Lycanthrope

Trådstartare
Ska det spädas ut eller användas som det är?
Ska man blöta först och sedan massera in hibiscrub till ett lödder eller som sagt blanda det med vatten innan och smeta på och massera?

:D
 
Sv: Hibiscrub

Jag blöter upp benet och sen ren Hibiscrub till lödder låt sitta 10-20 min och sen skölj av.

Mia
 
Sv: Hibiscrub

min vet sa: massera in låt sitta 20 minuter och skälj av, torka noga med handduk. detta var mot mugg
 
Sv: Hibiscrub

Jag gör som Miaa och det har fungerat kanon för min häst när hon hade ganska besvärlig mugg. Det var egentligen inte så stora ytor men det tog tid att läka.
 
Sv: Hibiscrub

Nu har jag fixat :)

Jag gjorde så att jag blötte upp lite, masserade upp ett lödder (blev dock inte så mycket skum?) lät sitta medan jag sprejade flugmedel och smorde mule osv och sedan sköljde av.

Hoppas på resultat. Benen är lite svullna, det måste väl bero på muggen?
Kan inte komma på något annat. Vet kommer på onsdag också.
 
Sv: Hibiscrub

Det låter bra :)
Det blir inte så mycket skum nej. Jag har gjort som så att jag hällt lite vatten (1 liter kanske) i en hink + lite Hibiscrub och sen tagit en svamp och "kramat" den i tvålvattnet så det blivit mer skum. och sen tvättat/dränkt muggen ;)

Benen brukar kunna svullna upp av mugg, ja.
 
Sv: Hibiscrub

Går svullnaden ner då när muggen läker?

Håller tummarna för att salicylsyrevaselinet och hibiscruben kommer göra det bättre.
 
Sv: Hibiscrub

"Hav tröst":) Att behandla hudproblem ellr mugg tar ibland veckor att få ordning på... ge inte upp, fortsätt åtminstone denna behandling i en vecka-10 dagar, annars bör du kontakta veterinär ffa om benet inte går ner i svullnad, då kan hästen behöva antibiotika elller sulfa eller annan lokal behandling. Skrap prover på huden kan också behövas tas för analys.
 
Sv: Hibiscrub

:) Veterinären kommer imorgon så ska fråga lite då iaf.

Men kan man rida/promenera eller bör hästen stå i hagen? (lösdrift så de rör sig iaf en del)
 
Sv: Hibiscrub

Kan även tipsa om Hibitane (kräm) som jag brukar använda efter att jag tvättat med hibiscrub (istället för salicylsyrevaselinet)
 
Sv: Hibiscrub

Jag späder ut i en hink vatten. Behövs bara ett par korkar Hibiscrub till en 5-liters hink. Onödigt att slösa när det inte behövs. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Roheryn
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
912
Senast: inaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp