Hilda har fått sitt Hulda sällskap

Som sagt, bitterheten hos folk är ju fruktansvärd. Men det säger mer om er än om någon som gjorde en miss och hade en ensam ko i flocken med hästar. Hoppas ni aldrig behöver hjälp nångång, men det kanske inte "perfekta" människor behöver. För ni gör aldrig något fel antar jag. Måste kännas bra att vara perfekt..
Känns det bra att försöka trycka ner andra människor för att de inte delar din åsikt? Det säger verkligen mer om dig än om dom du skriver om.
 
Jag tycker det är så dumt alltihopa, om hon nu blivit erbjuden kalv gratis. En kalv är inte en fullvuxen ko direkt, man har lite tid på sig att bygga om så den får plats i så fall.
Det har troligen kostat lite pengar att driva hela det här ärendet, pengar man kunde lagt på att bygga om istället redan från början ur min mening.

Lagen finns av en anledning och det är som flera andra redan skrivit lika för alla. Inget konstigt med det.
Det är gratis att överklaga om man inte själv väljer att anställa en advokat.
 
Det enda var att Hilda behövde en artfrände som hon inte hade råd med att köpa in.

Jag tycker det är fantastiskt att många är så osjälviska och går ihop för att rädda en ko, då finns det hopp om mänskligheten iallafall. Något man börjar tvivla på när man läser vissa svar här..

Att politiker får upp ögonen och ser att djuren är individer och faktiskt kan må bra trots en lite udda situation är bara bra.

Det enda hon behövde göra var att följa lagen, hur larvig den än är.
Jag har många, många åsikter om många av de där lagarna som jag tycker är onödigt reglerade men jag följer dem ändå. Eller, snarare försöker, misslyckas ibland men om någon skulle komma och säga att jag måste fixa för att ha kvar så hade jag fixat till.

Sedan är vi nog många som tycker att mått, som en centimeter hit eller dit, har mindre betydelse än om djur ska ha rätt sällskap.

Det är väldigt osjälviskt att folk går ihop och räddar en ko. Det har du rätt i.
Det tråkiga är när någon själv inte har råd/vill eller på annat sätt sätter tillit till andra människors osjälviskhet. Speciellt i dessa tider där sociala media gör det lätt att ”tigga” pengar av vänliga själar.
Jag vet människor som skiter i att försäkra sina djur eftersom de kan be om pengar över internet om det skiter sig, bara man lägger till En snyfthistoria där man annars måste avliva.

Vi är dessutom många här på Buke som tillsammans hjälpt personer i nöd med både pengar och fysisk hjälp så att säga du börjar tvivla om mänskligheten efter du har läst att vi alla vill att lagen ska gälla alla, så belyser det mer din okunskap än vår omänsklighet. Tänk på det.
 
Det enda hon behövde göra var att följa lagen, hur larvig den än är.
Jag har många, många åsikter om många av de där lagarna som jag tycker är onödigt reglerade men jag följer dem ändå. Eller, snarare försöker, misslyckas ibland men om någon skulle komma och säga att jag måste fixa för att ha kvar så hade jag fixat till.

Sedan är vi nog många som tycker att mått, som en centimeter hit eller dit, har mindre betydelse än om djur ska ha rätt sällskap.

Det är väldigt osjälviskt att folk går ihop och räddar en ko. Det har du rätt i.
Det tråkiga är när någon själv inte har råd/vill eller på annat sätt sätter tillit till andra människors osjälviskhet. Speciellt i dessa tider där sociala media gör det lätt att ”tigga” pengar av vänliga själar.
Jag vet människor som skiter i att försäkra sina djur eftersom de kan be om pengar över internet om det skiter sig, bara man lägger till En snyfthistoria där man annars måste avliva.
Som hon gjorde, hon skaffade en till ko. Jag står fast vid att jag tror djur mycket väl kan ha det bra i andras djurs sällskap, speciellt flockdjur. Man måste se till helheten om djuren har det bra eller inte, en kompis gör inte att det per automatik blir ett perfekt hem. Det är en galen dubbelmoral bland folk, folk har hästar som inte alls trivs i flockar osv men dom ska gå ihop till vilket pris som helst för det finns inga andra att gå med osv. Men en ko som trivs i sin hästflock skulle lida så fruktansvärt bara för att den inte har en annan ko bredvid sig, inte ens chans. Så enkelspårig får man inte vara när man har djur, det finns många fler aspekter att ta in.

Det är aldrig tråkigt när någon inte har råd och ber om hjälp och sedan får hjälp, det är bara bra. Jag har aldrig träffat på folk eller sett ens på nätet att folk struntar i att försäkra sina djur pga att dom tänker tigga till sig pengarna. Definitivt ingenting som folk har satt i rutin att göra.
Vi är dessutom många här på Buke som tillsammans hjälpt personer i nöd med både pengar och fysisk hjälp så att säga du börjar tvivla om mänskligheten efter du har läst att vi alla vill att lagen ska gälla alla, så belyser det mer din okunskap än vår omänsklighet. Tänk på det.
Och? Varför förminskar du min upplevelse om hur folk är? Jo, bitterheten i att någon har fått hjälp är galen här, och ja, det står jag för att jag tycker. Otroligt tråkigt att folk är så emot att hjälpa vissa. Har ingenting med okunskap att göra, jag är inte blind. Det är så det är, folk blir bittra för att hon fick lite pengar, det är galet.
 
Som hon gjorde, hon skaffade en till ko. Jag står fast vid att jag tror djur mycket väl kan ha det bra i andras djurs sällskap, speciellt flockdjur. Man måste se till helheten om djuren har det bra eller inte, en kompis gör inte att det per automatik blir ett perfekt hem.

Fast du glömmer en extremt viktig sak, en ensam ko har ingen annan ko att prata med.

En ko kan inte prata med en häst eller en get, de kan bara prata med andra kor. Tycker du verkligen att en ko ska leva hela sitt liv utan att kunna prata med någon?
 
Fantastiskt att kossan fått en artfrände nu. Synd bara att det tog så lång tid för ägaren att inse att vi alla är lika inför lagen
Men det är jättebra att hon visar att det är viktigt att titta på individen och hur den trivs och mår. Djurskyddslagen är galen som den är idag. Dom borde se till hur djuren mår istället för att titta sig blinda på huruvida dom har en artfrände eller inte. Det kryllar av hästar tex som går med hästar dom inte tycker om hela dagarna men det är det inte många som tycker är fel.

Allt är inte svart eller vitt när det kommer till djur och hur dom trivs, det är otroligt olika. Det finns massor av bevis att djur inte enbart stirrar sig blinda på om deras vän är en artfrände eller inte.
 
Känns det bra att försöka trycka ner andra människor för att de inte delar din åsikt? Det säger verkligen mer om dig än om dom du skriver om.
Nej, jag trycker inte ner någon för att den inte har samma åsikt, jag blir bara otroligt trött på folks bitterhet att det är så hemskt att denna människan fick hjälp att köpa en ny ko. Denna avundsjuka att personen dessutom fick lite pengar över till att rusta upp stallet.
 
Alltså ni som är så bittra här över denna hemska människa. Har ni sett klippen och filmerna om denna stackars ko hur faktiskt bra hon mår i sin flock? Ser det verkligen ut som en ko som lider.

Jag har faktiskt sällan sett en så glad ko, och visst, hon borde haft två från start men nu är det inte så. Hon gjorde rätt för sig och skaffade en till ko, så släpp det och var glada för hennes och kossans liv istället för att vara bittra över att folk ville hjälpa.

Och bra att hon uppmärksammar att allt med djur inte är svart eller vitt, en artfrände betyder inte att dom per automatik är vänner. Det fungerar inte så och det av något borde hästfolk veta. Alla hästar trivs inte ihop bara för att dom är av samma art, dom har väldigt mycket åsikter om vilka dom vill gå med.
 
Alltså ni som är så bittra här över denna hemska människa. Har ni sett klippen och filmerna om denna stackars ko hur faktiskt bra hon mår i sin flock? Ser det verkligen ut som en ko som lider.

Jag har faktiskt sällan sett en så glad ko, och visst, hon borde haft två från start men nu är det inte så. Hon gjorde rätt för sig och skaffade en till ko, så släpp det och var glada för hennes och kossans liv istället för att vara bittra över att folk ville hjälpa.

Och bra att hon uppmärksammar att allt med djur inte är svart eller vitt, en artfrände betyder inte att dom per automatik är vänner. Det fungerar inte så och det av något borde hästfolk veta. Alla hästar trivs inte ihop bara för att dom är av samma art, dom har väldigt mycket åsikter om vilka dom vill gå med.
Idag säger lagen att de ska ha en artfrände. I framtiden kanske det specificeras till "artfrände de trivs med", vem vet. Vi kan bara förhålla oss till rådande lagar idag.
 
Alltså ni som är så bittra här över denna hemska människa. Har ni sett klippen och filmerna om denna stackars ko hur faktiskt bra hon mår i sin flock? Ser det verkligen ut som en ko som lider.

Jag har faktiskt sällan sett en så glad ko, och visst, hon borde haft två från start men nu är det inte så. Hon gjorde rätt för sig och skaffade en till ko, så släpp det och var glada för hennes och kossans liv istället för att vara bittra över att folk ville hjälpa.

Och bra att hon uppmärksammar att allt med djur inte är svart eller vitt, en artfrände betyder inte att dom per automatik är vänner. Det fungerar inte så och det av något borde hästfolk veta. Alla hästar trivs inte ihop bara för att dom är av samma art, dom har väldigt mycket åsikter om vilka dom vill gå med.
Tycker det är det minsta att göra är att följa lagen om att ha missat 2 av samma djurart.

Vägrar att följa någon och på det sättet stödja någon som inte kan ge sina djur det mest basala som foder, vatten och artfrände.
 
Som hon gjorde, hon skaffade en till ko. Jag står fast vid att jag tror djur mycket väl kan ha det bra i andras djurs sällskap, speciellt flockdjur. Man måste se till helheten om djuren har det bra eller inte, en kompis gör inte att det per automatik blir ett perfekt hem. Det är en galen dubbelmoral bland folk, folk har hästar som inte alls trivs i flockar osv men dom ska gå ihop till vilket pris som helst för det finns inga andra att gå med osv. Men en ko som trivs i sin hästflock skulle lida så fruktansvärt bara för att den inte har en annan ko bredvid sig, inte ens chans. Så enkelspårig får man inte vara när man har djur, det finns många fler aspekter att ta in.

Det är aldrig tråkigt när någon inte har råd och ber om hjälp och sedan får hjälp, det är bara bra. Jag har aldrig träffat på folk eller sett ens på nätet att folk struntar i att försäkra sina djur pga att dom tänker tigga till sig pengarna. Definitivt ingenting som folk har satt i rutin att göra.

Och? Varför förminskar du min upplevelse om hur folk är? Jo, bitterheten i att någon har fått hjälp är galen här, och ja, det står jag för att jag tycker. Otroligt tråkigt att folk är så emot att hjälpa vissa. Har ingenting med okunskap att göra, jag är inte blind. Det är så det är, folk blir bittra för att hon fick lite pengar, det är galet.
En ko är en idisslare, det är inte en häst. En ko vill göra saker samtidigt som de andra korna. Därför är det tex reglerat att ALLA kor ska kunna ligga samtidigt. En ko behöver ligga och idissla många timmar på en dag.

Kor och hästar har extremt olika naturliga beteenden. En häst på bete vandrar många timmar (om hagen tillåter). Det gör inte en ko på samma sätt.

Förhoppningsvis kan en ko till främja att ko nummer ett får utlopp för sina naturliga beteenden.
 
Och? Varför förminskar du min upplevelse om hur folk är? Jo, bitterheten i att någon har fått hjälp är galen här, och ja, det står jag för att jag tycker. Otroligt tråkigt att folk är så emot att hjälpa vissa. Har ingenting med okunskap att göra, jag är inte blind. Det är så det är, folk blir bittra för att hon fick lite pengar, det är galet.

Med detta och en massa andra inlägg är jag förvånad över att du tycker VI är bittra.

Ingen här, mig veterligen, är bitter över att människan fått hjälp. Du måste se det från andra hållet; att människa i fråga har satt sin tillit till att få hjälp av andra. Det är skillnad.
 
Alltså ni som är så bittra här över denna hemska människa. Har ni sett klippen och filmerna om denna stackars ko hur faktiskt bra hon mår i sin flock? Ser det verkligen ut som en ko som lider.

Jag har sett när hon släppte denna ko på en löshoppningsbana och stod med en puppehink som lockbete för att kon skulle hoppa.

Samma ko som trycks ner ( som kalv) i liggande ställning bl a med hjälp av grimma och inte får resa sig om det ligger en filt på ryggen.

Är det sådant som gör kor "lyckliga"?
 
Nej, jag trycker inte ner någon för att den inte har samma åsikt, jag blir bara otroligt trött på folks bitterhet att det är så hemskt att denna människan fick hjälp att köpa en ny ko. Denna avundsjuka att personen dessutom fick lite pengar över till att rusta upp stallet.
Det du skrev lät precis så, den här meningen är helt onödig i sammanhanget och precis det jag menar med att trycka ner för det är precis det du gör när du skriver så: "Hoppas ni aldrig behöver hjälp nångång, men det kanske inte "perfekta" människor behöver. För ni gör aldrig något fel antar jag. Måste kännas bra att vara perfekt.."
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp