Hetsätande katt, skål

MissFideli

Trådstartare
Chloe äter väldigt fort och det händer att hon spyr upp all mat inom några minuter.
Jag har tittat lite på skålar som ska hindra hetsätning, problemet är att hon äter mat ur en Surefeed foderautomat och jag hittar inga som passar.
Kan man göra nått själv, som hindrar henne från att äta så fort? Lägga nått i skålen som hon får flytta runt? Eller har ni några bra tips?
20220704_112039.jpg
 
Mitt matvrak får sin mat i en iskubslåda. Inte så att det går superlångsamt att äta, men saktar ner lite. En i silikon skulle kanske gå att klippa till för att passa i automaten?

Inte heller en dum idé. Såvida det inte är dåligt på något vis att slicka på silikon?
 
Chloe äter väldigt fort och det händer att hon spyr upp all mat inom några minuter.
Jag har tittat lite på skålar som ska hindra hetsätning, problemet är att hon äter mat ur en Surefeed foderautomat och jag hittar inga som passar.
Kan man göra nått själv, som hindrar henne från att äta så fort? Lägga nått i skålen som hon får flytta runt? Eller har ni några bra tips?Visa bifogad fil 96554
Leksak! Någon kattleksak som katterna inte brukar leka med, då kan man ha i hur många man än vill. (Speciellt då man har en kräsen katt som mest ratar leksakerna :rolleyes:)

Jag har en typ lite större kattleksak som diamantformad så den snurrar runt men rör sig ändå inte så himla långt. Plus en skål som är stor i botten för att sprida ut bitarna men det verkar ju du också ha.
Jag tycker att jag har märkt en skillnad iom det. Vi var i sommarstugan nyligen och då muttrade jag lite över hur fort hon åt upp sin mat, här är det åtminstone några sekunder längre :rofl:
Jag skulle nog kunna lägga i flera leksaker också efter hand. Det funkar nog lika bra med plastbollar som rullar runt och stör en från att dammsuga botten :D

Just den leksak jag har är även gjord av papp med många springor. Har någon gång satt i godis i springorna så hon fått sysselsätta sig lite med det. Det funkade. Men jag sitter inte och gör det inför varje måltid :rofl:

Med kattleksakerna är det dessutom en bonus att man kan vara säker på att de är gjorda för katter och inte farliga på något sätt :up:
 
Lade i en extra plastboll nu för att prova imorgon :D
Min skål har lite låga kanter som kanske din, och bollen var typ precis så hög som kanterna. Kanske lite högre. Värt ett försök tänker jag.
 
Om hon får torrfoder kan du ju sprida ut bitarna på golvet. Eller skapa en sån där boll som man stoppar torrfoder i och sen måste katten putta på bollen för att få ut maten.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@MissFideli - jag har en fodermatta i silikon, avsett för djur, så det borde vara ok. En sån kanske också går att klippa till om iskub blir för stort för att passa bra? Finns i olika mönster.

Då borde det inte vara någon fara, nej 🙂 Tittade lite på fodermatta, kan gå! Ska se om djuraffären hemma har en, så jag kan en på riktigt.
 
Hur har det gått @MissFideli ?
Jag har också Surefeed till mina och blev lite inspirerad att framförallt påverka den ena kattens hastighet. Glaskulor känns som en bra idé, har du testat?
Han är lite rund om magen och jag tror att han hade påverkats positivt av att äta långsammare.
 
Hur har det gått @MissFideli ?
Jag har också Surefeed till mina och blev lite inspirerad att framförallt påverka den ena kattens hastighet. Glaskulor känns som en bra idé, har du testat?
Han är lite rund om magen och jag tror att han hade påverkats positivt av att äta långsammare.

Jag har inte fått arslet ur att göra nått än, tyvärr.
 
Hur har det gått @MissFideli ?
Jag har också Surefeed till mina och blev lite inspirerad att framförallt påverka den ena kattens hastighet. Glaskulor känns som en bra idé, har du testat?
Han är lite rund om magen och jag tror att han hade påverkats positivt av att äta långsammare.
Jag har lagt till en till kattleksaksboll i min katts skål utöver den förra och inbillar mig att det tar åtminstone några sekunder längre 😅
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Katthälsa Min devån Seven har tyvärr gått upp ordentligt i vikt. Hon är konstant hungrig och berättar det för alla. Eller mig då, eftersom jag är...
Svar
10
· Visningar
823
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 368
Senast: Wille
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 082
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp