Hilda har fått sitt Hulda sällskap

Men är du på riktigt?

Det är miniminivån som regleras i djurskyddslagen.

Hon har blivit erbjuden FLERA kalvar GRATIS men låtit bli att svara dessa eftersom de inte dög. Men visst, hon är en sån fantastisk djurvän till skillnad från oss andra som tycker att under miniminivån inte är tillräckligt bra när man har hand om djur.
Är du på riktigt?

Anledningen till att hon inte kunde ta vilken ko som helst är att hon inte hade plats för en till stor ko, därför kunde hon inte ta vilken gratisko som helst.

Eller hade det varit bra att knö in en stor ko i för liten box? Knappast, hade hon haft plats för en stor ko till hade hon skaffat en men nu fungerade inte det. Av vad jag läste iallafall.
 
Är du på riktigt?

Anledningen till att hon inte kunde ta vilken ko som helst är att hon inte hade plats för en till stor ko, därför kunde hon inte ta vilken gratisko som helst.

Eller hade det varit bra att knö in en stor ko i för liten box? Knappast, hade hon haft plats för en stor ko till hade hon skaffat en men nu fungerade inte det. Av vad jag läste iallafall.

Men varför skaffa djur du inte har möjlighet att sköta korrekt från början?
 
Är du på riktigt?

Anledningen till att hon inte kunde ta vilken ko som helst är att hon inte hade plats för en till stor ko, därför kunde hon inte ta vilken gratisko som helst.

Eller hade det varit bra att knö in en stor ko i för liten box? Knappast, hade hon haft plats för en stor ko till hade hon skaffat en men nu fungerade inte det. Av vad jag läste iallafall.
Är du på riktigt?

Anledningen till att hon inte kunde ta vilken ko som helst är att hon inte hade plats för en till stor ko, därför kunde hon inte ta vilken gratisko som helst.

Eller hade det varit bra att knö in en stor ko i för liten box? Knappast, hade hon haft plats för en stor ko till hade hon skaffat en men nu fungerade inte det. Av vad jag läste iallafall.

Så vart ska den bo när den blir större?

Och jag skrev kalv. Flera olika personer erbjöd henne kalv GRATIS.
 
Oj, vad mycket som tillskrivs mig nu. Bara för att någon inte är positiv till något betyder inte att personen är avundsjuk eller bitter. Jag tycker att det är dålig smak helt enkelt att skapa en offerkofta till sig själv som kvinnan gjort, och sedan få det att låta som att det är hon mot stora stygga myndigheten men btw hon vill inte ha vilken ko som helst. Som andra nämnt så är det inte så att hon hade tvingats avliva kon bara för att. Hon var tvungen att tillgodose dess behov inom en viss tid helt enkelt, enligt lagen. Som alla andra djurägare här i landet.
Anledningen till att hon inte kunde ha vilken ko som helst var att hon inte hade plats för vilken ko som helst. Hon var tvungen att ha en mindre ko pga det. Är det så otroligt konstigt att inte vilja knö in en stor ko i för liten box, det om något hade varit oansvarigt.

Och ja, det är bitterhet att tycka illa om att någon får hjälp och väljer att med dom pengarna som blev över fixa upp stallet. Det är inte direkt så att det var en extrem summa och dom flesta vet att den summan inte räcker så hysteriskt långt.
 
Men varför skaffa djur du inte har möjlighet att sköta korrekt från början?
Men vem och vart står det att hon inte kan sköta djuren korrekt? Det här handlar om en ko som saknade en annan ko. Och hon skaffade en annan ko. Ingen är perfekt, men hon tar hand om sina djur iallafall.
 
Anledningen till att hon inte kunde ha vilken ko som helst var att hon inte hade plats för vilken ko som helst. Hon var tvungen att ha en mindre ko pga det. Är det så otroligt konstigt att inte vilja knö in en stor ko i för liten box, det om något hade varit oansvarigt.

Och ja, det är bitterhet att tycka illa om att någon får hjälp och väljer att med dom pengarna som blev över fixa upp stallet. Det är inte direkt så att det var en extrem summa och dom flesta vet att den summan inte räcker så hysteriskt långt.

Men varför försvara någon som medvetet brutit mot lagstiftningen från dag 1?
Skulle du säga samma sak om någon hade tre hästar, endast för att den ville ha tre stycken, men bara råd att fodra två. Att man får acceptera att bara två får foder eftersom hen inte hade råd med mer?

Det är ju ingen rättighet att ha djur.

Kravet på sällskap för nöt är inte direkt något nytt påhitt?
 
Ingen har väl påstått att kon mådde dåligt, men att kor ska hållas med artfrände är ett av minimikriterierna i lagstiftningen, rimligtvis för att kor mår bäst med sällskap.

Hur bra är du på att bedöma kors psykiska hälsa?
Vilka fler paragrafer ska vi göra undantag för?

Jag hade nog varit lika "missunnsam" mot att man samlade in pengar till en ny bil till ett rattfyllo som kvaddat sin gamla.
Kon var inte ensam, den hade många djur omkring sig och faktiskt såg ut att trivas utmärkt med hästarna. Inte direkt så att det handlar om en ensam ko. Hur många hästar går inte ensamma med kor? Uppenbarligen är det helt okej.
 
Som sagt, bitterheten hos folk är ju fruktansvärd. Men det säger mer om er än om någon som gjorde en miss och hade en ensam ko i flocken med hästar. Hoppas ni aldrig behöver hjälp nångång, men det kanske inte "perfekta" människor behöver. För ni gör aldrig något fel antar jag. Måste kännas bra att vara perfekt..
 
Så vart ska den bo när den blir större?

Och jag skrev kalv. Flera olika personer erbjöd henne kalv GRATIS.
Tänk lite, den ska bo där den bor nu. Därför hon skaffade en liten ras. Använd huvudet litegrann. Du vet om att kalvar växer va? Dom är inte små särskilt länge så varför skulle hon skaffa en liten kalv av en större ras?

Hon till skillnad från dig tänkte framåt och insåg att en kalv växer och kommer snabbt växa ur boxen och därför inte kunna stå kvar, det är att ta ansvar och inte skaffa vad som helst.
 
Tänk lite, den ska bo där den bor nu. Därför hon skaffade en liten ras. Använd huvudet litegrann. Du vet om att kalvar växer va? Dom är inte små särskilt länge så varför skulle hon skaffa en liten kalv av en större ras?

Hon till skillnad från dig tänkte framåt och insåg att en kalv växer och kommer snabbt växa ur boxen och därför inte kunna stå kvar, det är att ta ansvar och inte skaffa vad som helst.
Om ägaren hade tänkt framåt innan hon köpte Hilda hade det här troligtvis aldrig varit ett problem.

Jag tycker för övrigt att det är lika fel att ha en häst bland bara kor som tvärtom, dvs mycket fel.
 
@Grazing det här är det enda jag hittar om sällskap till hästar och det verkar inte vara lagligt att ha hästar utan hästsällskap. Fullt rimligt.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210220-000737_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210220-000737_Samsung Internet.jpg
    126,2 KB · Visningar: 39
Det är absolut inte okej, det är olagligt!
Hästar ska enligt LAG kunna se och röra andra hästar.
Det är lika olagligt att ha 1 häst och 4 kor, som att ha 1 ko (Hilda) och 4 hästar.

Om du vet om en häst som går helt ensam med enbart kor som sällskap kan du anmäla det till LST.
Det är en ny lag som kom förförra året men den gäller inte för hästar som sedan tidigare enbart gått med andra djur så det behöver inte vara olagligt.
 
Som sagt, bitterheten hos folk är ju fruktansvärd. Men det säger mer om er än om någon som gjorde en miss och hade en ensam ko i flocken med hästar. Hoppas ni aldrig behöver hjälp nångång, men det kanske inte "perfekta" människor behöver. För ni gör aldrig något fel antar jag. Måste kännas bra att vara perfekt..
Det är väl skillnad på att behöva hjälp och inte vara perfekt till att medvetet bryta mot lagen, inte rätta sig efter myndighetens beslut och sen driva faller upp till högsta rättsinstans?
 
Tänk lite, den ska bo där den bor nu. Därför hon skaffade en liten ras. Använd huvudet litegrann. Du vet om att kalvar växer va? Dom är inte små särskilt länge så varför skulle hon skaffa en liten kalv av en större ras?
Hon fick ju en del pengar, en Dexterkalv är def dyrare än en gratiskalv, om hon tagit en gratiskalv så hade hon:

Fått mer pengar över till o förbättra stallet så en större storlek kommit plats alternativt köpt en kupol till sina två kor-ännu bättre.
Räddat en av gratiskalven från ödet antingen slakt eller försäljning till sannolik sjukdom.
 
Tänk lite, den ska bo där den bor nu. Därför hon skaffade en liten ras. Använd huvudet litegrann. Du vet om att kalvar växer va? Dom är inte små särskilt länge så varför skulle hon skaffa en liten kalv av en större ras?

Hon till skillnad från dig tänkte framåt och insåg att en kalv växer och kommer snabbt växa ur boxen och därför inte kunna stå kvar, det är att ta ansvar och inte skaffa vad som helst.

Jag tog det du skrev bokstavligt, min miss. Men hade hon på riktigt tänkt framåt hade hon inte skaffat djur hon inte kan ta hand om på laglig väg från första början.
 
Jag tog det du skrev bokstavligt, min miss. Men hade hon på riktigt tänkt framåt hade hon inte skaffat djur hon inte kan ta hand om på laglig väg från första början.

Rätt, Det är djursamlares mentalitet som kommer fram, de tror i sitt huvud att de tar hand om sina djur bra bara de tänker på dem. De gillar såklart sina djur men lag och rätt skötsel kommer inte in i tankesystemet.
Sedan finns det såklart grader, men med tidens tand verkar inget bli bättre-tvärtom.

Det var givetvis inte platsbrist här, det kostar ex inte många kr att så upp ett tak o en vägg så har man en uteligghall för två kor.
Utan djursamlare ser sig som så: det är de mot värdens all konstig byråkrati och de kan lägga mer tid på att försöka få rätt än att skaffa ett deltidskneg ex och dra in lite egentjänade pengar till sina djur.
 
Anledningen till att hon inte kunde ha vilken ko som helst var att hon inte hade plats för vilken ko som helst. Hon var tvungen att ha en mindre ko pga det. Är det så otroligt konstigt att inte vilja knö in en stor ko i för liten box, det om något hade varit oansvarigt.

Och ja, det är bitterhet att tycka illa om att någon får hjälp och väljer att med dom pengarna som blev över fixa upp stallet. Det är inte direkt så att det var en extrem summa och dom flesta vet att den summan inte räcker så hysteriskt långt.
Jag tycker det är så dumt alltihopa, om hon nu blivit erbjuden kalv gratis. En kalv är inte en fullvuxen ko direkt, man har lite tid på sig att bygga om så den får plats i så fall.
Det har troligen kostat lite pengar att driva hela det här ärendet, pengar man kunde lagt på att bygga om istället redan från början ur min mening.

Lagen finns av en anledning och det är som flera andra redan skrivit lika för alla. Inget konstigt med det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 371
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp