Hilda har fått sitt Hulda sällskap

70 000 till en kvinna som satt sig på tvären. Jesus, att hon inte ens la pengarna som blev över på typ välgörenhet.

Tror jag ska försämra lite för mina djur. Jag kan behöva 70 000.

Jag blir så oerhört provocerade av den här grejen, och alla på Facebook som tycker det är såå hemskt vad hon ”blivit utsatt för”.

Ja, och att till och med politiker inom centern engagerat sig för sin sak. Borde inte riksdagsledamöter typ förespråka att man följer lagen?
Men jösses, kan ni bli mera bittra och avundsjuka eller. Det handlar inte om att hennes djur inte haft det bra, att hon inte tar hand om dom. Tvärtom så är det ju det hon gör. Det enda var att Hilda behövde en artfrände som hon inte hade råd med att köpa in.

Ni kallar er djurvänner, antar jag? men ändå föredrar ni att Hilda hade blivit avlivad istället för att folk hjälptes åt att köpa in en annan ko, och reagera på att hon använder resten av pengarna till att rusta upp och fixa till stallet som gynnar hennes djur, vad ens är det att bli bitter på? Inte direkt så att hon åkte på en lyxsemester för pengarna.

Jag tycker det är fantastiskt att många är så osjälviska och går ihop för att rädda en ko, då finns det hopp om mänskligheten iallafall. Något man börjar tvivla på när man läser vissa svar här..

Att politiker får upp ögonen och ser att djuren är individer och faktiskt kan må bra trots en lite udda situation är bara bra.
 
Men jösses, kan ni bli mera bittra och avundsjuka eller. Det handlar inte om att hennes djur inte haft det bra, att hon inte tar hand om dom. Tvärtom så är det ju det hon gör. Det enda var att Hilda behövde en artfrände som hon inte hade råd med att köpa in.

Ni kallar er djurvänner, antar jag? men ändå föredrar ni att Hilda hade blivit avlivad istället för att folk hjälptes åt att köpa in en annan ko, och reagera på att hon använder resten av pengarna till att rusta upp och fixa till stallet som gynnar hennes djur, vad ens är det att bli bitter på? Inte direkt så att hon åkte på en lyxsemester för pengarna.

Jag tycker det är fantastiskt att många är så osjälviska och går ihop för att rädda en ko, då finns det hopp om mänskligheten iallafall. Något man börjar tvivla på när man läser vissa svar här..

Att politiker får upp ögonen och ser att djuren är individer och faktiskt kan må bra trots en lite udda situation är bara bra.
Var det inte så att hon blev erbjuden att Få en eller flera kalvar, men att de inte dög? Dessutom behöver man väl inte avliva kon man inte har råd att hålla, det går utmärkt att sälja också, eller omplacera.
 
Jag tycker det är fantastiskt att många är så osjälviska och går ihop för att rädda en ko, då finns det hopp om mänskligheten iallafall. Något man börjar tvivla på när man läser vissa svar här..

Att politiker får upp ögonen och ser att djuren är individer och faktiskt kan må bra trots en lite udda situation är bara bra.

Det är viktigt att djur ska gå med artfränder, om en person ska få börja tulla på det så vill andra göra det också.

Och du vet inte- tror jag- alls hur bra eller inte bra kvigan har det- jag tycker hon ser sjukligt fet ut, det blir kvigor som inte betäcks.
 
Men jösses, kan ni bli mera bittra och avundsjuka eller. Det handlar inte om att hennes djur inte haft det bra, att hon inte tar hand om dom. Tvärtom så är det ju det hon gör. Det enda var att Hilda behövde en artfrände som hon inte hade råd med att köpa in.

Ni kallar er djurvänner, antar jag? men ändå föredrar ni att Hilda hade blivit avlivad istället för att folk hjälptes åt att köpa in en annan ko, och reagera på att hon använder resten av pengarna till att rusta upp och fixa till stallet som gynnar hennes djur, vad ens är det att bli bitter på? Inte direkt så att hon åkte på en lyxsemester för pengarna.

Jag tycker det är fantastiskt att många är så osjälviska och går ihop för att rädda en ko, då finns det hopp om mänskligheten iallafall. Något man börjar tvivla på när man läser vissa svar här..

Att politiker får upp ögonen och ser att djuren är individer och faktiskt kan må bra trots en lite udda situation är bara bra.

Ingen har väl påstått att kon mådde dåligt, men att kor ska hållas med artfrände är ett av minimikriterierna i lagstiftningen, rimligtvis för att kor mår bäst med sällskap.

Hur bra är du på att bedöma kors psykiska hälsa?
Vilka fler paragrafer ska vi göra undantag för?

Jag hade nog varit lika "missunnsam" mot att man samlade in pengar till en ny bil till ett rattfyllo som kvaddat sin gamla.
 
Jag tycker länsstyrelsen och jordbruksverket borde se till att djurskyddslagen efterlevs i större besättningar istället för att hålla på med sådant här.
 
Men jösses, kan ni bli mera bittra och avundsjuka eller. Det handlar inte om att hennes djur inte haft det bra, att hon inte tar hand om dom. Tvärtom så är det ju det hon gör. Det enda var att Hilda behövde en artfrände som hon inte hade råd med att köpa in.

Ni kallar er djurvänner, antar jag? men ändå föredrar ni att Hilda hade blivit avlivad istället för att folk hjälptes åt att köpa in en annan ko, och reagera på att hon använder resten av pengarna till att rusta upp och fixa till stallet som gynnar hennes djur, vad ens är det att bli bitter på? Inte direkt så att hon åkte på en lyxsemester för pengarna.

Jag tycker det är fantastiskt att många är så osjälviska och går ihop för att rädda en ko, då finns det hopp om mänskligheten iallafall. Något man börjar tvivla på när man läser vissa svar här..

Att politiker får upp ögonen och ser att djuren är individer och faktiskt kan må bra trots en lite udda situation är bara bra.
Oj, vad mycket som tillskrivs mig nu. Bara för att någon inte är positiv till något betyder inte att personen är avundsjuk eller bitter. Jag tycker att det är dålig smak helt enkelt att skapa en offerkofta till sig själv som kvinnan gjort, och sedan få det att låta som att det är hon mot stora stygga myndigheten men btw hon vill inte ha vilken ko som helst. Som andra nämnt så är det inte så att hon hade tvingats avliva kon bara för att. Hon var tvungen att tillgodose dess behov inom en viss tid helt enkelt, enligt lagen. Som alla andra djurägare här i landet.
 
Undrar om det kostat något/mycket (jurist?) att driva det upp till nivån innan högsta förvaltningsdomstol?
Tänker att de pengarna kanske hade kunnat läggas på artfrände från början i så fall..
Jag kan tycka att visst får man väl starta en insamling, men förvånad att så många skänkt till den att det blev den summan faktiskt.
 
Men jösses, kan ni bli mera bittra och avundsjuka eller. Det handlar inte om att hennes djur inte haft det bra, att hon inte tar hand om dom. Tvärtom så är det ju det hon gör. Det enda var att Hilda behövde en artfrände som hon inte hade råd med att köpa in.

Ni kallar er djurvänner, antar jag? men ändå föredrar ni att Hilda hade blivit avlivad istället för att folk hjälptes åt att köpa in en annan ko, och reagera på att hon använder resten av pengarna till att rusta upp och fixa till stallet som gynnar hennes djur, vad ens är det att bli bitter på? Inte direkt så att hon åkte på en lyxsemester för pengarna.

Jag tycker det är fantastiskt att många är så osjälviska och går ihop för att rädda en ko, då finns det hopp om mänskligheten iallafall. Något man börjar tvivla på när man läser vissa svar här..

Att politiker får upp ögonen och ser att djuren är individer och faktiskt kan må bra trots en lite udda situation är bara bra.

Men är du på riktigt?

Det är miniminivån som regleras i djurskyddslagen.

Hon har blivit erbjuden FLERA kalvar GRATIS men låtit bli att svara dessa eftersom de inte dög. Men visst, hon är en sån fantastisk djurvän till skillnad från oss andra som tycker att under miniminivån inte är tillräckligt bra när man har hand om djur.
 
Undrar om det kostat något/mycket (jurist?) att driva det upp till nivån innan högsta förvaltningsdomstol?
Tänker att de pengarna kanske hade kunnat läggas på artfrände från början i så fall..
Jag kan tycka att visst får man väl starta en insamling, men förvånad att så många skänkt till den att det blev den summan faktiskt.
Det är gratis, om hon inte har valt att anlita en advokat.
 
Det ena motsätter väl inte det andra?

Hur stor/liten ska en besättning vara för att inte behöva följa lagen?
Inte kanske om du bara ser till det individuella fallet men om man lyfter blicken lite och ser till hur djurskyddslagen implementerats och används tycker jag att det är som att sila mygg men svälja kameler.
 
Inte kanske om du bara ser till det individuella fallet men om man lyfter blicken lite och ser till hur djurskyddslagen implementerats och används tycker jag att det är som att sila mygg men svälja kameler.

Jag tycker faktiskt att ägaren verkar vara en djursamlare med dålig ekonomi som många andra djursamlare.

KL
Sedan undrar jag hur eller vad man gör med en liten kalv så den lär sig att det är big no no att resa sig upp såfort det ligger en filt på ryggen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
959
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 045
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 383
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 282
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp