Het och stark, behöver tips!

Nja, jag sitter inte och sliter. Jag har försökt förklara detta tidigare också, tror att jag skrev något i stil med att det bara ger motsatt effekt att slita och dra eller hänga i munnen. Om jag är obalanserad eller ej vettefan, men jag har ridit hela mitt liv och för tränare regelbundet större delen. Har ridit ett stort antal olika hästar också. Den negativa kritik som jag har fått genom åren är att jag är för försiktig, att jag inte tar nog i tygeln och att jag "ska sluta smeka hästen med skänkeln, hästen får inte ont". Kanske det beror på att min första häst var otroligt lyhörd och känslig.

Men, en häst som inte vill lyssna, lyssnar inte oavsett vilken typ av hjälper man ger. Min teori är att han har överskottsenergi och inte känner sig bekväm med bettet i munnen.

Skrev också tidigare att det kan bli aktuellt med tränare längre fram när underlaget och temperaturen är bättre. Hade jag inte haft några ambitioner så hade jag skitit i hur hästen funkar och åkthästraktframiskogen. Men jag är mån om att det fungerar, så det här tipset ska jag verkligen ta med mig.

Angående sadel och utrustning samt. foderstat så har jag inget inflytande över detta, men jag kan säga att sadeln inte ligger bra. Jag tar hand om hästen på fulltid men betalar inte allt. Det är lite känsligt att börja styra och ställa, det blir ju som att jag ifrågasätter ägarens hästhållning. Men samtidigt, om jag inte får det att fungera så kommer ju inte detta bli speciellt långvarigt.

Enligt ägaren är han (även tänderna) kollad av veterinär men vad vet jag, det kan ju ha förändrats sedan det hände.

Jag tycker att du ska fundera på om du vill ha häst på premisserna. Du är osäker på om sadeln passar, du vill ändra i foderstaten för att se om hästen blir lugnare men får inte och du får inte ens prova annat bett eller bettlöst när du upplever att det som används nu inte fungerar? Varför får du inte prova bettlöst?
 
Nja, jag sitter inte och sliter. Jag har försökt förklara detta tidigare också, tror att jag skrev något i stil med att det bara ger motsatt effekt att slita och dra eller hänga i munnen. Om jag är obalanserad eller ej vettefan, men jag har ridit hela mitt liv och för tränare regelbundet större delen. Har ridit ett stort antal olika hästar också. Den negativa kritik som jag har fått genom åren är att jag är för försiktig, att jag inte tar nog i tygeln och att jag "ska sluta smeka hästen med skänkeln, hästen får inte ont". Kanske det beror på att min första häst var otroligt lyhörd och känslig.

Men, en häst som inte vill lyssna, lyssnar inte oavsett vilken typ av hjälper man ger. Min teori är att han har överskottsenergi och inte känner sig bekväm med bettet i munnen.

Skrev också tidigare att det kan bli aktuellt med tränare längre fram när underlaget och temperaturen är bättre. Hade jag inte haft några ambitioner så hade jag skitit i hur hästen funkar och åkthästraktframiskogen. Men jag är mån om att det fungerar, så det här tipset ska jag verkligen ta med mig.

Angående sadel och utrustning samt. foderstat så har jag inget inflytande över detta, men jag kan säga att sadeln inte ligger bra. Jag tar hand om hästen på fulltid men betalar inte allt. Det är lite känsligt att börja styra och ställa, det blir ju som att jag ifrågasätter ägarens hästhållning. Men samtidigt, om jag inte får det att fungera så kommer ju inte detta bli speciellt långvarigt.

Enligt ägaren är han (även tänderna) kollad av veterinär men vad vet jag, det kan ju ha förändrats sedan det hände.
Ligger inte sadeln bra så blir inget bra. Visst att vissa hästar bara tiger och lider men andra visar att något inte är bra. Jag tycker att det är jättebra med hästar som vågar visa så att jag omgående kan fixa problemet hur litet det än är.
Jag kan ta min unghäst som exempel. Han har hela tiden varit fantastisk att jobba med, positiv, försiktig när han inte förstår för att sedan bli så lycklig när han har fattat vad jag är ute efter/menar. Plötsligt började han trampa runt vid uppsittning. Just den första dagen det hände blåste det mycket och luften var hög och klar och jag tänkte att han bara var lite extra på g. Andra gången kände jag igenom ryggen. Under all vinterpäls hittade jag ett område med ett par stycken bulor, ca 2-4 mm stora. Jag kände igenom panelerna på sadeln och döm om min förvåning när jag insåg att de permanentstoppade panelerna hade kollapsat på ett område på motsvarande ställe! Det syntes alltså inte utanpå utan jag fick verkligen känna igenom millimeter för millimeter. Det var det han försökte berätta. Något kändes inte helt bra. Första uppsittningen efter panelbytet trampade han något steg. Sedan stod han stilla med spetsade öron som om han väntade på något. Andra uppsittningen var han precis lika lugn och fin som han alltid har varit för då visste han att obehaget skulle inte komma igen.
En sadel som inte ligger bra kan ge exakt samma effekt som en obalanserad ryttare. Det ger obehag. Vissa hästar springer medans andra bockar och en tredje slår i bromsen.

Om du inte får/kan påverka hästens utrustning och foderstat så hade jag släppt hästen. Ett tips är annars att säga att sadeln inte passar dig och prova ut en egen. Då kommer du iallafall runt det problemet.
 
Jag vet att hästfolk generellt är tuffa och hårda, och det kan jag också vara. Men jag har stor respekt för andra och tycker inte att det är speciellt kul att ifrågasätta andras hästhållning. Om jag nu talar om för ägaren att jag tycker hästen får för mycket kraftfoder, har fel bett, fel sadel, rids fel och behöver kollas igenom av veterinär ordentligt... För mig känns det som ett övertramp. Då ifrågasätter jag hennes lämplighet och kunskap, vilket jag kanske gör obefogat. Vad säger att JAG egentligen vet bättre? Det är en fråga som jag tror hästfolk behöver ställa sig oftare.

Jag tänker iallafall fortsätta som jag skrev tidigare, och prova barbacka när hästen och jag känner varann lite mer. Och så tänker jag prova att rida med grimma under tränset. Funkar det så kan jag testa med bara grimma.
 
.... Men med facit i hand.. Jag borde absolut ha begärt en veterinärbesiktning innan. Det misstaget hoppas jag att andra kan lära sig av, och jag själv inför framtiden. Även att göra upp om villkoren mer tydligt innan. Det hade varit smart...
 
Jag vet att hästfolk generellt är tuffa och hårda, och det kan jag också vara. Men jag har stor respekt för andra och tycker inte att det är speciellt kul att ifrågasätta andras hästhållning. Om jag nu talar om för ägaren att jag tycker hästen får för mycket kraftfoder, har fel bett, fel sadel, rids fel och behöver kollas igenom av veterinär ordentligt... För mig känns det som ett övertramp. Då ifrågasätter jag hennes lämplighet och kunskap, vilket jag kanske gör obefogat. Vad säger att JAG egentligen vet bättre? Det är en fråga som jag tror hästfolk behöver ställa sig oftare.

Jag tänker iallafall fortsätta som jag skrev tidigare, och prova barbacka när hästen och jag känner varann lite mer. Och så tänker jag prova att rida med grimma under tränset. Funkar det så kan jag testa med bara grimma.

Fast å andra sidan hade jag om jag var fodervärd velat att hästägaren hade så stort förtroende för mig att vi hade kunnat diskutera såna saker och jag hade absolut velat ha större möjligheter att prova mig fram när det är något jag upplever som fel. Kan du ta ut en sadelprovare? När kollades sadeln och hästen senast av en sadelprovare?

Varför får du inte prova nåt annat bett? Visst, det är ju inte smart att prova ett bett ägaren redan provat och hästen inte gillar. Och naturligtvis sätter man inte in ett bett som tandläkaren eller veterinären sagt att man av någon anledning inte bör använda på just den hästen (om den haft några medicinska problem tidigare). Men varför skulle du inte få prova ett sidepull? Eller hackamore? Eller nåt annat bett? Varför skulle du och ägaren inte kunna diskutera fram en förändring av foderstaten om du nu vill prova nåt annat? Så länge du står för kostnaden av det du vill prova.
 
.... Men med facit i hand.. Jag borde absolut ha begärt en veterinärbesiktning innan. Det misstaget hoppas jag att andra kan lära sig av, och jag själv inför framtiden. Även att göra upp om villkoren mer tydligt innan. Det hade varit smart...


Jag kanske har missat något i tråden - du skriver att du inte får ändra något, men har du de facto kontaktat ägaren och frågat? Jag känner tvärtom mot det du skriver - hade jag haft häst ute på foder hos någon så vill jag ju veta att det funkar, respektive kunna hjälpa till om något inte funkar.

Käkar den en massa kraft är det ju också en bra period att börja dra ned på det nu när betessäsongen närmar sig.

Funkar den på töm eller stressar den lika mkt då?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 257
Senast: MimmiNO
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 090
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag funderar på att hitta ett nytt bett till min häst, som är lite skarpare. Vanligtvis hade jag tränat på det men nu har hon ett fast...
2
Svar
28
· Visningar
2 372
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp