steg och sen bara skritt resten av rundan. Och sen kan du successivt öka på men återgå alltid till skritt så fort hästen stissar upp sig.

Kan du ha med någon som leder hästen när du rider? Som då kan hjälpa dig (och hästen) att skritta lugnare så att hästen lär sig att man kan vara lugn ute med ryttare på ryggen.

Hur är den om du går en promenad med den ute?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 887
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 432
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp