Hets ätande katter

Bufera

Trådstartare
Ja, det är nog vad mina katter pysslar med trots i princip fri tillgång. = spyr ibland upp torrfodret.

Någon som har testat slow-bowl/aktiveringsmatskål med gott resultat? :) eller annat man kan testa? Blöter jag är det bara ena som äter, den andra tar alltid det torra. 🙄
 
Det kan tyda på tandproblem när de äter så. Tuggar inte tillräckligt - maten kommer upp igen. Det har stämt varje gång gällande mina.
 
Jag har haft två bröder som alltid har hetsat varandra, nu när bara den ena är kvar är det mycket lugnare.
Enklast var att ge dem mat 4-5 gånger om dagen.
Vid behov så har jag haft en glasslåda som jag skurit ett litet håll i, så att de får fiska ut torrfoderkulorna en efter en. Tejpat ihop locket för att de inte ska få upp det.
 
Jag använder ett fodertorn/foderlabyrint till min som gör så. Då händer det betydligt mer sällan :up:

CCBBB4B1-CDD9-496F-92D5-B9658FE73300.jpeg

https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/aktiverande_skalar/250908
 
Min lilla fröken hetsäter om hon blir stressad när hon äter. Då glufsar hon i sig maten på en minut, i princip utan att tugga, och så kommer den upp antingen direkt eller inom en kvart... Jag mosar hennes mat (blötmat). (Hon har TR och röntgas årligen för att hålla koll på detta. Inget samband med kräkningar, dock, och hon gjorde så långt innan tandproblem.)

Men jag har också en liten "slow freder"-matskål som ska motverka detta. Jag har inte testat den ännu, eftersom det inte är ett regelbundet problem, men har iaf köpt en :idea: . Det är en variant för katter och små hundar, kostade under hundralappen.
 
Kanske värt att prova att lägga kattleksaker/bollar i skålen för att prova först. De leksaker som katten ändå aldrig leker med :rolleyes: fungerar lite som en slowfeeder men light, beroende på hur mycket leksaker man har i den.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
607
Senast: Nikan
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
698
Senast: Monimaker
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp