Bukefalos 28 år!

Hickstead dog på banan

Sv: Hickstead dog på banan

Såg det nyss på tv, live!! Fy!! Han hade dödsryckningar!!! Det var asäkligt!!!

R.I.P Hickstead
 
Sv: Hickstead dog på banan

Hemskt att se det hända. Kom så plötsligt och oväntat. Känner verkligen för ryttaren, att se sin häst dö på det sättet. Visst det gick fort men hjälplösheten han måste ha känt när han såg hästen ligga där på marken, måste ha varit hemskt. Att se dessa dödsryckningar som var i slutet, usch finns inga ord.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Är rätt övertygad om att han dog av antingen en hjärtattack eller att stora kroppspulsådern brustit.
Vi lär snart få veta.
Tragiskt oavsett!
 
Sv: Hickstead dog på banan

hemskt! troligen som speakern säger en hjärtattack eller brusten pulsåder! hemskt med dödsryckningar men dock ganska vanligt om de inte avlivas med sömnmedel. R.I.P Hickstead!!!
 
Sv: Hickstead dog på banan

Fy så tragiskt :(
Hoppas han fick försvinna fort så att han slapp ha ont..

Gissar också på att det beror på hjärtattack, brusten pulsåder eller liknande.
Dock tyckte jag det såg ut att vara något konstigt vid korset.. Men jag har ingen aning.
Vi får nog veta snart.

Vila i frid Hickstead!
 
Sv: Hickstead dog på banan

Har sett det hända på travet i direktsändning...vad jag minns så skälldes det mest för att hästarna där körs till döds, varför inga sådana kommentarer nu?
 
Sv: Hickstead dog på banan

På aftonbladets hemsida skreks det en hel del om djurplågeri osv i kommentarerna till deras artikel, att ridsport borde förbjudas osv osv. Sen tror jag att trav och galopp ses som en "brutalare" sport, det ser brutalare ut när hästarna körds/rids fort, drivs på upploppet osv medan hoppning nog ses som en mer sansad precisionssport.

Samt att trav och galopp ofta har rykte om sig att ha sämre hästhållning än hoppning, dressyr och liknande.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Men alla vet väl att alla travhästar är plågade stackars djur som piskas gula och blå dagarna i ända och tvingas mot sin vilja att stressa runtrunt på en bana, av det onda travfolket som är födda med dollartecken i ögonen och äter både bebisar och kattungar till frukost?

[/slut ironi]

Känner inte till ekipaget, men fruktansvärt tråkigt för alla inblandade. Känner även med publiken som blev vittnen till något sådant. :(
Undrar dock över följande:

Tävlingen avbröts en längre stund och det blev oroligt på läktaren. Några personer i publiken fördes ut då det blev slagsmålsliknande scener.

Har någon närmare information om vad dessa "slagsmålsliknande scener" handlade om (om det inte bara är jäkligt överdrivet)?
 
Sv: Hickstead dog på banan

Vad jag såg och vad dom visade var två män som såg ut att skrika något till varandra, men dom hade ett rejält avstånd till varandra så ingen närkontakt så att man kan räkna det som slagsmål. Däremot vet man ju inte vad som hände när kameran inte var igång, eller när dom filmade det som hände på banan. Men man såg att det blev oroligt på läktaren.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Hittade på SVT's sändning och såg lite där nu, ja. Jag förstår visserligen inte italienska och har ingen aning om vad de bråkade om, men oavsett, trist att folk ska börja hålla på sådär och inte kan visa respekt för situationen, känner jag.
 
Sv: Hickstead dog på banan

Har sett det hända på travet i direktsändning...vad jag minns så skälldes det mest för att hästarna där körs till döds, varför inga sådana kommentarer nu?

Antagligen för att "travfolk" inte har samma behov av att klandra. ;)

Själv tycker jag händelsen med hopphästen är oerhört tragisk men något alla borde ha i beräkningen.

Det är ju helt omöjligt att förutsäga att en häst skall trilla ner död efter ett lopp/ en hopptävling eller galopplöp.

Vet inte heller hur man skulle kunna förebygga.. KOntroll av aveln? EKG?

För detta händer ju inte enbart då hästen används utan sker även i hagarna då dom inte gör ett dugg..

AM
 
Sv: Hickstead dog på banan

För detta händer ju inte enbart då hästen används utan sker även i hagarna då dom inte gör ett dugg..

AM

Jag håller med dig och tänker på de friska ex fälttävlanshästar som krokar i hinder, kanske av trötthet, och bryter nacken.
KNAPP
Jag tycker det är tråkigt men att skriverierna är överdrivna, tyst minut för en häst, nej, stoppa klassen-ja.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blev brasiliansk seger när näst sista omgången av Nations Cup reds på brittiska Hickstead på fredagen. Sverige fanns inte i...
Svar
0
· Visningar
345
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Näst sista omgången av Nations Cup rids i Hickstead på fredag men inga svenskar finns med i startlistan. Sverige deltog i de sex första...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tidigare Europamästaren i hoppning Rolf-Göran Bengtsson nådde några av sina största framgångar med topphästarna Ninja la Silla och...
Svar
0
· Visningar
597
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Två svenskar toppar världscuper i ridsport. Henrik von Eckermann vann grundserien i hoppning. Och nu är det klart att Patrik Kittel...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp