Bukefalos 28 år!

Het vid hoppning

T

tequilalove

Hej! Min häst är jätte het vid hoppning. Jag tycker att hon är lugn när hon skrittas upp men såfort man börjar trava så vill hon galoppera. Om man sätter sig ner i sadeln tror hon att det betyder att hon får börja galoppera. Hon är ganska stark men inte så att hon sticker och att jag inte har kontroll. Direkt när hon får galoppera så blir hon lugn igen, och kan galoppera ganska.
1. Gör hon så för att hon tycker det e jobbigt att trava?
snart börja träna för tränare och tror att det kommer bli bättre då. Hon är fd hopphäst, men hennes förra ägare hade henne som ett projekt, att göra henne mer harmonisk.
Sen har jag aldrig lyckats få henne gå i form. Jag personligen tycker det är lättare att få en häst gå i form som man behöver driva på, eftersom man ska arbeta med ben och säte och inte tyglar. Jag har ju fullt upp med att få henne lugn med tyglarna ändå, så det räcker.
2. Hur ska ja få henne att söka sig i form?
Tack på förhand :laugh:
 
Sv: Het vid hoppning

Övergångar tror jag skulle hjälpa er en stor bit på vägen. Hästen måste lyssna på dina signaler och framförallt vänta på dem. Jättebra att du tar kontakt med tränare! Det absolut bästa tipset.

När du bromsar en häst gör du det med sätet, inte drar tyglarna. Du beskriver att hon är stark, men tänk på att det behövs två för en dragkamp och hästen vinner alltid. Där gäller det att gå runt problemet genom volter, övergångar och lydnad. Genom att dra i tyglarna har du inbjudit till en dragkamp, precis som hästen vill att du ska göra eftersom att den alltid vinner.

De övriga frågorna är tyvärr omöjliga att svara på då man måste se hästen och dig och det tror jag din tränare kan hjälpa dig väldigt mycket med! :)
 
Sv: Het vid hoppning

flytta hästen åt sidorna. övergångar. sluta. öppna. volt. halt osv,osv.

är hästen het --> super!

omvandla den energin till arbete. Din häst älskar förmodligen hoppninig
och vill därför börja me en gång. gör många saker och hela tiden.
sätt den i arbete och sedan skrittpaus, arbete, skrittpaus tills du värmt upp och kan börja hoppa. i pauserna kan du jobba den i skritt ( pauserna emellan du hoppar)

lycka till!:)
 
Sv: Het vid hoppning

Sen har jag aldrig lyckats få henne gå i form. Jag personligen tycker det är lättare att få en häst gå i form som man behöver driva på, eftersom man ska arbeta med ben och säte och inte tyglar.

jag upplever att man nästan får driva mer, eller rättare sagt hålla om mer med benen på en pigg häst, och vara ännu mjukare i handen. Rent automatiskt vill man ju gärna släppa stödet med benen och hålla fast i tyglarna. Så man får säga till sig själv att göra tvärtom! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 019
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 362
Senast: MimmiNO
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 564
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 650
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp