Hetsig häst..

myfairlady91

Trådstartare
Vad ska man göra om man har en travhäst som är kanonlugn och snäll inne i stallet, den är jättesnäll och lugn att köra oxå så länge det inte är sällskap intill den! Den blir jättehetsig och vill vara först, är det smalt så springer den förbi ändå.. Är det bara att träna och träna som gäller?

I loppen så tar hästen ut sig i onödan och orkar inte hänga med till slut.. Det är en lovande unghäst jag pratar om och ägarna vill försöka ett tag till. Hästen har tagits ur proffsträning och är nu amatörtränad i stället!

Tips önskas..
 
Har ni försökt att döva hästen? Till ex. med tussar, hel- halvstängt huvudlag eller ryckhuva? Det brukar ju kunna lugna ner dem lite.
 
Ett tips som kan vara värt att pröva...
Kör inte fort med hästen på ett bra tag! I träning så kan man hela tiden ligga i rygg på annan i lugnt tempo och inte låta den komma om. Så småningom så lär den sig i vilket tempo man brukar springa. Kör man själv så låt honom aldrig öka till högt tempo. Blir han för het, sakta hellre av till skritt en stund och försök börja jogga igen.
Kanske har man börjat köra för fort med hästen för tidigt och den har fått för sig att man alltid måste springa fort. När man så småningom börjar köra snabbjobb igen så kan man göra likadant. Köra i rygg på någon annan i t.ex. bara 30-tempo och aldrig vrida ut. Bara låta den lunka efter utan spurt tills den har förstått att varje jobb inte behöver ge den prestationsångest.
Efter några veckor brukar de förstå och lugna sig. Vi provade detta på en rent ut sagt galen men lovande häst som pullade tills kusken fick kramp, och det funkade faktiskt! Han sprang in över 100 000 på ett halvår! Bara tålamod och åter tålamod!
 
jag har haft en hel del stollar som jag köpt....först måsteman ´vara hundra på att hästen är fräsh...sem måste man ha en lugn o sansad kusk som har gudabenådade händer.... :)
 
Ja, jag anade det ;)-men hur många finns det som man med säkerhet kan säga är stressfria utan utbränningssymptom? :confused:
 
Var inte hästen amatörtränad? Det borde väl vara det som tänktes, att någon skulle ha mer tid med den? Om de lyckas varva ner hästen lite så kanske flera kuskar kan hantera den i lopp så småningom..?
 
Håller med tidigare inlägg med att döva och att man förutsätter att hästen är fräsch och inte vill springa från det onda.
Prova kraftig jordbländare, alltså såpass stor att hästen knappt ser marken utan tvingar att börjar lyssna på kusken.

funkade på en häst jag hade men känns lite som sista åtgärden.

lycka till och ha tålamod!! :)

jonte
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 328
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 806
Senast: yamyam
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 065
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp