Hej!
Blev lite nyfiken när jag såg ditt inlägg. Jag har hållt på med just varmblod nu ett bra tag och skolat om dem till bra ridhästar.
Det första man ska tänka på när man köper ett varmblod i syftet Ridhäst, så får man inte glömma att det är välsigt enskilda individer. Man ska hitta en som visar sig ha ett bra temperament och som passar sig själv. Alla travare passar för någon, därmed inte sagt att alla passar för en själv.
Min förra travare var sån som du beskriver. Hon var lättstressad och hade en grym vinnarinstinkt. Hon var rädd för allt som var större än en vanlig personbil.
Hon kunde inte behärska sig i galoppen utan stod nästan på stället och galopperade ett par steg innan hon kom iväg.
Så jag fick lugnt börja om från början.
Jag började med att skritta och trava ENDAST! Och så fort hon blev skärrad och började gå passgång eller takta så saktade jag av, lugnade och började sen om. Tillslut hade väl mitt lugna agerande smittat av sig för hon lugnade ner sig betydligt.
Jag lärde henne galoppfattning och sen kom jag till det steget att fatta en sansad galopp ifår en sansad trav. Började hon stressa på i traven bara för att få komma iväg så var det bara att sakta av och börja om.
Till slut ( efter nån månad) så hade hon fattat att det var inte lönt att stressa för det gick inte fortare för det..
MEN man får inte glömma att ett varmblod är avlad för att ha en stor uthållighet och mycket energi och framförallt en stor vinnarinstinkt.
En travare som inte vill vinna är inte en "bra " travare i de sammanhangen.
Men jag tror att det viktigaste av alla tips jag kan ge dig så är det att du själv måste vara otroligt lugn på hästryggen. Prata, lugna, och smitta av ditt lugn på hästen. Han FÅR inte stressa upp sig. Sen om det innebär endast skritt och trav i 4 månader så får det ju göra det. Inte förrrän traven sitter kan man börja med galoppen så smått. Ha hästen i en tillfredsställande form i traven innan man galopperar och ALDRIG slängtrava.
Och det här med bilar är nog tyvärr bara träning, träning, träning. Gå ut och gå med honom då du har mer kontroll från backen. Dessutom kan du lugna han på ett helt annat vis.
Hur gammal är hästen och vad är det för travare?
( Amerikansk eller fransk etc)
Det låter som att du ska ta och kolla över ditt ledarskap lite. En häst som litar på sin ryttare och har full tillit för den brukar accpeptera den som vägledare. Kanske ska du börja lite lätt från backen. Lär hästen att lita på dig genom att bevisa för den att allt som du säger är ofarligt ÄR ofarligt ... Att du som ledare aldrig skulle utsätta honom för nåt som är farligt.
Börja med att tex gå över presenningar och lär honom att gå UNDER upphängda presseningar.
Men det kan du inte göra innan du har fått full tillit av honom. Det måste finnas en ömsesidig respekt mellan häst och ryttare. Hästen ska lita på dig så som du ska lita på honom. På samma sätt ska ni ha respekt för varandra.
Han ska känna sig lika trygg med dig utanför hagen som han gör med sina hästkompisar.
Det är svårt att sitta och förklara för nån så här via mejl ang. ledarskap och NH då det är ett sånt stort område. Och det finns egentligen inga rätt eller fel så länge man gör saker med sin häst där det ingår att båda har roligt och att det går framåt.
Man får använda sitt sunda förnuft på vad man kan hitta på. Men det viktigaste av allt är att du har roligt med hästen och att du ger intryck av att vara en säker person som kan guida honom på rätt väg när han blir osäker.
( jag kan tillägga att det är inte så svårt som det verkar. Min ena travare var svårt misshandlad och litade inte på nån.. Nu går hon som en hundvalp vid min sida i skogen endast iförd grimma..Men det har tagit knappt ett år för att komma dit vi är idag....)
Sen beror det ju lite på om en häst är hög- eller lågrangad.
Jag föredrar att arbeta med lite lägre rangade hästar för de som är högre vill gärna ifrågasätta ditt ledarskap )
Lycka till!