Hetare häst ju mer samlad han blir?

A

Arbogamarre

Jag tränar dressyr och tävlar på lätt nivå än så länge. Har nu jobbat med min häst hela vintern ( har varit ett monster denna vinter :devil: ) och nu när det går bättre att träna på utebana så har vi satt igång på allvar. ( har inget ridhus så jag rider mycket ute, ridhuset är 1 mil bort).
Nu undrar jag, vi har tränat långsiktigt och under sommaren/hösten/vintern har vi byggt en del muskler och tränat kondition en del. Han har från att ha varit lite trög och tung nu blivit mjukare och mer självbärig och vissa dagar är han så lätt i munnen och otroligt samlad och mjuk, går undan för skänkel som i dans och har energi i steget och framåtbjudning. Det som händer i dessa lägen är att han också blir explosiv och väldigt mycket mer känslig, hör det till? Kanske är en dum fråga men han har blivit mer och mer så ju mer vi tränar?
Nu menar jag inte att han är helt galen och studsar till men mer vaken och han har mycket mer energi, plus att han som sagt kan explodera då och då. Jag är ju jätte glad att han blir mer samlad och går i högre form med mer bärighet och inte blir tung och att han får mer bakbensaktivitet nu, men undrar samtidigt hur man går vidare? Hur fångar man upp all denna energi och gör något positivt av den?

Förr fick vi ofta noteringen i protokollen "lite mer gnista behövs" eller "mer bjudning", nu är detta inte något problem alls... :D
Frågan är bara hur jag ska undvika att få mer noteringar av slaget " något överexplosiv", "studsar fram" som vi fick på årets första :smirk:

Trodde först att denna hetta berodde på att det var kallt, att andra hästar drog igång honom men jag börjar mer och mer förstå att ju mer samlad och genomriden, ju mer känslig...
Någon som känner igen sig och har bra tips?? :)
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Jag rider en häst som lätt blir hög i formen, stutsig och hon är väldigt känslig.
Det hör ju till att de blir mer känsliga ju mer lösgjorda de blir, men på sånna här hästar måste man känna efter så de verkligen jobbar genom ryggen eller om den bara går och böjer på nacken och gör det dem ska. Det problemet har jag med den hästen, att hon inte jobbar genom ryggen av sig själv.
Genom att de blir så där känsliga och explosiva så blir de svårridna och har fått ett sätt att komma undan det jobbiga arbetet.
Du säger att han har börjat jobba mer och bygger muskler så det kan ju mycket väl var så att försöker komma undan arbetet lite.
På den hästen brukar jag hela tiden tänka att jag ska vara lugn och "rida lugnt", göra mycket volter, serpentiner och skänkelvikningar. När jag märker att hon blir för uppjagad brukar jag gå ner i skritt tills hon blir jugnare och lissnar på sitsen igen.

Om du är osäker tycker jag ändå att du ska ta hjälp av en tränare, som ser er och kan ge råd som stämmer.
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Som min tränare brukar säga "När jag rider hästar som känns som tidsinställda bomber/krutdurkar sätter jag dem i dubbelt så mycket arbete som jag gör med de lugna hästarna." När min häst känns väldigt explosiv brukar jag rida till närmsta långa backe och galoppera upp för den. Sedan kan man gå och rida dressyr, för då har hästen avreagerat sig och kan koncentrera sig på att jobba i stället för att vara het. När jag var liten hade jag en ponny som bara bockade hela tiden, i galoppen. Då brukade min mamma longera henne innan jag red och då var hon jättetrevlig att rida. Om det hade varit nu hade jag dock inte velat göra så, utan heldre gjort så som jag gör med Boss. Det är Otroligt svårt att omvandla den där energien till något bra, men med mycket träning så går det. "Om hästen orkar busa så orkar den också arbeta". ta hjälp av en tränare som känner dig och din häst, då kan jag nästan garantera att det går bra!
Elin
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Att han blir het kan också bero på att det är så jobbigt att gå i den där "braiga" formen, men då gäller det att jobba honom där i stället för att låta honom gå i den formen då han är lugn. Om man gör så kommer han aldrig att kunna jobba i rätt form. Ett annat alternativ är att han inte förstår vad du menar, men om ni brukar tävla så tror jag inte att det beror på det.
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Min häst blir också hetare ju mer arbete man sätter henne till. Hon gör det för att smita undan. :smirk: Hon blir överkänslig för hjälperna, hamnar lätt på dubbla spår, skjuter ut bogarna och hoppas och studsar lite grann. Det krävs dubbelt så nogrann ridning från min sida, att man verkligen är lika nogran med rakriktning, eftergift, takten och tempot, är jag det blir hon otroligt fin! Det krävs att hon ska tända till på det viset för att verkligen komma i samlad form, även om det tar en liten längre stund. :)
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Jo jag börjar förstå lite mer hur det hänger ihop och är jätte glad för svaren. Jag rider för tränare redan och hon tipsar mig om att bara rida på men det är inte alltid så lätt när man har en häst som uppfunnit "galopp piaff"... :p
Nä men ju mer vi håller på desto mer kan jag klura ut hur jag ska göra. Men det är så svårt!
Eftersom han har varit så cool och nästan seg förr så är han ju som en helt ny häst, dock är han lika snäll vid all hantering och lika snäll mot barnen och vid utridning så det är väl ett träningsproblem mest, eller promblem och problem, om det är ett litet kvitto på att han är mer samlad och jobbar bättre då ska jag ju vara glad för det... :crazy:

Han är iaf jätte vacker i denna form!

Jo som svar på om han jobbar med ryggen, jag frågade mig tränare flera ggr sist om han jobbade i rätt form eller om han gick och lurades men hon sa att han jobbade på jätte fint och det känns ju så också...

Ok, så att få ur dem värsta energin är ett bra sätt då?
Hur gör ni på tävling där kanske inte backar finns?
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Det är positivt det du hittat hos din häst, din häst har hittat din egen bjudning.
- Den ska du vara rädd om!
Du måste hålla hästen aktiverad hela tiden, för det är mellan "rörelserna" i programmet din häst "exploderar", eller ?
Försök at göra små omärkbara tempoväxlingar (på valda ställen) och var noga med halvhalter, så att din häöst hela tiden vet att något e på gång, då vill dom oftast gör adet hellre än att busa.
Gör halvhalter innnan hörnen (Inte på den kortsidan domaren sitter..) Samla ett par steg innan ökningarna och se till att din häst ökar som allra mest i mitten av diagonalen, sen plockar du upp den så att ni e i rätt tempo i tid, halvhalt..
Och tempoväxlingar.

Nu vt juh inte jag hur hon reagerar på tävlingarna m.m, bryter hon ut eller abra busar?
Jag tycker absolut att du ska ta vara på energin om du klararar av det, för den energin e ovärdelig (jag har sökt efter den till min ponny i över ett år..Visst hon sprang på bra, men jag ville ha bjudning och vilja..).

OCh sen måste du ha en stadig hand och sits som "fångar upp" hästen i handen, och förhoppningvis kan den stanna där, och ramar du då också in med skänklarna, ska din häst inte så nått utrymme för "utbrytningar".
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Nja, det är mest i galoppfattningen han reagerar genom att bralla iväg, eller bocka eller fara åt sidan. Detta har han börjat med nu under vintern och aldrig förr. Men det är med glädje, inte pga att han har ont eller så. Han laddar upp sig under ett ridpass men som du skriver, han får en helt enorm utstrålning och egen bjudning, något han inte heller haft förr.

Om jag ska säga lite om honom tidigare så var han rätt lat och orkade inte heller bära sig. Gick i form men tappade ofta gnista och energi. Nu har han en hel hoper energi och gnistrar som tusan ;)
Han hade svårt för att galoppera förr, ville gärna krulla ihop sig och bryta av vid tillfälle, och i skritt var han seg som tuggummi..

Det är enbart i galoppen han hoppar och skuttar, har väl hänt att han lådsas bli rädd för saker i skritt också men inte så ofta. Annars är han en helt trygg häst med så mycket kärlek och han vill inte kasta av mig eller så utan det är som om han bara måste få ur sig lite överskottsenergi emellanåt och väntar till galoppen för att få göra det...

Trodde ett tag att det berodde på att vi inte kunde galoppera så mycket ute i vinter men den tesen har nu fallit för nu kan vi ,och han brallar ändå :smirk:

Detta med aktivering stämmer bra, han behöver hela tiden något annat att tänka på men han är lite listig också och vet ungefär var fattningen ska komma och väntar in den...
Vill även ibland missuppfatta vissa hjälper så han kan få krumbukta sig lite till..

Förmodligen orkar han inte riktigt jobba fullt ut så han vill komma undan och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera honom i dessa lägen, eftersom han, som jag skrivit, är som en ny häst, har lärt mig att fånga upp energin på ett bra sätt i traven och skritten har blivit bra nu under vintern...det är galoppen då...
Kan jag bara lära mig att få till det bra så kommer vi brilljera men som sagt, det är inte lätt.
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

heh okej.. det beror nog mycket på att han vill komma undan i galoppen, för ahn kanske inte är tillräckligt stark än.. även fast det har blivit bättre den här vintern, och har hitat på ett sätt att komma undan.
Att han dessutom är pigg, busig och tycker att det är himla kul att visa upp sig, gör inte saken bättre!

Hästar brukar ofta börja bocka och "bli rädda" för saker när man pressar dom, och eftersom att du hårdtränad i vinter :D så vill han nog komma runt det littegrann... Så det är nog bara att träna på som du gör, och/eller rida på graman en dag i veckan, så du kan stärka hans galopp.
Genom att du kommer åt honom (och han kan inte komma undan) så kan du träna samlad galopp m.m, så bygger upp ryggen väldigt mycket!

Då behöver man inte fästa gramanen under magen, eftersom att hästen blir låst i bogarna då, utan man sätter gramanen på utsidan av frambenen, och sätter fast båda ändarna i sadelgjorden (på olika sidor såklart) så har hästen fortfarande rörelsefrihet och det blir lite mera jobb.
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Jag har aldrig använt hjälptyglar på honom mer än gummisnoddar ibland, mest när något av barnen ska rida för att han inte ska fara upp med huvudet som en älg (det gör han så fort någon annan rider).

Om man sätter på graman, är det svårare för honom att bralla då? Lite dum fråga men jag har aldrig använt det som sagt...
Han behöver bättra på galoppen, det blir mycket galopp på ängar i sommar :d

Och det är bara i fattningen som han brallar eller far omkring, så det jag gjort den senaste tiden är att bara fortsätta rida på så går det över ...men jag vill helst slippa det helt.
Jag kan acceptera bus när vi tar en bus tur och även något lite under uppvärmning pga att han behöver komma igång lite men inte när vi jobbar som bäst under passet! Det är inte så kul om han piper till, brallar och släpper en fjärt framför domaren... :smirk:
har tyvärr hänt...

Något annat bra tips på hur man kan göra för att motverka brallar i galoppfattningen?
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

och som sagt, han blir lite väl överladdad vid samling, och känns som en tickande bomb i alla rörelser...fast hittils har det inte hänt något..
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Jag förstår faktiskt vad du menar! För en vecka sedan red jag lektion på min ponny och min ridlärare sa bara åt mig att driva på honom (hon ville ha bättre tramp i bakbenen). Ju mer han tog i, ju hetere blev han. Hela tiden trodde jag att han skulle explodera och bocka iväg med mig, men hur mycket jag än red på så gjorde han inte ens en liten bock.
I galoppfattningen brukar jag vara noga med att sitta ordentligt på baken (haha), rama in hästen och hålla emot på yttetygeln. Då brukar min ridlärare säga "Nu har han inte en chans att busa".
Elin
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Fast jag skulle nog vilja säga att ju mer på hjälperna hästen kommer desto mer ridbarare och "latare" blir den. Det blir jobbigare för hästen när den jobbar korrekt och blir då lite "segare".
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Aah.. eller det du borde göra är att rida med gramanen och bygga på galoppen, så att han orkar hela vägen.. Och då inte behöver busa för att komma undan..

Det är defenitivt svårare för honom att bralla, han e juh inspänd.. och kommer inte undan bettets inverkan!
OCh dessutom e de mkt jobbigare att bralla med graman än att vara snäll och lyssna på sin ryttare :D
Så de allra flesta hästarna brukar sköta sej!
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Ja yippie sätt på en graman , DET löser ju allt :crazy:
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Fast jag skulle nog vilja säga att ju mer på hjälperna hästen kommer desto mer ridbarare och "latare" blir den. Det blir jobbigare för hästen när den jobbar korrekt och blir då lite "segare".


håller med, är iallafall så "min" pålle känns. När han bär sig bättre och söker sig framåt nedåt, måste halvhalterna/förhållningarna göras med mycket snabbare och finare hjälper.
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Nja.. det är så olika. Ibland blir han pigg och vill springa undan, men ibland blir han seg.
Elin
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

Nääe de har jag aldrig sagt, men jag red min ponny med graman en dag i veckan och byggde upp hennes galopp så att hon orkade hela tiden.
Då kunde jag komma åt ehnne ordentligt och träna samlad galopp på stället m.m, sånt som jag itne kunde utan graman.
Just däröfr att jag kunde inte fånga upp henne i handen, när hon var såpass kort..
 
Sv: Hetare häst ju mer samlad han blir?

de har jag inte sagt, men jag berättar bara hur jag andvände gramanen för att bygga upp min ponnys galopp.

Det löste absolut inte allt! Men den fick mig att känna hur det skulle kännas igentligen, när min ponny gick samlad galopp på stället.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
4 742
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: raggsock
·
Träning Hästen jag rider springer gärna med huvudet i luften hela tiden. Sen så tappar hon all framåtbjudning så fort man kommer in på...
Svar
8
· Visningar
5 519
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp