Highly sensitive person

karamelldrottningen

Trådstartare
Ni som är det hur ser era liv ut? Hur blir ni om det blir för mkt olika intryck på en dag? Hur kopplar ni bort känslan för att inte vara så mottagliga?
 
Sv: Highly sensitive person

Jag är en HSP. Förr var min vardag ganska jobbig, då förstod jag inte hur jag fungerar. Nu när jag gör det så har det blivit lättare.
Kan sortera bättre idag, bär inte längre allas känslor. Säger nej när intrycken blir för många och jag behöver dra mig tillbaka. Problemet är väl att det inte går att göra så på jobbet, vilket innebär att jag vissa dagar blir hjärntrött.
Då vilar jag. Utan att skämmas ett dugg.
Jag är stolt över att vara en HSP, utan oss hade människosläktet kanske inte överlevt.
 
Sv: Highly sensitive person

Jag är en sån, och har ett rikt hemmaliv, men ett fattigt uteliv. Jag orkar inte flänga omkring, blir så trött av det.

Jag kan inte stänga bort mottagligheten. Det jag kan göra är att:
1. Begränsa mängden intryck, undvika stora folksamlingar, tacka nej till aktiviteter när jag redan innan vet att det är för mycket annat en viss vecka osv.
2. Se till att aktivt njuta av de intryck jag ändå faktiskt tar emot. Ju mer jag försöker döva ut intrycken, desto jobbigare blir de och desto mer plågat slutkörd känner jag mig. Om jag istället ser till att aktivt frossa i intrycken även om de är för många så blir jag fortfarande väldigt trött, men jag blir iaf lyckligt trött.

Människors känslor har jag terapiat bort, och lagt utanför mig själv. Jag ser fortfarande andras måenden, men de smittar mig inte längre och jag kan ignorera dem. Det var ren och skär överlevnad att ta det steget.

Och viktigast: så använder jag antidepressivt. Utan det kan jag inte välja bort andras måenden, inte heller njuta av intrycken, utan då går jag sönder.


Jag tycker det är rätt intressant att HSP börjar komma upp som begrepp. Jag har alltid kallat mig själv för "iakttagare" tidigare, och använt det yrkesmässigt på flera olika sätt. Och nu är det ett begrepp liksom...
 
Sv: Highly sensitive person

Mitt föll på plats när jag läste "drunkna inte i dina känslor"! Har lärt mig sortera lite i livet efter det. Det enda jag har svårt för är att stänga av hur andra mår, jag tar fortfarande in det för mkt o jobbigaste är när personen låtsas nåt dom inte är!
 
Sv: Highly sensitive person

Jag väljer noga vänner och lika noga när jag ska göra saker som jag upplever belastande. Tex stora fester, semestrar (:o). Antidepp delvis pga det. Utan antidell är jag ständigt bländad.

Sen tar jag pauser i vardagen "ställtid" mellan olika aktiviteter. Har vant mig vid att jag behöver det så det går på rutin, samt en kväll i veckan när jag är ensam och bara är.
 
Sv: Highly sensitive person

Kul med svar :)!

Är ju inte direkt ensam om detta men känns så ibland. Och just och svårt att sortera bort intryck. Fast jag har blivit bättre på det helt klart, speciellt om jag fokuserar på något specifikt. Men bara det att vara i folksammanhang tar massa energi. Positivt om det känns bra men är det konstiga vibbar försöker jag distansera mig. Dock lättare sagt än gjort! Det som ger energi är det jag satsat på. Jobbet kan vara väldigt olika från dag till dag även om rutinerna är desamma. Ibland är jag helt slut efter och ibland vill jag jobba mer mer. Fast oftast någonstans mittemellan.

Jag gillar att festa. Men lite allt eller inget vilket blir dåligt i längden. Därför är det inget så jag ska orka med vardagen. Jobbar dessutom varannan helg.

Folk verkar tycka att jag är lite konstig. Alltifrån "drama queen", osocial, känslig, märkvärdig, fin, knäpp, modig, strukturerad, obrydd...

Kan man vara allt detta på samma gång? Tycker själv att jag är lång ifrån en drama queen men när jag frågade varför hon sa så så menade hon att jag visar känslor så tydligt och ibland är lite överdriven :crazy:. Jaha?
 
Sv: Highly sensitive person

Jag är en klockren HSP och betraktar mig som ganska introvert (även om jag är rätt bra på att dölja det). För mig hjälpte det mycket att förstå att HSP är ett personlighetsdrag och inget som har med barndomen att göra eller något som jag gör fel, det gör att jag med gott samvete avstår från det jag inte vill. Jag kämpar alltså inte emot. I sammanhang där det är ofrånkomligt att man umgås intensivt med folk brukar jag försöka dra mig undan så mycket det går. Jag kräver tex alltid eget rum på när vi är iväg på konferenser och mässor. Eftersom det är tråkigt att bli betraktad som en enstöring så är jag ändå med på en del hårt prioriterade tillfällen där jag ser till att ha utrymme för pauser runtikring. Är jag med så är jag aktiv och pratsam.

Vad som är ett större problem för mig är min förmåga att läsa av människors känslor i det dagliga livet. Dels är det ibland svårt att komma ihåg att inte alla är har den förmågan, särskilt innan jag läst om HSP så kändes det ibland som om människor fejkade, jag fattade inte att de inte såg reaktioner och känslor som jag såg och det gjorde att jag kände mig som en mespropp. Det verkade som om så många andra var mycket tuffare än jag. Nu förstår jag bättre att andra är känslomässigt färgblinda och ser nästan ingenting där jag ser en hel regnbåge. men det är svårt att skaka av sig känslointrycken och skydda sig. HSPs har en sårbarhet och kan lättare komma ur balans av små vardagliga händelser. En liten tröst kan vara att vara medveten om detta mönster och att de känslor som andra kommunicerar handlar om dom och är deras ansvar. Jag brukar tänka att har jag gjort fel så får folk säga det och inte använda ett passivt aggressivt kroppsspråk för att få mig ur balans. Om det är någon jag känner så brukar jag försöka lyfta upp det jag "hör" och fråga vad det är. Annars försöker jag tänka att jag tar ansvar för mina känslor så får andra ta ansvar för sina. Jag försöker också öva mig i att inte bli så rädd för obehaget som andra kommunicerar ut när de är missnöjda och sura. Även om jag känner så väl vad de tycker så tänker jag aktivt på att inte ta åt mig.
 
Sv: Highly sensitive person

Ja det blir lite så och när vi är så snabba med att känna av direkt. Det tog lite tid för mig att fatta att alla inte är så vilket förklarar en del hur andra uppträder. Tex jag känner direkt om någon är ledsen även om personen "ser" glad ut. Det går inte att fejka. Sänder ut sådanna vibbar ändå. Prata om detta med en kompis och hon menade att jag helt enkelt är väldigt känslig.

Känslig för mig har tidigare alltid varit till ondo när det gäller att umgås med andra människor. Jag funderar om man kan vända det till något positivt istället?
 
Sv: Highly sensitive person

Ja det blir lite så och när vi är så snabba med att känna av direkt. Det tog lite tid för mig att fatta att alla inte är så vilket förklarar en del hur andra uppträder. Tex jag känner direkt om någon är ledsen även om personen "ser" glad ut. Det går inte att fejka. Sänder ut sådanna vibbar ändå. Prata om detta med en kompis och hon menade att jag helt enkelt är väldigt känslig.

Känslig för mig har tidigare alltid varit till ondo när det gäller att umgås med andra människor. Jag funderar om man kan vända det till något positivt istället?
 
Sv: Highly sensitive person

Jag visste inte vad HSP var innan jag såg den här tråden så jag googlade - och hittade en beskrivning av mig själv! Det finns några punkter som jag inte känner igen mig själv i men på det stora hela är det extremt stor igenkänningsfaktor. Jag är nog inte så bra på att hantera det, annat än att jag är noga med att lyssna på kroppen och vila när jag känner att jag behöver det. Det känns bra att jag nu har lärt mig att det finns ett namn på det och att det går att lära sig mer om det. Något jag verkligen behöver lära mig är hur jag kan undvika att bli så starkt påverkad av andra människors sinnesstämning.
 
Sv: Highly sensitive person

Jag tror att många HSP är bra på att läsa av barn och djur. Det tycker jag är en styrka. Jag tycker tex att jag har ganska lätt att läsa hundar och hästar.

Sen kan det vara en styrka om man övar upp sin förmåga. Man kan bli ganska bra på att förutsäga hur människor är att samarbeta med eller hur de kommer att reagera i en viss situation. Man kan bli ganska duktig på att hantera människor när man har lätt att se vad som driver dem och vad de inte gillar.

Jag tror också att man är bra på att ha djupa och nära vänner. Kanske också djupa kärleksrelationer?
 
Sv: Highly sensitive person

Jag försöker se det positiva det medför att vara högkänslig.

Jag är väldigt bra på att se små detaljer(mkt bra i mitt jobb), organisera, är sedd som omtänksam och har lätt att vara i olika sorters sociala sammanhang.
Jag ser också lätt vilka som man bör passa sig för att ha att göra med/lita på.

Sen blir jag också så klart lätt trött mentalt och har lätt att bli för emotionell gällande andra. Jag tar på mig andras problem och ser det som min uppgift att lösa dem, stötta etc. Jag har också lätt att känna skuld och skam och älta mina missar i evighet.
Jag har gått i terapi för att lära mig hantera mina känslor. Jag har varit så orolig och rädd för att misslyckas att jag hindrats mkt.

Nu mer så slarvar jag med flit med vissa saker. Jag ser det som bra träning.

Jag har lärt mig säja nej till människor. Och jag har lärt mig ruska av mig misslyckanden.
Man måste hela tiden resonera logiskt med sig själv. Lite KBT-tänk..

Och man får lära sig att skärma av sig. Man kan inte rädda alla, känna all skit som folk känner etc. Inget blir bättre av det!

Jag jobbar aktivt på att vara lycklig och ta det lugnt! Det där med lugn är lite extra svårt iom att jag också har ADHD. Men jag har lärt mig en hel del knep inom terapin efter x antal gånger som utbränd.
Jag måste få vara ifred en hel del.
Varje dag börjar jag med att ligga still och tyst i sängen och bara långsamt släppa in världen efter att klockan ringt.
Jag sover med öronproppar. Och jag ligger först en stund innan jag tar ur dem, sen ligger jag kvar och ber hundarna göra detsamma, tysta.
Gör jag så upplever jag att inte får ont i huvudet lika lätt av ljud under morgonen(som sen sitter resten av dagen) och har en lägre stresströskel.
Under dagen så kan jag gå undan och bara pausa, stå still, andas och om det är sol försöka ta in energin ur ljuset.
Sen jobbar jag aktivt med att omge mig med positivitet och såna människor som ger istället för tar. Och om jag ser till att ge och göra människor glada omges jag av den energin istället för en negativ sådan. Då slipper jag ta in en massa shit.

Och så får man försöka simplifiera allt, hela livet, tankar och allt.
För mig har det varit bra att umgås med såna som inte är som jag. Som inte oroar sig, är väldigt enkla, inte ser så mkt detaljer eller hur folk reagerar. Det gav mig insikt om hur man faktiskt kan reagera på saker. Att det inte behöver vara så himla mångfacetterat allting.
 
Sv: Highly sensitive person

Oj, detta måste jag fördjupa mig i. Har aldrig hört talas om det, men känner igen mig i allt ni skriver. Tack för "upplysningen" :)
 
Sv: Highly sensitive person

Jag är också sån och med djuren låter jag det för det mesta låta hålla på , men människor har jag helt stängt av, kan nog vara lite kall när folk börjar prata om sina måenden och orkar inte längre bry mig ....mina egna djur "kryper under skinnet" på mig ibland och blir det för mycket stänger jag där med.

Kunde bli fruktansvärt trött och sliten förr, visste inte att det fanns nån benämning för detta...
 
Sv: Highly sensitive person

Vad trevligt att få läsa om hur ni alla tacklar ert liv med HSP!
Jag känner igen så mycket av vad ni skriver.

Själv får jag också stänga av ibland för att orka.
Behöver som en del av er redan skrivit, ladda batterierna.
Jag kallar det att ha kvalitetstid med mig själv och mina djur hjälper mig till hundra % till återhämtning.
Många gånger umgås jag med dom i tysthet, kommunikationen sker oftast alltid bara med kroppsspråk.
Jag väljer att bo enskilt, naturen och stillheten gör att återhämtingen går snabbare och att jag orkar med mera folk runt mig.

Sen har livet lärt mig att det är mycket viktigt att selektera och verkligen ha rätt människor i mitt liv.
Har en del vänner som likt mig, är känsliga och respekterar andra individer så pass att de inte dominerar sin omgivning.
De personet som försöker styra andra och få igenom sin agenda går bort totalt då jag är så pass känsligt för både kroppsspråk, ton och hur personer uttrycker sig.
Nu i mitt vuxna liv har jag hittat en balans och faktist, har jag kommit så långt att jag kan utnyttja min HSP till min fördel.
I arbetslivet, tex i förhandlingssitvationer kan jag utnyttja denna fördel, att se hur den andra reagerar och med lite list få personen till att gå med på vad jag vill få ut av samtalet.
Dessutom har jag valt ett yrke som jag kan andvända mig av mina skärpta sinnen.
Hörsel, lukt, detaljsinne, läsa andras agenda och värmekänslighet är en del av detta.

Värre var det under min uppväxt.
Jag kände mig som en alien, någon som inte passade in och alla intryck gjorde mig förvirrad.
Upptäckte snabbt att folk var oerhört falska, många sände ut dubbla budskap, dvs sa en sak men med kroppsspråket något annat.
Hade många runt mig som försökte styra mig och jag blev oftast psykiskt misshandlad då jag i min förvirring försökte hitta min plats i livet och törstade efter kärlek, förståelse över min person och tillhörighet bland andra eftersom jag kände mig så udda, missanpassad bland de personer som fanns runt mig.
Uppväxten har gjort mig mycket stark och trygg, vet vad jag behöver för att må bra.

En del av er tar upp djuren som en viktig del av era liv, också något som jag värderar högt och min HSP har hjälpt mig att vara så pass känslig att kunna umgås med dom mera på deras villkor genom att kunna se de små signaler, kroppsspråk som de andvänder sig av när de kommunicerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Highly sensitive person

KL.

Hur har ni fått detta? Självdiagnostiserade eller utredda? Eller läser ni bara igenom, konstaterar att ni är högkänsliga? Har en i min närhet som pratar om detta och jag har inte fördjupat mig i det (ännu).
 
Sv: Highly sensitive person

Jag tror att många HSP är bra på att läsa av barn och djur. Det tycker jag är en styrka. Jag tycker tex att jag har ganska lätt att läsa hundar och hästar.

Sen kan det vara en styrka om man övar upp sin förmåga. Man kan bli ganska bra på att förutsäga hur människor är att samarbeta med eller hur de kommer att reagera i en viss situation. Man kan bli ganska duktig på att hantera människor när man har lätt att se vad som driver dem och vad de inte gillar.

Jag tror också att man är bra på att ha djupa och nära vänner. Kanske också djupa kärleksrelationer?

Det där är läskigt, alla som jag känt så inför har stämt in till 95 %. Fast dom varit trevliga i början.
 
Sv: Highly sensitive person

Det blev mycket lättare när jag för stod vad eller varför jag uppfattar saker på annat sätt=känsligare. Har lärt mig att jag blir hjärntrött och behöver vila. Undviker i så gått det går vissa situationer. För mig har tiden men min man och våra djur försa plats.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Sv: Highly sensitive person

Det är mina fd psykologer och psykiater som sagt att jag är högkänslig. Någon tror det är medfött och någon att jag blivit så för att överleva i ett konstigt liv där man behövde vara så uppmärksam på minsta lilla signal för att klara sig(mentalt).

KL

Just det där med att känna sig annorlunda, som en outsider, inte förstådd etc kan jag relatera till. Jag kände aldrig att jag hörde hemma någonstans, varken i familj eller bland vänner under uppväxten. Trots att jag hade vänner kände jag mig ensam.
Jag kan fortfarande få de känslorna. Men idag kan jag resonera logiskt och bemöta dem och förstå att det bara är i mitt huvud det sitter.

Förr valde jag då att umgås med djuren. Det gör jag väl till viss del idag med.
Jag tycker det är enklare med djur. Men idag kan jag uppskatta människor och inse att de fyller en annan plats/funktion i mitt liv.
 
Sv: Highly sensitive person

KL.

Hur har ni fått detta? Självdiagnostiserade eller utredda? Eller läser ni bara igenom, konstaterar att ni är högkänsliga? Har en i min närhet som pratar om detta och jag har inte fördjupat mig i det (ännu).

jag är självdiagnosticerad....jag läser folk som tidningar, kan instinktivt tycka illa om folk , sen visar dom sig vara jättetrevliga men efter ett tag manipulativa lögnare...:( ..slår aldrig fel att första intrycket är rätt. Men jag vill ge folk chansen , då jag är väldigt social.

har dom en gång visat sina fula sidor kan dom aldrig få mig att ändra mig , en gång falsk, alltid falsk.

har jättemånga ytliga vänner, några ( en handfull) riktiga vänner, och är nöjd så :heart

..i början när jag hade konvalecenter ( trav) mådde jag så jäkla pyton o var trött, ofärdig och helt slut....tills en annan vän till mig sa att det var hästarna som "gav" mig det ....när jag stängde av dom blev det mycket bättre
idag stänger jag nog lite väl mycket , men mår bra av det också ..

en del tycker säkert detta är flum, men för mig är det verkliga livet .
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Myrten
·
Fritid Nu är det dags för ytterligare ett favoritprogram. Stjärnorna på slottet drar i gång! Precis som i Så mycket bättre så vet man lite...
Svar
4
· Visningar
445
Senast: Lilla
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 472
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp